728 x 90

اتمي رژيم,بن بست اتمي,

توافقنامه ژنو، یک سند منحصربه‌فرد که امضا هم نشده!

-

روزنامه دنیای اقتصاد
روزنامه دنیای اقتصاد
در حالی که آخوند روحانی در حضور سفرای خارجی برای توافق نهایی اعلام آمادگی می‌کند و رفسنجانی هم می‌گوید اگر دیگران کارشکنی نکنند «در یک جلسه» می‌توانند به توافق نهایی هسته‌یی برسند، برخی باندهای نزدیک به رفسنجانی_ روحانی برای کم کردن بار تهاجمات باند خامنه‌ای؛ اما و اگرهایی را مطرح می‌کنند از جمله روزنامه دنیای اقتصاد با مواضع نزدیک به باند رفسنجانی روز دوشنبه 21بهمن نوشت: «سند توافق ژنو را نمی‌توان در قالب‌های حقوقی- سنتی مورد بررسی قرار داد».
دنیای اقتصاد مطلبش را از یک «استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران»، که با خبرگزاری سپاه پاسداران سخن می‌گفت نقل کرده و «قابلیت اجرا» ی آن را مشروط به «حسن نیت طرفین» دانسته و نوشته است: « «با توجه به دریافت‌ها، برداشتها و خوانش‌های مختلف موجود از سند برنامه اقدام مشترک، خیلی نمی‌توان با بحثهای حقوقی به تعبیر و تفسیر این سند پرداخت. این سند، یک سند منحصربه‌فرد است و حتی امضا هم نشده است. یکسری بحثهایی در این سند آمده که اگر طرفین حسن نیت داشته باشند، قابلیت اجرایی می‌یابد».
این استاد دانشگاه که یوسف مولایی نام دارد همچنین درباره «بین‌المللی» بودن سند توافق ژنو ابراز تردید کرده و افزوده است « «این بحث بسیار پیچیده‌ای است. اگر سندی بخواهد بین‌المللی تلقی شود، باید بر اساس معاهده 1968 وین ناظر به معاهدات بین‌المللی تفسیر شود؛ ولی طرفین از این‌که این سند، سندی بین‌المللی است تا کنون سخنی نگفته‌اند».
روزنامه حکومتی دنیای اقتصاد در مورد آینده مبهم این سند می‌نویسد: «این سند از نظر مولایی از آن جهت منحصربه‌فرد است که تعهدات مندرج در آن داوطلبانه است. از این رو همان‌طور که نامش اقتضا می‌کند، یک برنامه اقدام مشترک است. این سند عمداً به‌صورت سند بین‌المللی تعریف نشده و خواسته‌اند تا انعطاف‌پذیر باشد؛ بنابراین نمی‌توان در قالب‌های حقوقی- سنتی بحث آن را دنبال کرد. باید منتظر ماند تا نهایتاً برآمد بحثها مشخص شود».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e2a97538-8c85-4817-b590-18349c36b5ea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات