728 x 90

انتخابات عراق,

مالکی برای تحقق اهدافش در انتخابات آینده، به رهبری عربستان حمله می‌کند

-

عربستان
عربستان
روزنامه السیاسه- کویت:
یک رهبر بلندپایه کرد در بغداد اعلام کرد که نوری مالکی نخست‌وزیر عراق نزدیکی مجدد بین دولت آمریکا و عربستان سعودی بعد از سفر پریروز اوباما به ریاض و گفتگوهای سازنده وی با رهبری عربستان را شکست بزرگی برای خود محسوب می‌کند.

این رهبر کرد در اظهاراتی به السیاسه گفت که مالکی طی سالهای گذشته و حتی قبل از دیدار اوباما از ریاض در هفته گذشته، دهها گزارش به دولت آمریکا ارسال کرد که در آنها دولت عربستان را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم می‌کرد، و رژیمهای ایران و سوریه نیز نقش تشویق‌کننده در ارسال بیشتر این‌گونه اظهارات برای بدنام کردن عربستان داشتند، از این‌رو مالکی سفر اوباما به ریاض را یک ضربه سیاسی کیفی به تلاشهایش برای کاستن از جایگاه منطقه‌یی عربستان می‌بیند، زیرا تلاشهایش بی‌نتیجه و بی‌فایده بوده است...

این رهبر کرد تأکید کرد که مالکی به خطیبان بعضی از مساجد شیعه در دو شهر نجف و کربلا دستور داد با افزایش حمله علیه عربستان سعودی آن را متهم به حمایت از تروریسم کنند این کار مالکی بیشتر از هدف سیاسی، تقویت موضع او در انتخابات پارلمانی است که قرار است در پایان ماه آوریل برگزار شود.

این منبع کرد در ادامه اظهار داشت که چند روز قبل وزارت‌خارجه عراق با ارسال گزارشی برای دفتر مالکی به او توصیه کرد که با بهره‌برداری دیپلوماتیک از تصمیم اخیر در مورد تشکیلات داعش، به سوی منطقه جزیره العرب سمت‌گیری کند تا پلهای نزدیکی با دولتهای خلیج را گسترش دهد که در پیشاپیش آنها عربستان سعودی قرار دارد... ولی مالکی پاسخی به این توصیه نداد.

این رهبر کرد رژیم ایران را متهم کرد که در ممانعت از همراهی عراق با تصمیمات عربستان علیه تروریسم نقش تعیین‌کننده داشته است، زیرا این همراهی یعنی گشوده شدن صفحه جدیدی در مناسبات دوکشور، که چه بسا باعث برقراری روابط مستحکم و استراتژیکی بین دو کشور شود که ورودی اصلی آن مبارزه با تروریسم خواهد بود.

وی تأکید کرد که بیشترین نگرانی برای رژیم ایران ایجاد همکاری امنیتی و اطلاعاتی بین عراق و عربستان سعودی است، رژیم ایران مخالفت خود را با این مسأله بارها در ملاقات با مسئولان عراقی ابراز داشته است، چرا که می‌خواهد هماهنگی امنیتی با بغداد تنها در انحصار خودش باشد، و نگران است که همکاری امنیتی عراقی -سعودی باعث برقراری روابط سیاسی کامل بین دو کشور شود.

منبع مذکور تأکید کرد که رهبران عراقی که با تهران کار کردند به‌رغم اختلافاتشان اما همه بر این نکته واقفند که مشکل رهبران رژیم ایران این است که معتقدند نزدیک شدن دولت عراق به دولتی که در حسابهای سیاسی ایران جزو کشورهایی که با آن اختلاف دارد، دسته‌بندی شده است، عملاً ً منافع ایران در منطقه را مورد تهدید قرار می‌دهد به همین دلیل این رژیم قادر نیست همکاری بین دو دولت بغداد و ریاض را تحمل کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4682a289-3303-4b75-8e23-e065cc885486"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات