728 x 90

اعتراض عليه مالكي,

قیام سراسری مردم عراق در بغداد و ۱۲ شهر دیگر

-

--
--
 
قیام سراسری مردم عراق در روز جمعه علیه حکومت نوری مالکی تحت عنوان «عراقنا واحد» در بغداد و در 12 شهر دیگر برگزار شد. در بغداد در مناطق تاجی، ابوغریب، و اعظمیه، در استان الانبار شهرهای رمادی و فلوجه، در استان صلاح‌الدین شهرهای سامرا و تکریت، در استان نینوا شهرهای موصل و قیاره، در استان دیالی شهرهای بلدروز، بعقوبه و جلولا و در استان کرکوک شهر حویجه شاهد تظاهرات و خیزش بزرگ مردم عراق علیه مالکی بود.
در تظاهرات امروز عشایر الانبار بر ایستادگی خود تا سرنگونی مالکی تأکید کردند. تلویزیونهای الجزیره، الرافدین، التغییر، بغداد و الشرقیه به‌طور مستقیم قیام سراسری مردم عراق را پخش کردند.

به‌رغم اقدامات امنیتی سرکوبگرانه و بستن ورودیهای اصلی شهرها و ضبط تلفنهای همراه تظاهر کنندگان شرکت مردم در تظاهرات در همه شهرها چشم‌گیر بود و رسانه‌های خبری سلسله تظاهرات امروز مردم عراق را میلیونی ارزیابی کردند. تظاهر کنندگان عراقی در شهرهای مختلف از جمله در بغداد شعار دادند الشعب یرید اسقاط النظام و ایران اخراج اخراج، بغداد آزاد آزاد. بر روی پلاکارد تظاهر کنندگان نوشته شده بود «ای مالکی بزدل زنان را آزاد کن».
در سامرا پلاکاردی در دست معترضان خشمگین بود که روی آن نوشته شده بود «ای مالکی برو قبل از این‌که بیرونت کنند». در اعظمیه مردم پلاکارت بزرگی حمل می‌کردند که بر روی آن نوشته شده بود رهروان راه حسین در مسیر آزادی و اصلاح، پلاکاردی در تظاهرات سامرا سرنوشت مالکی را تلویحاً سرنوشت قذافی توصیف کرده بود و نوشته بود کسی که می‌گوید حباب، قبلیها همه گفته بودند موش، اما الآن کجا هستند؟
در تظاهرات امروز مردم به اهانت نوری مالکی پاسخ دادند و وی را باطل خواندند. تلویزیون الرافدین اعلام کرد مالکی جنایتی را که در کمپ اشرف در کشتار مجاهدین خلق با زیر گرفتن آنها با هاموی مرتکب شد اکنون در موصل تکرار می‌کند، نیروهای مالکی سال گذشته جنایت مشابهی در هنگام حمله به کمپ اشرف مرتکب شدند و ساکنان را با خودرو زیر گرفته و بسیاری از آنان را مجروح کردند به نظر می‌رسد این یک شیوه ثابت در اندیشه نیروهای مالکی شده است به گزارش تلویزیون رافدین هفتاد نماینده پارلمان عراق حمله وحشیانه نیروهای نوری مالکی به تظاهر کنندگان در میدان احرار موصل و زیر گرفتن آنها با خودرو های هاموی را محکوم کردند و گفتند این اقدام نیروهای مالکی یادآور حمله شترسواران حسنی مبارک به مردم در میدان تحریر قاهره در مصر است. نمایندگان پارلمان عراق خواستار تحقیق درباره این جنایت نیروهای مالکی شدند تلویزیون الرافدین افزود حال یکی از سه تظاهر کننده‌یی که توسط خودروهای نوری مالکی در موصل زیر گرفته شده‌اند وخیم است.

- دکتر ایاد علاوی رهبر العراقیه بار دیگر به برگزاری انتخابات پیش از موعد تحت نظارت سازمان ملل برای حل بحران فعلی عراق تأکید کرد و گفت من شخصاً می‌بینم که مناسبت‌تر این است که انتخابات پیش از موعد در عراق برگزار شود و دولت استعفا دهد و دولت اجرایی بر سر کار بیاید و سازمان ملل بر این انتخابات نظارت کند.

رافع العیساوی وزیر دارایی عراق در جمع نمازگزاران جمعه کرامت در مسجد ام‌القرا در بغداد سخنرانی کرد. مردم در اثنای سخنان رافع العیساوی شعار می‌دادند ظلم بس است، تظاهر کنندگان همچنین شعار می‌دادند هر جمعه پیش از جمعه قبل مالکی را باید بیرون کنیم.
رافع العیساوی در این سخنرانی گفت من این شرف را داشتم که به‌عنوان یک شهروند در تظاهرات و تحصنهای شما شرکت کنم اوج ظلم و دشمنی نسبت به شما و تبعیض و فرقه‌گرایی باعث شده است که همه این مردم را به مخالفت با این سیاست‌ها که فکر نمی‌کنم ادامه یابد واداشته است. رافع العیساوی خطاب به نیروهای سرکوب مالکی گفت شما را از دست کردن در خون تظاهر کنندگان و متحصنان بر حذر می‌دارم اگر می‌خواهید از مسند حکومت به زندان بروید دست در خون تظاهر کنندگان ببرید. رافع العیساوی افزود آیا این جمعیت هنوز هم حباب هستند؟ ما به شما اجازه نخواهیم داد که بغداد را به یک زندان بزرگ تبدیل کنید. رافع العیساوی گفت ای متحصنان مبادا که از اهدافتان قبل از محقق شدن آن کوتاه بیایید، این شاخصی است که یا باعث می‌شود با شرافت زندگی کنید و یا هر روز زیر بار سرکوب و ننگ بمیرید.

- تلویزیون رافدین در گزارشی از تظاهرات امروز میدان کرامه گفت شیخ عبدالملک سعدی مفتی اعظم اهل تسنن عراق از تظاهر کنندگان خواست به انقلاب خود ادامه دهند و روی مواضع خود بایستند تا همه خواسته‌هایشان محقق شود.
شیخ عشیره بزرگ العزه عراق نیز از مردم عشیره‌اش خواست در میدان کرامه در استان دیالی دست به تظاهرات بزنند صدها تن از روحانیان و شیوخ و عشایر و ائمه مساجد در استانهای مختلف به میدان کرامه آمدند تا با تحصن کنندگان اعلام همبستگی کنند. از سوی دیگر تحصن کنندگان میدان کرامه به مالکی در مورد پیامدهای به‌کارگیری هر گونه نیروی نظامی علیه تظاهر کنندگان هشدار دادند نیروهای مالکی دانشجویان دانشگاه الانبار را که در مسیر رفتن به میدان کرامه بودند مورد تهاجم قرار دادند.

- موضع‌گیریهای مارتین کوبلر با چشم‌پوشی بر خواسته‌های اصلی تظاهر کنندگان عراقی و جانبداری از نظم و نظام حکومت انزجار عراقیان را برانگیخته است خبرگزاری نینای عراق 10ژانویه 2013 گزارش داد مارتین کوبلر نگرانی سازمان ملل‌متحد نسبت به ادامه بحران در عراق را ابراز کرد و افزود حق مردم است که تظاهرات کنند و از دولت بخواهند که خدمات را تأمین نماید و به حقوق‌بشر توجه کند ولی این باید در یک چارچوب مسالمت‌آمیز و مثبت باشد
- به گزارش الحره کوبلر که در دیدار خود با عمار حکیم صحبت می‌کرد در رابطه با قیام مردم عراق گفت خواسته‌هایی بر روی میز است و مهم است که مورد بحث و بررسی قرار گیرند و این مهم این‌که تمامی طرفها با هم بنشینند، از سوی دیگر رسانه 10ژانویه نیز گفت مارتین کوبلر نماینده ویژه سازمان ملل از تظاهر کنندگان عراقی خواستار برگزاری تظاهراتهای مسالمت‌آمیز شد و نیروهای امنیتی را به خویشتنداری در اعمال قانون و حفاظت از نظم نظام کشور فراخواند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d10df9fe-741e-4936-a317-4abb30496504"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات