728 x 90

سوريه,

احمد داوود اوغلو: رژیم اسد مقاومت مسلحانه را به مردم سوریه تحمیل کرد

-

احمد داوود اغلو
احمد داوود اغلو
احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه به سی.ان.ان گفت: برای من تعجب‌آور است که چگونه نمایندگان رژیم سوریه فکر می‌کنند می‌توانند تمامی جامعه بین‌المللی را با دروغهای خود فریب دهند. آنها می‌گویند ترکیه به تروریستها پناه داده است. من یک روز قبل، یک دختر سوری به‌نام نور را در ترکیه دیدم که دور از کشورش سوریه به دنیا آمده بود. این دختر از جمله 700هزار تروریستی است که ما در کشورمان از آنها میزبانی می‌کنیم. 8500 کودک تروریست سوری هم در خاک کشور ما بدنیا آمده‌اند، ما همه می‌دانیم که چه کسانی در داخل سوریه تروریست هستند.

وزیر خارجه ترکیه افزود:
سه سال قبل حتی یک مورد فعالیت تروریستی در سوریه نبود، به چه دلیل این وضعیت شروع شد، به‌دلیل سرکوب رژیم سوریه علیه تظاهر کنندگان مسالمت آمیز، حتی تا پایان 2011 هیچ مقاومت مسلحانه‌یی وجود نداشت، مقاومت مسلحانه وقتی چند ژنرال ارتش سوریه از ارتش جدا شدند ظهور پیدا کرد، آنها به‌دلیل کشتار و سرکوب رژیم از آن جدا شدند و در سه سال گذشته در حدود دو و نیم میلیون از مردم سوریه آواره شده‌اند که 700هزار نفر از آنها در ترکیه هستند.
- همان‌طوریکه من در کنفرانس گفتم آیا همه این 700هزار پناهنده در ترکیه تروریست هستند، کودکان، زنان در تمامی کشورهای منطقه که از دست این رژیم فرار کرده‌اند را نمی‌توان تروریست خواند.
-تمامی شهرهای سوریه توسط بمبارانهای هوایی، اصابت موشکهای اسکاد و توسط بمبهای بشکه‌یی و حملات تسلیحات شیمیایی نابود شده‌اند و تنها رژیم سوریه چنین ظرفیتی دارد.
اگر طرفی در سوریه باید در مورد اتفاقاتی که در سوریه انجام شده مقصر شناخته شود این رژیم سوریه و جنایتهایش و نابود کردنها و کشتارهایش می‌باشد.
در ارتباط با کشتار و شکنجه سیستماتیک زندانیان در سوریه عکسهایی منتشر شده است.
این عکسها به‌عنوان شواهد توسط کارشناسان بین‌المللی و افراد حرفه‌یی، مورد تأیید قرار گرفته است، این مسأله باید همه چیز را در صحنه و در مذاکرات فعلی تغییر دهد تمامی کسانی که مرتکب این جنایات شده‌اند باید مورد حسابرسی و مواخذه قرار گیرند، ما نباید مرتکب همان اشتباهی شویم که در سربینستا گردیم در سربینستا بعضیها تلاش کردند که مسأله را نادیده گرفته و چشمانشان را ببندند و بعضیها برای مدتی آن را نادیده گرفتند ولی فاجعه سربینستا اتفاق افتاد و این یک شرمساری برای جامعه بین‌المللی بوده است.

میلوسوئیچ نیز هیچ تحقیقاتی را قبول نکرده بود و تمامی کسانی که در گذشته این‌گونه جنایات را مرتکب می‌شوند با تحقیقات موافقت نکرده‌اند اگر ما از آنها سران رژیم سوریه سؤال کنیم مطمئناً آنها موافقت نخواهند کرد ولی اگر یک جامعه جهانی و سازمان ملل مسئول در مورد صلح و ثبات وجود داشته باشد ما باید راههای دیگری برای حفاظت از حقوق و ارزشهای اساسی کرامت انسانی پیدا کنیم تا بتوانیم نظم جهانی را حفظ کنیم.
- تمامی این شواهدی که عکسها نشان‌دهنده آن هست نشانگر ارتکاب جنایت علیه بشریت است.
-دو راه در مقابل رژیم سوریه وجود دارد یا این‌که آنها در مذاکرات ژنو برخورد جدی خواهند داشت و یک انتقال سیاسی از طریق تشکیل یک نهاد حکومتی که دارای آتوریته اجرایی کامل خواهد بود، صورت خواهد پذیرفت و یا این‌که گزینه در مقابل این مسأله دادگاه بین‌المللی جنایی و تمامی اقدامات ممکنه در کادر قوانین بین‌المللی علیه رژیم سوریه خواهد بود، رژیم سوریه باید تصمیم بگیرد که چه کاری می‌خواهد انجام دهد.
ما باید در این اصل بنیادی توافق داشته باشیم که کسانی که دستانشان به خون آغشته است نباید در آینده سوریه جایی داشته باشند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/022e1cfc-9d24-4f4f-991a-177f1dcf78c7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات