728 x 90

كره شمالي,

آزمایش موشکی کره شمالی در دریای ژاپن

-

موشک کره شمالی
موشک کره شمالی
کره شمالی اقدام به آزمایش دو موشک میان‌برد کرد. شلیک آزمایشی این دو موشک که مسافتی حدود 650 کیلومتر را طی کرده در دریای ژاپن بوده است. طی چند هفته اخیر کره شمالی حدود 70 مورد آزمایش موشکی انجام داده است. سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی روز چهارشنبه (6فروردین) در سئول گفت این دو موشک میان‌برد از نوع رودونگ بوده و از یک سکوی متحرک در سواحل شرقی کره‌شمالی به سوی ژاپن شلیک شده‌اند.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نیز ضمن تأیید این خبر، کره‌شمالی را متهم کرد که به کشتی‌های در حال حرکت در مسیر فرود این موشکها در دریای ژاپن هیچ هشداری نداده است. سخنگوی وزرات خارجه آمریکا تأکید کرد: «پیونگ‌یانک باید دست از اقدامات تحریک‌آمیزی که موجب افزایش تنش در منطقه می‌شوند بردارد». پرتاب این دو موشک نقض قطعنامه سازمان ملل‌متحد علیه فعالیتهای نظامی کره شمالی در چهارچوب برنامه اتمی مورد مناقشه این کشور است. موشکهای ”رودونگ“ بالستیک و نمونه ساخت کره‌شمالی از روی موشکهای اسکاد اتحاد جماهیر شوروی سابق است. کره شمالی از سال ۲۰۰۹ میلادی تولید این موشکها را آغاز کرده است. این کشور دارای حدود ۳۰۰ موشک از این نوع است که برد آنها تا ۱۳۰۰ کیلومتر می‌رسد. اگر کره شمالی به توانایی ساخت کلاهک اتمی دست پیدا کند، می‌تواند با این موشکها ژاپن را هدف حمله قرار دهد. این اقدام کره شمالی اعتراض به مانور نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکاست که پیونگ‌یانگ آن را به آمادگی برای تهاجم به خاک کره شمالی تعبیر می‌کند. شلیک آزمایشی دو موشک میان‌برد نیز تنها ساعتهایی پس از اجلاس امنیت اتمی در هلند و پس از آن دیدار سه‌جانبه رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس دولت ژاپن و رئیس‌جمهور کره‌جنوبی صورت گرفته است. در این دیدار باراک اوباما ضمن هشدار در مورد احتمال دستیابی کره شمالی به سلاحهای اتمی، گفت که چنین سناریویی قابل پذیرش نیست. رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که همکاری آمریکا، ژاپن و کره جنوبی این پیام روشن را برای کره شمالی دارد که این سه کشور همگام با یکدیگر به تهدیدها و اقدامات تحریک‌آمیز پیونگ‌یانگ پاسخ خواهند داد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f935ce29-4169-491a-9b55-ecf1c12663cc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات