728 x 90

مسائل اجتماعي ايران,

«چرت زدن بهتر از مرشد، در ماجرای سبد کالا»

-

سبد کالا
سبد کالا
مثلی هست که می‌گویند: فلانی «چرت می‌زند بهتر از مرشد!»

در امثال و حکم دهخدا آمده است: «البته شیوخ طریقت صوفیه را در مراقبه و گاهی خلسه، ظاهری چون مردمان چرت زن و صاحب پینکی باشد‚ عبارت مزبور ظاهراً مزاحی بوده و با مریدی که تنها از مراتب سلوک همان چرت زدن را می‌دانسته است گفته‌اند».

مصداق امروزی این مثل، همین پز و نمایش طرح آخوند روحانی موسوم به سبد کالا است.

سبدی که از روز اول مثل فیلی آن را هوا کردند و از همان آغاز باعث اعتراضات وسیعی در کشور شد. سبدی که از کالاهای مانده در انبارها و یا اجناس بنجل وارداتی مثل برنج مسموم ترکیب شده بود. بسیاری کارگران و محرومان مشمول آن نشدند، یک روز تخم مرغش در سبد نبود، یک روز مرغش. هر روز هم ایادی رژیم از همین سبد چیزی مثل سهمیه تخم مرغ یا روغن یا جز آن را بالا می‌کشیدند.

بعد از مدتی معلوم شد که دولت آخوند حسن روحانی برای تأمین تخم مرغ در طرح رسوای سبد کالا، تخم مرغ مورد نیاز 4میلیون خانوار را به ارزش 40میلیارد تومان از مرغداران اخذ کرده است اما پولی بابت این خرید به آنان نداده است.

حالا هم معلوم شده که در حالی که قرار بوده از روز 13اسفند توزیع مرحله‌ی دوم سبد کالا شروع شود، به‌نوشته‌ی روزنامه‌ی حکومتی جهان صنعت، «توزیع سبد کالا در مرحله‌ی دوم به سال 1393 موکول شده است و هنوز زمان دقیقی برای آن اعلام نشده»

این روزنامه‌ی حکومتی می‌نویسد: «پیش از این برخی مسئولان وزارت صنعت اعلام کرده بودند که کل بودجه‌ی 1500 میلیارد تومانی سبد کالا در دور اول به پایان رسیده است و برای توزیع سبد دوم نیازمند مصوبه‌ی جدید دولت هستیم‌.
به نظر می‌رسد دولت به جای توزیع دو سبد در ماه‌های بهمن‌ و اسفند بین 10 میلیون خانوار، با گسترش خانوارهای مشمول طرح سبد کالا، به توزیع یک سبد اکتفا کرده است‌ ».

اما نمایش این چرت زدن بهتر از مرشد هنوز به اوج خود نرسیده است. اوجش آنجاست که محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در خطبه‌های نمازجمعه اعلام کرده است که: «در سال آینده چهار سبد کالا در انتهای هر فصل توزیع می‌شود!».

حالا دیدید که این دارو دسته‌ی نظام آخوندی چگونه «واقعا بهتر از مرشد چرت می‌زنند؟».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bc60f106-0da8-442c-bbe1-262ebbcd426a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات