728 x 90

جهان92_درگذشتگان,

دوریس لسینگ، برنده جایزه نوبل ادبی

-

--
--
دوریس لسینگ، یکی از پرنفوذترین نویسندگان انگلیسی و برنده جایزه نوبل ادبی، در سن ۹۴ سالگی در لندن در روز 26آذر 92 گذشت.
دوریس لسینگ دهها رمان، داستانهای کوتاه، مقاله و شعر نوشته است. از جمله کارهای معروف لسینگ ”دفتر یادداشت طلایی“ ، ”گرسنگی“ ، ”ترنم علفزار“ ، ”خاطرات یک نجات یافته“ و ”تابستان پیش از تاریکی“ می‌باشد.
او یکی از شاخصهای مبارزه با تبعیض‌نژادی و جنسی بود، زندگی پرباری داشت. پدر و مادرش انگلیسی بودند. در دوران جنگ جهانی اول، هنگامی‌که پدر و مادرش به ایران سفر کرده بودند، دوریس در کرمانشاه متولد شد و به مدت 5سال در این شهر زندگی کرد. سپس خانواده او به زیمبابوه رفته و او در این کشور بزرگ شد تا این‌که سرانجام در سن 30سالگی به انگلستان نقل مکان کردند. موضوعاتی که او به آن می‌پرداخت، استعمار آفریقا، رمز زن بودن و داستانهای تخیلی و فضایی بود. او در سال 1962 رمان معروف «دفتر یادداشت طلایی» را نوشت که برایش محبوبیت جهانی به‌همراه داشت. شیوه تجربی او در نگارش، اهداف فمینیستی او را بیان می‌کرد. آکاد‌می سوئد که جایزه نوبل را توزیع می‌کند، از او به‌خاطر نگاه عمیقش به جامعه تقدیر کرده است.
سرانجام در سال 2007 آکادمی سوئد جایزه نوبل در رشته ادبیات را به‌خاطر تلاش او در دفاع از حقوق زنان و به‌چالش کشیدن تبعیض جنسی در جامعه به او اهدا کرد. دوریس لسینگ هنگام دریافت جایزه نوبل 88ساله بود. او مسن‌ترین فردی است که تا کنون جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرده است.
روزنامه نیویورک تایمز وی را نویسنده‌یی که آداب و رسوم موجود را در هم شکست، توصیف کرده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/054f5e1c-821f-4f36-ba03-273597dd3158"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات