728 x 90

وداع با ماندلا نماد وحدت و آزادی

نلسون ماندلا
نلسون ماندلا
پرچمها به احترامش سر فرود آوردند، مردی که برای آفریقای جنوبی پدر و نماد وحدت و آزادی بود و برای جهانیان الهام‌بخش عدالت و برابری. ماندلا یا ”مادیبا ”آنگونه که مردم خطابش می‌کردند:
نلسون ماندلا متولد 18ژوئیه سال 1918بود. وی رؤیای وکیل شدن در سر داشت چرا که عاشق عدالت بود. ماندلا فعالیتهای سیاسی خود را از همان جوانی شروع کرد و در ادامه مبارزاتش به کمک جمعی از مبارزان، کنگره ملی آفریقای جنوبی را پایه‌ریزی کرد. او علیه بی‌عدالتی و نژادپرستی بی‌امان می‌رزمید.
ماندلا در سال 1956 به همراه 156نفر دیگر دستگیر و به زندان افتاد اما بر اثر فشارهای بین‌المللی آزاد شد. ماندلا پس از به خاک و خون کشیده شدن تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم توسط رژیم آپارتاید، مبارزه صلح‌آمیز را رها کرد و مبارزه مسلحانه را در پیش گرفت. در سال 1962، ماندلا دستگیر شد و به حبس ابد محکوم گردید. جرم او خیانت اعلام شد. اما ایستادگی و آرمانهای برحق او، وی را به نماد مبارزات ضدآپارتاید تبدیل کرد. ماندلا 27سال را در زندان گذراند و مقاومتش وی را به نماد و سمبل پایداری آفریقای جنوبی تبدیل کرد.
بر اثر مبارزات مردم آفریقای جنوبی و رهبر آنها نلسون ماندلا، فعالیت کنگره ملی آفریقا قانونی اعلام شد و ماندلا آزاد شد.
در سال 1993نلسون ماندلا به‌عنوان برنده جایزه صلح نوبل انتخاب شد. یک‌سال بعد به‌عنوان رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی سوگند یاد کرد.
قدرت و روح بخشندگی او، اجازه نداد که آفریقای جنوبی در خشونت فرو رود.
اسقف دزموند توتو همزم ماندلا می‌گوید: ماندلا به ما یاد داد به خودمان و به یکدیگر باور کنیم. ماندلا از روزی که از زندان آزاد شد نماد وحدت ما بود. صلح و افتخار بر او باد ”.

ماندلا را با صفتها و القاب زیادی توصیف می‌کنند“. قهرمان کرامت انسانی و آزادی ”، ”پدر آفریقای جنوبی. موتور محرک آزادی و آشتی ”.
برخی می‌گویند رمز پایدار او این بود:
”استقبال از ابتلائات و سختیها، این، نه یک استراتژی سیاسی بلکه روش زندگی ماندلا بود ”.
براي دانلود کليپ کليک کنيد
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/889dd799-f777-41e9-92b3-701864d1b504"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات