728 x 90

اعتراض عليه مالكي,

استعفای تعدادی از نمایندگان جریان صدر از پارلمان عراق

-

مقتدی صدر
مقتدی صدر
فوزی اکرم ترزی، از رهبری جریان صدر: تصمیم مقتدی صدر شتابزده نبود از نظر ما نوعی عملکرد نامناسب و غیرمسئول و انحصارطلبی سیاسی و بی‌ثباتی سیاسی در روند سیاسی وجود دارد.
18تن از 40 نماینده پارلمان جریان صدر خروج از پارلمان و استعفای خود از مجلس را اعلام کردند.
ایاد علاوی: مخالفت مقتدی صدر را با روند سیاسی شکست خورده درک می‌کنیم و با همه باورها و سمت گیری ها و سرخوردگی او موافق هستیم ولی او متعلق به خودش نیست به مقتدی اجازه نمی‌دهیم کناره‌گیری کند.
ائتلاف متحدون برای اصلاح، خواستار آن شد که مقتدی صدر از تصمیم خود مبنی بر کناره‌گیری از صحنه سیاسی برگردد.
تلویزیون بغداد گزارش داد: تصمیم کناره‌گیری مقتدی صدر از صحنه سیاسی و بستن دفاترش به‌ویژه کمتر از دو ماه از انتخابات پارلمانی بسیار غافلگیر‌کننده بود. این تصمیم واکنش طبیعی که نیروهای داخل اتحاد ملی به استمرار سیاستهای مالکی در سیاست فعلی‌اش دارند و این امر باعث می‌شود که کشور به چنین نقطه‌ای برسد.
به گزارش تلویزیون بغداد؛ فوزی اکرم ترزی، از رهبری جریان صدر در رابطه با علت کناره‌گیری مقتدی صدر از صحنه سیاسی اعلام کرد: تصمیم مقتدی صدر خودبخودی، شتابزده و آنی نبود. این تصمیم به‌خاطر اشتیاق مقتدی صدر نسبت به مقدرات و دستاوردها و آینده مردم عراق گرفته شد. از نظر ما نوعی عملکرد نامناسب و غیرمسئول و انحصارطلبی سیاسی و بی‌ثباتی در روند سیاسی وجود دارد.
تلویزیون العربیه گزارش داد: جریان صدر در اغلب مناطق عراق دفتر سیاسی دارد و جریانش در مجلس40 نماینده از بین 325 نماینده دارد و در دولت نیز 6 وزیر دارد که برجسته‌ترین آنها وزیر برنامه‌ریزی و همچنین سمت معاون اول رئیس مجلس است.
خبرگزاری نینای عراق امروز دوشنبه خبر داد: فراکسیون پارلمانی الاحرار، خروج از پارلمان و استعفای 18 نماینده جریان صدر از مجلس را اعلام کرد. این فراکسیون در بیانیه‌ای که امروز صادر کرد گفت ”بعد از اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر، اعضای فراکسیون صدر از پارلمان بیرون آمدند و استعفا دادند تا برای مردم عراق روشن کنند که عضو فراکسیون الاحرار خواستار کرسی و منصب نیست.
به گزارش تلویزیون بغداد حاکم الزاملی پارلمانتر مستعفی از جریان صدر گفت: به‌ کار گرفتن اموال مردم به شکل سیاسی و شروع تبلیغات انتخاباتی زودرس… به نظر ما وضعیت خطرناک و سخت و دشواری را ایجاد کرده و تصمیم، تصمیم مقتدی صدر است که تأئیدش را پس گرفت و بنابراین همه ما تماماً اطاعت می‌کنیم به آن احترام می‌گذاریم و آن را تأیید می‌کنیم. یک پارلمانتر دیگر جریان صدر نیز گفت: هم‌اکنون مردم عراق در یک کوره قرار دارند و باید با انتخاب نمایندگان صالح این رهبرانی را که بر پروسه سیاسی فعلی در عراق حاکمیت دارند تغییر بدهند“.
خبر کناره‌گیری مقتدی صدر واکنش‌های زیادی را از سوی رهبران و شخصیتهای سیاسی برانگیخت.
به گزارش خبرگزاری نینای عراق؛ ایاد علاوی رهبر العراقیه گفت: ”اگر جه دلایل و انگیزه‌های مخالفت مقتدی صدر را با روند سیاسی شکست خورده درک می‌کنیم و با همه باورها و سمت گیریها و سرخوردگی او موافق هستیم ولی او متعلق به خودش نیست بلکه متعلق به همه مردم عراق است… و از او می‌خواهیم تا در موضعش صرفنظر کرده و فعالانه در روند سیاسی شرکت نماید.
علاوی همچنین به تلویزیون البغدادیه گفت:“ به آقای مقتدی اجازه نمی‌دهیم کناره‌گیری کند.

ائتلاف متحدون برای اصلاح، خواستار آن شد که مقتدی صدر از تصمیم خود مبنی بر کناره‌گیری از صحنه سیاسی برگردد، دکتر ظافر العانی سخنگوی این ائتلاف گفت: تصمیم صدر غافلگیر‌کننده بود و زمانی صورت می‌گیرد که با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی محور اعتدال در حال شکل‌گیری بود به‌خصوص در سایه موضع‌گیریهای اخیر مقتدی صدر که همبستگی خود با تحصن کنندگان الانبار را اعلام کرده، و نحوه برخورد دولت با آنان را رد کرده بود.
حیدر الملا نماینده پارلمان از ائتلاف متحدون، در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد ”مردم عراق و نیروهای سیاسی عراقی اهمیت حضور مقتدی الصدر و جریان او را در روند تغییر مطلوب از طریق صندوقهای رأی در انتخابات آینده برای تشکیل یک دولت ملی که بتواند سنگ بنای ساختن یک دولت در مسیر درست را بگذارد درک می‌کنند“. وی گفت ”ما مقتدی الصدر را به ضرورت تجدیدنظر در این تصمیم فرا می‌خوانیم. ما امروز در آستانه مرحله تاریخی مهمی هستیم که مردم عراق را به تغییر وضعیت دردناک شان در همه زمینه‌ها فرا می‌خواند“.
به گزارش تلویزیون التغییر صباح الساعدی نماینده مستقل مجلس گفت: از مقتدی صدر می‌خواهم که تصمیم خود مبنی بر خروج از روند سیاسی را پس بگیرد به‌نظر ما مقتدی صدر به‌رغم همه اذیت و آزارها و یا برخی از حملات که برای تغییر مواضعش در معرض آن بود ولی او شایسته‌تر از آن است که در این وضعیت سیاسی در عراق از فعالیت کناره‌گیری کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a2ad6d75-a07b-4002-8a15-7c9ed080d053"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات