728 x 90

اعتراض بازاريان,بحران اقتصادى,

تایمز لندن: رژیم ایران احتمالاً در آستانه قیام عمومی قرار گرفته باشد

-

تظاهرات تهران - آرشیو
تظاهرات تهران - آرشیو
قیامهای بعدی حتمی می‌آیند چرا که در سراسر کشور فقر عمق بیشتری یافته و رژیم از تسلیم در مقابل فشار بین‌المللی در ازای برنامه اتمی خود سرباز می‌زند.
رژیم ایران مبلغ 5بیلیون دلار در سال جاری برای حفظ بشار اسد صرف کرد
بعد از این‌که تجار در بازار اصلی مغازه‌های خود را بسته و دست به تظاهرات‌زده و خواستار اقدام دولت در ممانعت از رکود اقتصادی شدند، پلیس به طرف تظاهر کنندگان که سنگ پرتاب می‌کردند گاز اشک‌آور شلیک کرد. تظاهرات دیگری با شرکت تقریباً 200نفر در مقابل بانک مرکزی شکل گرفت. شاهدان گفتند که دهها نفر دستگیر شدند.

ابعاد خشم مردم، و عکس‌العمل خصمانه رژیم، حاکی از آن است که رژیم ایران احتمالاً در آستانه قیام عمومی–در پی قیام ۲۰۰۹ که در اعتراض به انتخابات شکل گرفت و با سرکوب سریع دولت به کشته شدن صدها نفر انجامید - قرار گرفته باشد.
تظاهر کنندگان شعار می‌دانند که ”سوریه را رها کن، فکری به‌حال ما کن“. بسیاری از مردم ایران از این مسأله خشمگین هستند که دولت در قبال رکود فاحش اقتصادی در ماههای اخیر عملکرد درستی نداشته و میلیاردها دلار را در حمایت از بشار اسد به سوریه پمپاژ کرده است.
تظاهراتها چند روز بعد از تلاطم بازار ارز تشکیل شدند. ریال 50درصد از ارزش خود را ظرف یک هفته از دست داد و به پائین‌ترین قیمت خود تا کنون یعنی 37500 ریال در مقابل یک دلار تنزل کرد. در اواخر سال گذشته هر دلار 13000ریال مبادله می‌شد.
دولت، در تلاش برای ممانعت از این لغزش، تمامی مبادلات ارزی را متوقف نموده و چندین صراف غیرمجاز نیز دستگیر شدند. اما رژیم در جلوگیری از سقوط ارزش ریال، که حاصل تحریمهای اعمال شده توسط غرب در مهار برنامه جدال برانگیز اتمیاست، ناتوان به‌نظر می‌رسد.
یک کارمند بانک در تهران گفت که شایعات جدی مبنی بر این‌که خزانه‌داری ایران از موجودی تهـی می‌شود عنوان شده است.

اتهامات مردم در مورد سوریه برای دولت به‌طور خاص مخرب است. تایمز دریافت که رژیم ایران مبلغ 5بیلیون دلار (معادل ۳.۱بیلیون پوند) در سال جاری به مدت 6ماه برای حفظ دولت بشار اسد صرف کرد، که گسستن رژیم زیر فشار فزاینده اقتصادی را منجر گردید. مقامهای عالیرتبه رژیم، با خامنه‌ای، مبنی بر این‌که دولت می‌بایست توجه خود را به امور داخلی مبذول داشته و یا با اعتراضها مواجه شود، به مشاوره پرداخته‌اند. بیکاری و تورم سیر صعودی و ارزش دستمزدها هر روز روند نزولی را طی می‌کند. کالاهای عمده از قبیل مرغ برای بسیاری از مردم قابل دسترسی نبوده و صحبت از جیره‌بندی مواد اولیه غذایی است.
صادرات نفت، از سال گذشته که غرب تمامی معاملات نفتی با رژیم ایران را ممنوع اعلام کرد و از وارد کنندگان اصلی همانند چین و هند کاهش میزان خرید نفت را تسریع کرده بود، تقریباً به نصف رسیده است. در نتیجه رژیم ایران در هر چهار ماه ميليارد دلار ضرر می‌کند.
احمدی‌نژاد در یک کنفرانس مطبوعاتی تلاش کرد که انتقادها را منحرف کند، وی اصرار داشت که اقتصاد ایران اساساً استوار بود و فشارهای روانی از طریق تحریم و محتکران ارز را مقصر دانست. اما دیگر بار نواقص رژیم هنگامی که وی به لاریجانی، رئیس مجلس، حمله کرد، آشکار گردید. لاریجانی اشکال اصلی رکود اقتصادی را سوء مدیریت دولت احمدی‌نژاد دانست. احمدی‌نژاد گفت: ”سخنگوی مجلس به جای اتهام به دولت باید کمک کند تا دولت مسائل را حل و فصل کنند“.
مردم ایران، بعد از سرکوبی دولت در انتخابات ۲۰۰۹ که صدها نفر کشته و هزاران نفر به‌دلیل شرکت در تظاهرات دستگیرشده‌اند، در صحبت با جمعهای خیابانی محتاطانه عمل می‌کنند. اما قیامهای بعدی به نظر حتمی می‌آیند چرا که در سراسر کشور فقر عمق بیشتری یافته و رژیم از تسلیم در مقابل فشار بین‌المللی در ازای برنامه اتمی خود سرباز می‌زند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9838405e-d8ce-48c4-a70d-88e1b3b241a2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات