728 x 90

مسائل اجتماعی ایران,

انفجار قطار در راه‌آهن نیشابور- مشهد، برملا شدن علت پس از ده سال

-

انفجار قطار نیشابور - مشهد
انفجار قطار نیشابور - مشهد
بامداد روز ۲۹بهمن ۱۳۸۲ تلویزیون شبکه یک رژیم صحنه‌ای از واژگون شدن و انفجار یک قطار باربری را نشان داد. انفجار این قطار در ایستگاه ”خیام“ واقع در کیلومتر۱۷ایستگاه راه‌آهن نیشابور، منجر به آتش‌سوزی شد که به منازل مسکونی ۵ روستای نزدیک ایستگاه، خسارتهای جدی وارد کرد. انفجار، خانه‌های اطراف ایستگاه خیام نیشابور را تا شعاع ۲۰۰متری ویران کرد و شیشه‌های منازل در ایستگاههای اطراف تا شعاع ۱۰کیلومتری شکسته شد. صدای انفجار تا مشهد هم به گوش رسید، در این سانحه ۳۰۰تن از هموطنان به طرز فجیعی جان باختند به‌نحوی که شناسایی بیشتر اجساد کشته شدگان امکانپذیر نبود و۲۰۰نفر نیز مصدوم و مجروح شدند.

سانحه آن‌قدر دلخراش بود که به یکی از خبرهای مهم رسانه‌ها و خبرگزاریهای بین‌المللی تبدیل شد و انعکاس گسترده‌یی داشت، این سانحه به‌عنوان یکی از مرگبارترین حوادث، در تاریخ راه‌ آهنهای جهان به ثبت رسید.
همان زمان خبرگزاریها نسبت به نوع محموله که باعث انفجار در قطار شد مشکوک بودند، اما رژیم آخوندی به علت ترس از خشم مردم، خبر انفجار قطار و علت انفجار آن را درخبرگزاریهای حکومتی انعکاس نداد و علت واقعی انفجار قطار را لاپوشانی کرد.

پس از گذشت 10سال از سانحه، اکنون مشخص شده که آتش گرفتن قطار به این دلیل بوده است که چپاولگران وابسته به رژیم که صاحب محموله‌ها بوده‌اند، اضافه بر این‌که رعایت اصول ایمنی و استانداردهای لازم را نکرده‌اند بلکه اطلاعات دقیقی نیز از نوع محموله نداده‌اند و مواد مشکوک با قطار حمل کرده‌اند.
خبرگزاری تسنیم از قول بیژن دفتری که از آن به‌عنوان پدر امداد و نجات ایران نام برده است می‌نویسد: ”در اظهارات یکی از معاونتهای وقت وزارت راه و ترابری که برای ادای توضیحات به مجلس فراخوانده شده بود، شنیدم وی گفته بود که صاحبان محموله چون می‌دانستند هزینه حمل این‌گونه محموله‌ها که مواد خطرناک تلقی می‌شوند گرانتر است، از افشای نوع محموله خودداری کرده‌اند. این یعنی عذر بدتر از گناه، چون مسئولان بخشهای حمل و نقل، ترخیص کنندگان کالا از بنادر و گمرکات می‌بایست حتماً نوع و مشخصات کامل محموله‌ها را در بارنامه‌های رسمی قید کنند و در اظهارات دیگر همین مسئول اعلام شد که این مواد اصلاً جزء مواد خطرناک نبوده‌اند! پس مشخص نیست که چه چیزی در این قطار موجب انفجار شده است“.

عدم اطلاع‌رسانی محموله قطار توسط وابستگان و چپاولگران حکومتی در حالی است که در تمام موارد حمل و جابه‌جایی مواد خطرناک از مبدأء تا مقصد، می‌بایست مطابق با پروتکلهای جهانی حمل این‌گونه مواد و استفاده از وسایط نقلیه خاص و به‌طور ویژه انجام می‌شد.
چنان‌چه در گزارش خبرگزاری تسنیم رژیم نیز تلویحاً اشاره شده است وابستگان رژیم آخوندی با این قطار مواد انفجاری حمل می‌کرده‌اند و در این عمل ضدانسانی تنها چیزی که مد نظر آنها نبوده جان انسانها بوده است. اکنون پس از گذشت 10سال علت انفجار قطار مشخص می‌شود و این حادثه در شمار یکی از جنایات فجیعی است که رژیم بر سر مردم آورده و تا کنون دم فروبسته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a9aebed9-59a9-4837-88a6-bad039347e5d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات