728 x 90

كابينه روحاني,

مردودی دولت آخوند روحانی

-

آخوند حسن روحانی
آخوند حسن روحانی
پس از گذشت نزدیک به 7ماه از روی کارآمدن دولت آخوند روحانی بادکنک توهمی که این آخوند شیاد در مورد مدره نمایی و تغییر در مورد بهبود وضعیت معیشت مردم در میان بعضی از محافل بین‌المللی ایجاد کرده بود ترکید، و اکنون در دو زمینه اقتصادی و حقوق‌بشری مطبوعات و شخصیتهای بین‌المللی اذعان می‌کنند که باروی آمدن این آخوند شیاد، در زمینه بهبود وضعیت مردم و حقوق‌بشر هیچ تغییری ایجاد نشده است.
آنان چه به‌طور تلویحی و چه به صراحت اذعان می‌کنند که دولت آخوند روحانی در زمینه اجرای به‌اصطلاح تعهدات و به بیان دقیقتر در اجرای شعر و شعارهای تبلیغاتی‌اش در خیمه‌شب بازی انتخابات ریاست‌جمهوری آخوندی شکست خورده است.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره وضعیت اقتصادی ایران در حاکمیت آخوندها نوشت در اقتصادی که با سالها سوء مدیریت و تاثیرات تحریمهای بین‌المللی به پایین کشیده شده است طبقه متوسط ایران به‌طور افزایش یابنده‌ای تهی دست می‌شوند.
شش ماه بعد از آن که روحانی قدرت را به دست گرفت امیدهای بهبود سریع اقتصادی برای ایرانیان معمولی، صاحبان تجارت و سرمایه‌گذاران در حال محو شدن است، در حالی‌که اقتصاددانان می‌گویند دولت در حال از دست دادن ذخیره نقدی خود می‌باشد.
اکنون با وجود فقدان دلارهای نفتی و کاهش درآمدهای مالیاتی روحانی دارای گزینه‌های اندکی برای اقدام است و در کوتاه مدت فقط آلام رأی دهندگانی که او را به مسند قدرت نشاندند را افزایش می‌دهد.
نیویورک تایمز تاثیرات حذف یارانه‌ها توسط دولت آخوند روحانی را مورد توجه قرار داده می‌نویسد: ”با شروع سال نو، دولت حذف یارانه‌های انرژی را شروع می‌کند و اقتصاددانان می‌گویند این آغاز روندی است که بهای بنزین و آب و برق را تقریباً ۹۰ درصد افزایش می‌دهد“.
نیویورک تایمز می‌افزاید: ”بازار سهام ایران که با خوش‌بینی تزریق شده توسط دولت جدید و معامله موقت هسته‌یی افزایش یافته بود در سراشیبی به‌سر می‌برد و ۱۴ درصد بهای خود را از ماه دسامبر تا کنون از دست داده است. ارزش ریال، بعد از ماهها ثبات حدود ۴ درصد در برابر دلار کاهش یافته و در بازار سیاه به حدود ۳۰، ۰۰۰ ریال برای هر دلار رسیده است“.
در زمینه نقض حقوق‌بشر توسط حاکمیت آخوندی، مجامع، دولتها و شخصیتهای سیاسی و حقوق‌بشری روی این موضوع متفق اند که در مورد آزادیها و حقوق‌بشر نه تنها هیچ پیشرفتی حاصل نشده است بلکه در زمینه اعدام و نقض حقوق‌بشر پس‌رفت نیز وجود داشته است:
جان برد وزیر امور خارجه کانادا طی پیامی به‌مناسبت نوروز، تأکید کرد که در دوران آخوند روحانی، اعدامها افزایش یافته است.
وی در رد مدره نمایی و دعاوی آخوند روحانی گفت: ”ما باید پیشرفت را با اعمال ملموس و نه فقط با حرف قضاوت کنیم. قابل انکار نیست که شرایط حقوق‌بشر در ایران تحت نظر روحانی بهتر نشده است. در واقع، همه شواهد حاکی از آن است که تعداد اعدامها در ایران به‌طور وحشتناکی افزایش یافته و اعدامهای وحشیانه و در ملأعام ادامه دارند و کشوری که به‌خاطر شعرایش معروف است، شعرا را اعدام می‌کند“.
احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر، نیز طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو با تأکید بر این‌که در دوران روحانی نقض حقوق‌بشر در ایران متوقف نشده است گفت: ”نیروهای خامنه‌ای در حال سرکوب مردم هستند و در ایران 900زندانی سیاسی از جمله فعالان مذهبی و وکلا و خبرنگاران در زندان به‌سر می‌برند و رژیم ایران هنوز مانند قبل بر قوانین سخت و بی‌رحمانه اتکا دارد“.
دبیرکل سازمان ملل‌متحد نیز در گزارش خود نوشت: ”استفاده گسترده از اعدام ادامه دارد. وی خواستار آزادی فعالین، حقوقدانان، خبرنگاران و همچنین زندانیهای سیاسی، شد. وی افزود. دولت جدید، هیچ پیشرفتی را در امور حفاظت حقوق‌بشر، و حق بیان، نداشته و به‌رغم انتظارات اولیه روحانی با جناح رقیب تفاوتی ندارد“.
به گزارش رویتر، بان کی‌مون در گزارش خود گفت: حسن روحانی به‌رغم وعده‌هایش برای آزادی و ایجاد آزادی بیان، شکست خورده است. از زمان به قدرت رسیدن روحانی، یک رشد شدید در اعدامها در ایران مشاهده می‌شود.
در هشداری دیگر، جوردی چوکلا رئیس گروه لیبرال دموکرات مجمع پارلمانی شورای اروپا و نایب‌رئیس لیبرال بین‌الملل نسبت به روند فزایندهٴ اعدامها در ایران اعلام خطر کرد.
وی طی بیانیه‌یی گفت: ”سابقه 7ماهه رژیم ایران بعد از روی کارآمدن روحانی، برخلاف انتظارات بزرگی که غرب داشت، یک مسیر کاملاً عکس در افزایش نقض حقوق‌بشر در ایران را نشان داده است. حداقل 625نفر در سال 2013 در ایران اعدام شدند که در 10سال گذشته یک رکورد است. اکثر اعدامها بعد از روی کارآمدن روحانی صورت گرفته‌اند“
وی همچنین نسبت به هر گونه مجهز شدن رژیم ایران به سلاح اتمی که تهدیدی برای تمام جهان خواهد بود هشدار داد.
مسئول امور حقوق‌بشر دولت آلمان سیاستهای روحانی را ادامه سیاستهای قبلی رژیم در زمینه سرکوب و نقض حقوق‌بشر عنوان کرد و گفت با روی کارآمدن روحانی وضعیت حقوق‌بشر در ایران بهبود نیافته است
کریستوف اشترسر، در مصاحبه با رادیو آلمان گفت: ”با وجود وعده‌هایی که حسن روحانی برای بهبود وضعیت حقوق‌بشر داده بود در این حوزه عملاً تغییری حاصل نشده است“.
مسئول امور حقوق‌بشر دولت آلمان در این مصاحبه تأکید کرد فشار بر رژیم ایران برای رعایت حقوق‌بشر باید بیشتر شود.
رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت در سخنرانی در مقر اروپایی سازمان ملل‌متحد در ژنو در زمینه نقض حقوق‌بشر در حکومت آخوند روحانی گفت: ”در ماههای اخیر، همزمان با نمایش اعتدال آخوند روحانی، شمار اعدامها به بالاترین رکورد خود در ربع قرن اخیر رسید‌ه. از شروع امسال تعداد اعدامها به حداقل 176نفر رسیده است. حداقل 3نفر از آنها زندانیانی هستند که هنگام بازداشت کمتر از 18سال داشتند.
با این حال یک مقام ارشد قوه قضاییة ملاها، جواد لاریجانی در 13اسفند گفته است: «جهان باید از ایران به‌خاطر افزایش اعدامها تجلیل کند».
از شروع ریاست روحانی بین 40 الی 50 خبرنگار و روزنامه‌نگار دستگیر شده‌اند،
اعمال محدودیت بر روی کاربران اینترنت شدت یافته،
محدودیتهای اینترنتی توسط یک کمیته که 6نفر آنها از وزرای روحانی هستند تصمیم گرفته می‌شود.
سرکوب زنان به بهانهٴ بدحجابی و روا داشتن انواع ستم و تبعیض علیه آنان ادامه دارد“.
در زمینه عدم توسل به تروریسم و عدم دخالت در امور کشورهای منطقه نیز دولت روحانی دست آورد مثبتی نداشته است تا جایی که دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلستان، رژیم آخوندی را یک ”دولت مستبد“ خواند و آن را به تلاشهای انزجارآور برای تسلیح شبه‌نظامیان در غزه متهم کرد.
به گزارش رویتر نخست‌وزیر انگلستان در بخشی از سخنرانی خود گفت: ”چندان نسبت به دولت جدید هیجان زده نیستم“ که اشاره‌اش به انتخاب سال گذشته حسن روحانی بود.
وی همچنین نسبت به هر گونه مجهز شدن رژیم ایران به سلاح اتمی که تهدیدی برای تمام جهان خواهد بود هشدار داد.
بنا بر آنچه که به آن اشاره شد، اکنون جهانیان به‌وضوح دریافته‌اند که اعتدال نمایی آخوند روحانی سرابی بیش نبوده است و درحکومت ولایت‌فقیه چنین ظرفیتی برای تغییر وجود ندارد به‌طوری که بعضی از سیاستمداران نیز نسبت به آخوند حسن روحانی قطع امید کرده‌اند تا جایی که نخست وزیرانگلستان می‌گوید: ”چندان نسبت به دولت جدید هیجان زده نیستم“ و وزیرخارجه کاناد هم می‌گوید: ”. قابل انکار نیست که شرایط حقوق‌بشر در ایران تحت نظر روحانی بهتر نشده است“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e3a8df22-fee2-47cb-85aa-8af99e4a4af2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات