728 x 90

بحران اقتصادى,

قدرت خرید قشر فقیر و طبقه متوسط جامعه کاهش یافته است

-

فقر و بیکاری در ایران
فقر و بیکاری در ایران
تلویزیون الجزیره انگلیسی ـ سوم اکتبر ۲۰۱۲:
-… سقوط ارزش ریال، مشکلی است که تأثیر آن روی قشر فقیر و طبقه متوسط جامعه یکسان است. قدرت خرید آنها به‌طور جدی کاهش یافته است. ریال ایران در برابر ارزش دلار به پایین‌ترین میزان خود رسیده است. در مقایسه با یک‌سال پیش این افت سرسام‌آور است. سال پیش یک دلار در بازار آزاد 11هزار و 500 ریال خرید و فروش می‌شد. این قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شد. ولی طی چند روز گذشته به بیش از 37هزار ریال رسیده که به‌معنی 75 درصد افت ارزش ریال است… البته تلاشهای احمدی‌نژاد برای متقاعد کردن مردم که می‌بینند پس اندازهای آنها دیگر ارزش خود را از دست داده، یا رفع تقصیر از گردن خود، بدون شک بی‌نتیجه خواهد بود.

محجوب زوایری، یک کارشناس ایرانی در دانشگاه قطر می‌گوید: احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۵ با این شعار آمد که اقتصاد را رونق دهد. او گفت اقتصاد را برای طبقه متوسط بهتر خواهد کرد. او گفت نمی‌خواهد هیچ اصلاحات سیاسی انجام دهد. اکنون پس از 8سال در قدرت این شعار به نتیجه نرسیده است.
اما آنچه اتفاق افتاده تحریمهای شدید به رهبری آمریکا است که میزان فروش نفت ایران را محدود کرده است. در حالیکه که فروش نفت قسمت اعظم صادرات ایران را تشکیل می‌دهد، ارز خارجی کمتری وارد می‌شود. بسیاری از مردم که پول دارند تلاش می‌کنند سرمایه‌های خود را به طلا تبدیل کنند، زیرا آن را یک پشتوانه بهتری در مقایسه با ریال می‌بینند.
اما مشکل فوری‌تر، نرخ رو به رشد تورم است که باعث افزایش شدید قیمت کالاهای غذایی شده است. در بازار بزرگ تهران، تجار می‌گویند از زمان جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰ تا کنون وضعیت اقتصادی به این بدی نبوده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0574ad42-5a25-454b-a4e9-ce2a152143f2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات