728 x 90

اعدام جمعي,

گزارشگران ملل متحد: «افزایش ناگهانی» اعدامها در ایران تکاندهنده است

-

کریستوف هاینز
کریستوف هاینز
اعدامهای فزاینده در سه هفته اخیر واکنش گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر را برانگیخته و آنان با انتشار یک گزارش خواستار جلوگیری از اعدامهایی شدند را که در دولت آخوند روحانی از آغاز سال جدید میلادی، افزایش یافته است.
سایت سازمان ملل در روز 2بهمن گزارش کریستوف هاینز، ناظر بر «اعدامهای فراقانونی، شتاب‌زده یا خودسرانه»، خوان مندز، ناظر بر «شکنجه، تنبیه یا درمان غیرانسانی» و احمد شهید، ناظر ملل‌متحد بر حقوق‌بشر در ایران را منتشر کرده که در آن به «۴۰ اعدام» طی دو هفته نخست سال میلادی جدید اشاره کرده‌اند.
یک هفته پیش از این نیز سازمان عفو بین‌الملل در گزارش مشابهی اعلام کرده بود رژیم ایران طی دو هفته اول سال ۲۰۱۴، «۴۰ نفر» را اعدام کرده است.
در گزارش گزارشگران ملل‌متحد آمده است که «شمار اعدامها از آغاز سال میلادی جهش داشته» و این افزایش «به‌طور مرتب و به شکل نگران‌کننده‌ای» ادامه یافته است.
در گزارش احمد شهید آمده است، «اعدام مداوم افراد به این خاطر که از حق خود برای آزادی تجمع، تشکل و وابستگی به گروه‌های اقلیتی استفاده می‌کنند، در تضاد با هنجارها و اصول پذیرفته شده حقوق‌بشر است».
گزارشگران ویژه ملل‌متحد اعلام کردند گروهی از افراد به‌جرم «محاربه» اعدام شده‌اند.
کریستف هاینز در گزارش خود تأکی کرده، چنان‌چه قرار است در کشوری که هنوز حکم اعدام را منسوخ نکرده، اعدامی انجام شود، باید این حکم پس از آن صادر شود که روندی را با عالی‌ترین و بهترین استاندارهای قضایی، استوار بر دادگاهی عادلانه طی کرده باشد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ebee0980-1a54-42c1-9077-558244883d9a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات