728 x 90

اتمي رژيم,

جان کری: هیچ جای توافق نمی‌گوید رژیم ایران حق غنی‌سازی اورانیوم دارد.

-

جان کری
جان کری
 جان کری وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو بعد از پایان گفتگوهای 5+1 با رژیم تأکید کرد کشورهای 5+1 حق رژیم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به‌رسمت نشناخته‌اند.

جان کری به اصلی‌ترین نکات توافق با رژیم ایران اشاره کرد و گفت: توافقی که ما به آن متعهد شده‌ایم به  نگرانیهای فوری در مورد برنامه اتمی رژیم ایران را پاسخ می‌دهد. این توافق جدی‌ترین اجزا برنامه اتمی رژیم ایران را قفل می‌کند و توسعه در این زمینه‌ها را به تأخیر می‌اندازد.

جان کری یکی از مفاد مهم این توافق را در رابطه با راکتور آب سنگین اراک دانست و افزود: رژیم ایران راکتور اراک را نخواهد ساخت و به آن سوخت‌رسانی نخواهد کرد.

جان کری در مورد حجم اورانیوم غنی شده انباشه رژیم گفت: رژیم ایران پذیرفته است که تمام انباشته اورانیوم غنی شده 20درصد خود را خنثی کند. این به‌معنای آن است که در حالی که رژیم ایران امروز 200کیلوگرم از اورانیوم غنی شده 20 درصد دارد که می‌تواند به سرعت به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی غنی شود، در 6ماه این حجم به صفر کاهش خواهد یافت.

جان کری همچنین افزود که بر اساس توافق ژنو رژیم پذیرفته است که هر گونه غنی‌سازی بالای پنج درصد را متوقف کند و در 6ماه آینده حجم اورانیوم غنی شده زیر سه و نیم درصد خود را افزایش ندهد و هیچ تأسیسات غنی‌سازی جدیدی را نسازد.

در مورد بازرسیها نیز جان کری آنچه که رژیم به آن تن داده است را بی‌سابقه خواند و گفت: رژیم ایران پذیرفته است که برنامه اتمی خود را در معرض یک مانیتورینگ بی‌سابقه قرار دهد. دسترسی روازنه به تأسیسات کلیدی رژیم ایران تأمین می‌شود.

جان کری تأکید کرد که توافق ژنو حق رژیم ایران برای غنی‌سازی را به‌رسمیت نمی‌شناسد و گفت: بگذارید بسیار واضح باشم. این گام اول نمی‌گوید که رژیم ایران حق غنی‌سازی دارد. مهم نیست که چه برداشتها و اظهارنظرهایی بشود، در این سند چنین چیزی نیست. در تمام چهارگوشه ان.پی.تی نیز حق غنی‌سازی وجود ندارد و سند (توافق) نیز چنین کاری را نمی‌کند. بلکه محدوده و نقش غنی‌سازی رژیم ایران به همان لحنی که در سند آمده است از این قرا است که: ”برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی رژیم ایران بسته به مذاکرات و توافقات دوطرفه دارد“ و تنها با توافق دوجانبه است که در مورد غنی‌سازی در جریان مذاکرات ممکن است به توافق رسید یا نرسید.

جان کری توضیح داد که در مقابل برای 6ماه آینده به رژیم ایران اجازه داده خواهد شد ۴.۲میلیارد دلار از درآمدهای فروش نفت و ۱.۲میلیارد دلار از درآمدهای صادرات پتروشیمی و فلزات گرانبها برداشت کند.

جان کری افزود: من می‌خواهم تأکید کنم در این 6ماه رشته اصلی ساختار تحریمها به استواری در جای خود باقی خواهد ماند. بالاخص در رابطه با نفت و خدمات مالی. این مسئولیت رژیم ایران است که باید تشخیص بدهد که این گام اول به‌سادگی فقط یک آزمایش است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/799610ba-124c-4ac5-a0d1-ba1ea2d6a346"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات