728 x 90

اعتراض عليه مالكي,گسترش اعتراضها در عراق,

هشدار دکتر صالح المطلک و دکتر رافع العیساوی: اگر جنگ شروع شود بدتر از جنگ در سوریه خواهد بود

-

دکتر صالح المطک و دکتر رافع العیساوی
دکتر صالح المطک و دکتر رافع العیساوی
دکتر صالح المطلک معاون نخست‌وزیر عراق و دکتر رافع العیساوی وزیر دارایی عراق در یک مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کردند: اگر لجاجت مالکی ادامه پیدا کند ما از دولت خارج می‌شویم و هشدار می‌دهیم که اگر جنگ شروع شود بدتر از جنگ در سوریه خواهد بود

خبرگزاری المدی در گزارشی از این مصاحبه نوشت: العراقیه امروز سه‌شنبه تهدید کرد که در صورت ادامه لجاجت مالکی در پاسخ ندادن به خواسته‌های تظاهر کنندگان، حتی برای یک ساعت هم نه در دولت و نه در پارلمان باقی نمی‌مانند، العراقیه در عین‌حال مالکی را به دامن زدن به بحرانهای غیرواقعی برای ”حذف رقبایش“ متهم کرد و هشدار داد که اوضاع در عراق مانند سالهای 2006 و 2007 نخواهد بود و ممکن است بدتر از وضعیت فعلی سوریه شود. دکتر صالح المطلک از رهبران العراقیه به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت اگر جنگ شروع شود بزرگتر از جنگ فعلی در سوریه خواهد بود“ وی افزود ”مردم عراق احساس می‌کنند که تحت ظلم بزرگی قرار دارند و این احساس در جنوب، شمال و مرکز مشترک است“.

صالح المطلک تهدید کرد ”اگر به یک راه‌حل همه‌جانبه و سریع دست پیدا نکنیم ما از دولت بیرون خواهیم کشید و از پارلمان استعفا خواهیم داد “صالح المطلک گفت ”ما نمی‌خواهیم بخشی از دولتی باشیم که مردمش را می‌کشد و اجازه می‌دهد که جنگ بین ترکیبهای مختلف جامعه عراق شروع شود ما به این وضعیت رضایت نمی‌دهیم و افزود ”اگر احساس کنیم که لجاجتی وجود دارد حتی برای یکساعت هم در دولت و پارلمان باقی نخواهیم ماند“.

دکتر صالح المطلک نگرانیش را نسبت به ”عواقب وخیم“ در صورت ”پاسخ ندادن به خواسته‌های تظاهر کنندگان“ ابراز کرد و گفت ”نتایج اعتراضات در صورتی‌که به خواسته‌ها و از جمله آزادی زندانیان زن پاسخ مثبت داده نشود وحشتناک خواهد بود“. صالح المطلک افزود ”فرهنگ عراقی ما اجازه نمی‌دهد که زنان در وضعیت فعلی زندانها در زندان باقی بمانند، وی گفت خواسته دوم قانون عفو عمومی است و خواسته سوم لغو ماده چهار قانون مبارزه با تروریسم است ما همچنین خواستار اصلاحات در قانون دادگاهها و انجام تحقیقات برای عدالت هستیم“.

صالح المطلک که بعد از علاوی شخصیت دوم در العراقیه محسوب می‌شود گفت ”از روز اولی که من کارم را با مالکی شروع کردم او به‌صورت روزانه برای ایجاد بحران تلاش می‌کند“ و اضافه کرد ”دولت نمی‌تواند هیچ کاری در رابطه با رشد و توسعه انجام بدهد و فقط بحران تولید می‌کند“.

معاون نخست‌وزیر گفت ”مالکی بحران ایجاد می‌کند و تلاش می‌کند با ترساندن و تهدید اعضاء العراقیه، العراقیه را متلاشی کند و توانست بخشی از آنها را از العراقیه دور کند ولی العراقیه استوار باقی ماند“... . از سوی دیگر رافع العیساوی وزیر دارایی در همین مصاحبه سیاستهای مالکی را شکست خورده دانست و گفت این سیاست‌ها ”خسارات زیادی به وحدت ملی عراق و همچنین به روابطش به کشورهای همسایه وارد کرده است“ و اضافه کرد ”حمله نامشروع مالکی به وزارت دارایی و سایر برنامه‌هایش منجر به بی‌ثباتی در کشور می‌شود“.

العیساوی از انسانی بودن تظاهرات در مناطق الانبار، کرکوک، نینوا و صلاح‌الدین و سایر نقاط علیه سیاستهای دولت دفاع کرد و تأکید نمود که ”مواضع فرقه‌گرایانه دولت مالکی سنیها را مجبور به تظاهرات کرده است“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7485cbd6-dbbd-42a8-9f8d-2ffb7df6c493"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات