728 x 90

,

“دریاچه هم می‌میرد»!؟ ؟

-

درياچه اروميه
درياچه اروميه
فاجعه هولناک خشک شدن دریاچه ارومیه وعواقب فاجعه بار اجتماعی و زیست محیطی آن
بر اساس گفته کارشناسان محیط زیست و کارگزاران حکومتی، بیش از دوسوم دریاچه ارومیه خشک شده است، و بر اساس گفته سید قریشی کارشناس زیستگاههای آبی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی، مساحت دریاچه ارومیه از 5هزارو 300 کیلومتر مربع به حدود 2هزارو500 کیلومتر مربع کاهش یافته است. به گفته همین کارشناس رژیم، آب این دریاچه به وضعیت فوق اشباع یعنی بیش از 350 تا 400 گرم در لیتر رسیده است، درصورتی‌که در شرایط عادی این رقم بین 180 تا 200 گرم در لیتر است.

نادر قاضی‌پور نماینده مجلس ارتجاع از ارومیه به خبرگزاری حکومتی مهرآخوندی گفت که وزارت نیرو به تعهدهای خود در قبال احیای این دریاچه عمل نکرد و اکنون باید منتظر خشک شدن این دریاچه باشیم.
سوء مدیریت دولت در مورد دریاچه ارومیه باعث شده تا در یک درگیری جناحی ۱۰ نماینده مجلس در۳۱ تیر ۱۳۹۲ به محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت رژیم تذکر کتبی بدهند و از وزارت نیرو به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کنند. در نامه کتبی این نمایندگان که در صحن علنی ارتجاع خوانده شد، تأکید می‌شود سطح آب دریاچه ارومیه کاهش پیدا کرده و توفانهای نمکی از سطح خشک دریاچه ارومیه به سمت شرق این دریاچه شروع شده است.

خشک شدن دریاچه ارومیه صدمات زیادی به افراد آن منطقه وارد کرده است، طوری که بسیاری از افراد روستاهای حاشیه این دریاچه کوچ کرده‌اند و هزاران هکتار زمینهای اطراف آن به‌طور کامل خشک شده‌اند. اضافه برمشکلاتی که خشک شدن این دریاچه به‌لحاظ اقتصادی و زیست محیطی برای مردم محروم این منطقه به‌وجود آورده است در آینده نزدیک مردم این منطقه باید شاهد بیماریها ی واگیر دار و سرطانی باشند.
یک کارشناس محیط زیست که در مورد دریاچه ارومیه سالها تحقیق کرده است می‌گوید: ”من سال گذشته به استانهای آذربایجان شرقی و غربی سفر کردم و با همکارانی از سازمان زمین‌شناسی و دانشگاه تبریز چند روزی در اطراف دریاچه گشت و گذاری داشتیم و مشاهده کردیم که دریاچه در وضعیت بسیار اسفناکی قرار دارد. دریاچه‌ای که من چند سال پیش در آن شنا می‌کردم و طبیعت بسیار زیبایی داشت اکنون در وضعیت بسیار اسفناکی قرار گرفته است. دور دریاچه را اکنون نمک انباشته کرده، از حیواناتی که در آنجا زندگی می‌کردند هم دیگر خبری نیست. این کارشناس محیط زیست هشدار می‌دهد که با وزش باد، نمک‌ها حتی به تهران هم خواهد رسید“.

روزنامه حکومتی مردم‌سالاری نیز روز 17شهریور تحت عنوان عنوان یورش 8میلیارد تنی نمک دریاچه ارومیه تا شعاع 100 کیلومتری از قول یک کارگزار رژیم نوشت ”خشک شدن دریاچه ارومیه توده‌یی 8میلیارد تنی از نمک و خروارها مواد سمی و فلزات سنگین در زمین به جا می‌گذارد که تبعات منفی آن تا شعاع 100 کیلومتری غیرقابل کنترل خواهد بود“. روزنامه جوان ارگان سپاه پاسدارن رژیم روز 16مهر نوشت: ”مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌ها با تأیید مشاهده ذرات نمک در هوای شهرهای اطراف ارومیه گفت: در سفری که روز جمعه به اطراف دریاچه ارومیه داشتم از نزدیک شاهد وزش بادهای شدید و وجود ذرات نمک به همراه گرد و خاک در هوای این منطقه بودم. به گفته وی، البته این نمک از زمینهای اطراف دریاچه برخاسته بود و از نمک‌های بستر دریاچه که هم‌چنان کریستاله هستند ناشی نشده است. سلیمانی با بیان این‌که به هر حال فرقی نمی‌کند که منشأ ذرات نمکی کجا باشد، اظهار داشت: این باد‌های نمکی زنگ خطری است که مسئولان باید هر چه سریعتر آن را شنیده و اقدامات لازم را پیش از آن‌که انواع بیماری و ضرر و زیانهای اقتصادی متوجه مردم این مناطق شود آغاز کنند“.

جدیدترین اعتراف کارگزاران رژیم به وضعیت فاجعه‌بار زیست محیطی و اجتماعی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه، اعتراف و اذعان نادر قاضی‌پور نماینده مجلس ارتجاع در مجلس است که روزنامه حکومتی مردم‌سالاری در 16مهر اظهارات او را به این شرح نقل می‌کند: ”قاضی‌پور در نطق میان دستور گفت کشاورزان در زمان وزش باد 12مهرماه خسارات زیادی دیده‌اند و نیاز به کمک دارند، این توفان همچنین نمک دریاچه ارومیه را پراکنده کرد و زندگی روزمره مردم منطقه را مختل نمود. وی افزود: هر دانش آموخته‌ای می‌داند که مشکل دریاچه ارومیه قابل پیشگیری بود و از سالها قبل می‌شد کاهش ورود آب به دریاچه را پیش‌بینی کرد که با خروجی آن سازگار نبوده و رودخانه تلخه رود تبریز که باید 400 میلیون متر‌مکعب آب به دریاچه وارد می‌کرد، یک قطره هم وارد دریاچه نکرده است“.

سوء مدیریت وبی کفایتی مدیریتی عامل خشک شدن دریاچه
وضعیت دریاچه ارومیه آن‌قدر بحرانی است و به قول معروف آش آن‌قدر شورشده که تعدادی از کارگزاران و رسانه‌های رژیم آخوندی در جهت منافع باندی خود و برای تصفیه حساب با جناح مقابل، سنگ دفاع از بهبودی محیط زیست مردم و مردم منطقه اطراف دریاچه ارومیه را به سینه می‌زنند. از جمله این افراد عیسی‌زاده نماینده مجلس ارتجاع از ارومیه است که روز 6مرداد در جلسه علنی مجلس ارتجاع خطاب به رئیس مجلس گفت: ”این ذرات نمک اگر بلند بشه این آذربایجانات سرسبز خرم به کویر تبدیل میشه“.
خبرگزاری مهر آخوندی در روز 29شهریور نوشت در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه 3 میلیون نفر از مردم آذربایجان ناچار به کوچ اجباری می‌شوند و از قول یک کارگزار رژیم به نام احمدی علی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاطت از محیط زیست نوشت: ”مدیریریت غلط وناصحیح استفاده از آب در کشور عامل کاهش آب دریاچه ارومیه شده“

روزنامه حکومتی ابتکار روز 30شهریور نوشت ”: به اعتقاد محمد درویش عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور تأکید کرد بحران دریاچه ارومیه بیش از خشکسالی و تغییرات اقلیمی، ناشی از بهره‌برداری بیش از حد مجاز از منابع آب منطقه است. این کارگزار رژیم نیز به‌طور تلویحی اذعان می‌کند که سوء مدیریت در استفاده از منابع آب منطقه باعث شده که این بحران زیست محیطی در منطقه به‌وجود بیاید“.

ارمغان فاجعه‌بار خشک شدن دریاچه ارومیه برای مردم ایران

مطالب بالا که در این نوشته به آن استناد شد اعترافها کارگزاران و کارشناسان زیست محیطی رژیم منحوس و پلید آخوندی است و مطالبی نیست که به قول کارگزاران رژیم دررسانه‌ها یا سایتهای مخالف و معارض نظام ولایت‌فقیه منتشر شده باشند. طبعاً هیچ وقت رژیم و کارگزارانش به عمق فاجعه زیست محیطی و اجتماعی که در اثر خشک شدن دریاچه ارومیه به‌وجود می‌آید حقیقت را به‌طور کامل به مردم نمی‌گویند اما همین مختصر نیز که رسانه‌های رژیم ناگزیربه اذعان به آن می‌شوند گویا وضعیت فاجعه‌آمیز اجتماعی وزیست محیطی است که نه تنها مردم ارومیه و یا ساکنان روستاهای اطراف دریاچه ارومیه با آن مواجه هستند، بلکه فاجعه آن‌قدر دردناک است که می‌رود به یک فاجعه زیست محیطی برای تمامی مردم ایران تبدیل شود، تا جایی که یکی از کارشناسان رژیم پیش‌بینی می‌کند که در آینده باد ذرات نمک را به سمت تهران به حرکت درمی‌آورد. اگر‌چه این کارگزار رژیم به این واقعیت اذعان نمی‌کند اما چنان‌چه باد ذرات نمک را به سمت تهران به حرکت درآورد بخش بسیار زیادی از مردم در معرض خطرات این فاجعه زیست محیطی و اجتماعی قرار خواهند گرفت.

رژیم آخوندی تا کنون تعداد زیادی از مردم و جوانانی را که علیه این فاجعه زیست محیطی در فرصتهای مختلف اعتراض کرده‌اند دستگیر و روانه زندان کرده است. ابعاد این دستگیریهای سرکوبگرانه آن‌چنان گسترده بوده است که ایادی رژیم در منطقه را در وحشت از واکنشهای انفجاری مردم فروبرده است. قاضی‌پور نماینده مجلس ارتجاع در جلسه علنی روز 16مهر هشدار داد زندانیانی که به‌خاطر اعتراض به وضعیت فاجعه‌بار دریاچه ارومیه زندانی شده‌اند آزاد شوند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b6b046c8-8742-46f6-97ac-5144f81404a8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات