728 x 90

درياچه اروميه,

غول نمک از بطری بیرون آمد

-

 -
-
روزنامه‌های حکومتی اذعان کردند که توفان نمک برخاسته از دریاچهٴ ارومیه، شهر بناب را فرا گرفت.



این اول فاجعه است، سالها قبل که می‌شد کاری کرد، کارشناسان گفتند اگر این غول 8میلیارد تنی نمک بیدار شود، زمینهای زراعی بیش از بیست استان کشورمان را می‌بلعد. و حتی کشورهای همسایه را هم بی‌نصیب نخواهد گذاشت؛ اکنون این فاجعه در شرف وقوع است.

کیهان خامنه‌ای 29مهرماه اذعان کرد، سطح تراز آب (سابقاً ) دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل 28سانتیمتر دیگر کاهش یافته است که طی 100سال گذشته بی‌سابقه است.

اکنون علاوه بر کاهش سطح آب و گسترش طول ساحل نمکی، فرسایش و سستی بافتهای نمک عامل نگرانی دیگری است. چون وزش بادهای شدید در پهنهٴ نمک خشک شده دریاچه، هم‌چون طاعون ویرانگر، زمینهای کشاورزی را در مسیر بادهای موسمی نابود خواهد کرد.
سستی و فرسایش بافتهای نمکی قسمتهای خشک شده هم یکی دیگر از آثار سیاستهای ویرانگر رژیم است. روز 16مهر 92روزنامه حکومتی شرق نوشت: «برداشت روزانه 6هزار تن نمک از دریاچه ارومیه»

این برداشتهای سودجویانه، بدون در نظر گرفتن تخریب بافتهای نمکی انجام می‌شود. در نتیجه نمک بافتهای آسیب دیده، با کوچکترین بادی خود را به زمینهای کشاورزی اطراف دریاچه می‌رساند.
با روند بی‌عملی رژیم کارشناسان محیط زیست نسبت به تولد یک کویر نمک در اطراف این دریاچه تا شعاع حداقل 100کیلومتر هشدار داده‌اند. در هفته‌ای اخیر روزنامه‌های حکومتی به وجود ذرات نمک در هوای شهرهای اطراف دریاچه ارومیه و تبریز اذعان کردند.

بهار 16مهر 92: تأیید وجود ذرات نمک در هوای شهرهای اطراف دریاچه ارومیه
تهران امروز 16مهر: نخستین نشانه‌ها از ذرات نمکی در ارومیه
ابرار 15مهر: ابراز نگرانی نماینده ارومیه از انتشار نمک دریاچه ارومیه در تبریز

آخوند حسن روحانی در واکنش به این فاجعه زیست محیطی، با دود و دم زیاد اعلام تشکیل یک کارگروه ویژه برای نجات دریاچه ارومیه کرد که در آن 19 راه‌کار از 24 راه‌کار پیشنهاد شده مورد تأیید قرار گرفته است.
هیچ کس در دولت حسن روحانی نگفت این راه‌کارها در چه زمانبندی و باکدام بودجه اجرا خواهد شد.

حباب این نمایش آخوند روحانی در روزنامه‌های حکومتی خیلی زود ترکید از جمله روزنامه حکومتی جهان صنعت در روز 29مهر نوشت: 19راهکار بی‌فایده برای نجات دریاچه ارومیه!
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/92ec3272-24c3-488a-91d9-1007d79643bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات