728 x 90

ليبرتي,

گزارشهای خبرگزاریها و رسانه‌های خبری، به‌دنبال بازگشودن ناگزیر لیبرتی به روی خبرنگاران در پی اعتراضات مجاهدین و فراخوانهای بین‌المللی

-

کمپ لیبرتی
کمپ لیبرتی
روشنگریهای مجاهدین لیبرتی در فرصتهای محدود در تور ترتیب یافته و شتابزده به‌رغم کنترلهای پلیسی و امنیتی

آسوشیتدپرس: عراق کمپ پناهندگی جنجالی را به روی دیپلوماتها گشود تا سرانجام نگاه نادری به محل استقرار اپوزیسیون ایران بیندازد که مدتهاست در نزاع با دولت بغداد است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس 11سپتامبر ۲۰۱۲ (21شهریور 91) بغداد

روز سه‌شنبه اعضای سازمان مجاهدین خلق در جریان یک تور ترتیب داده شده سیاحتی که دولت عراق برای دیپلوماتهای خارجی در بغداد ترتیب داده بود در حال سردادن شعارهایی هستند و پلاکاردهایی نیز در دست دارند.
روز سه‌شنبه عراق به دیپلوماتهای خارجی فرصتی داد تا یک نگاه اجمالی نادر به کمپ بیاندازند که محل استقرار اپوزیسیون ایران است. گروهی که مدتهاست در نزاع با دولت بغداد است.
مجاهدین خلق با انتقال از کمپ دیگری از عراق به کمپ لیبرتی پایگاه سابق آمریکا در حوالی بغداد مخالف بودند. آنها می‌گویند این کمپ یک زندان غیرقابل تحمل است. عراق می‌گوید کمپ مزبور مطابق استانداردهای بین‌المللی است این جر و بحثهای متقابل به یک نزاع گسترده‌تر 10ساله میان مجاهدین و دولت عراق درباره سرنوشت این جنبش برمی‌گردد. دیپلوماتهای خارجی از این مجتمع گرد و خاکی با بنگالهایی که سابقا مورد استفاده آمریکاییها بوده است دیدار کردند رامول مولینا معاون هیأت سفارت اسپانیا گفت: من انتخاب نمی‌کنم که این‌جا زندگی کنم ولی وقتی ما در مورد پناهندگان صحبت می‌کنیم و شرایط زندگی آنها در سراسر دنیا این‌جا می‌تواند یک وضعیت خاص محسوب شود.
سیف خواجه دیپلومات پاکستانی گفت خیلی خوب نیست ولی بد هم نیست. او گفت کسانی که این‌جا مستقر هستند عراقی نیستند ولی دولت عراق مسئولیت آنها را به عهده دارد. مجاهدین خلق شکایت دارند که آزادی تردد از آنها گرفته شده است این مکان آب و برق قابل اتکایی ندارد.
هما ربوبی 28ساله در لیبرتی گفت این‌جا محلی برای زندگی نیست این‌جا یک کمپ نیست. این‌جا فقط یک زندان است.
مجاهدین خلق یک گروه اپوزیسیون رژیم آخوندی حاکم بر تهران هستند. کمپ لیبرتی به‌عنوان یک ایستگاه وسط راه برای سازمان ملل‌متحد به‌منظور سرعت بخشیدن به خروج مسالمت‌آمیز تبعیدیان از عراق طراحی شده است. از سال ۲۰۰۹ تا کنون نیروهای امنیتی عراقی دو یورش مرگبار علیه محل استقرار طولانی‌مدت مجاهدین خلق در اشرف انجام داده‌اند. اشرف یک شهر کوچک دارای تسهیلات است که تبعیدیان هرگز خواهان ترک آن نبوده‌اند.
در لیبرتی تبعیدیان در واحدهایی از بنگالهای متحرک به‌صورت متراکم و نامساعد که ارتش آمریکا از خودش به جای گذاشته مستقر شده‌اند. آنها در یک ایستگاه ثابت مربوط به کمکهای اولیه خدمات پزشکی دریافت می‌کنند. آنها همچنین در یک سالن غذاخوری سابق ارتش آمریکا که دارای تلویزیونهای پلاسما است و ارتش آمریکا آن را به جای گذاشته غذا می‌خورند که اکنون بر روی میزهای آن گل گذاشته شده بود. یک دسته کوچک گل آفتابگردان در خارج از سالن غذاخوری کاشته‌اند و چراغهای چشمک زن در اطراف تیرهای عمودی از سقفها آویزان بود تا محوطه را روش و قابل سکونت کنند. این محوطه قبل از ورود مجاهدین رنگ و رو رفته و مخروبه بوده است.
این تبعیدیان هیأتهای بازدید کننده را با طرح شکایتهایشان احاطه و محاصره کرده‌اند. یک دیپلومات بریتانیایی به‌طور مکرر به آنها گفت پیام شما به‌طور کامل فهمیده شد.
در این طور سیاحتی آسوشیتدپرس و تلویزیون دولتی عراق نیز بودند و این اولین باری بود که از زمان شروع انتقال مجاهدین در اوایل امسال به لیبرتی دولت عراق ناگزیر اجازه داد خبرنگاران وارد آنجا شوند.
عباس داوری از مسئولان مجاهدین کمپ مزبور را مخروبه توصیف کرد و از جمله شکایت کرد دولت عراق انتقال ژنراتورها از اشرف به لیبرتی توسط مجاهدین را به تأخیر انداخته و در ساختن سیستم جدید تصفیه آب اخلال می‌کند. جرج باکوس مشاور سیاسی مالکی که بر این موضوع از طرف دولت نظارت می‌کند گفت مقامات در تلاش هستند هر دو مشکل آب و برق را حل و فصل کنند اما تبعیدیان حرف او را تکذیب کردند.
یوسف ماحوزی که قبل از انتقال به لیبرتی در شش ماه پیش به مدت 25سال در اشرف بوده است گفت آنها جلوی شما یک حرف می‌زنند اما وقتی رفتید به‌هیچ‌وجه کاری نمی‌کنند. گروه بعدی تبعیدیان تا چند روز دیگر از اشرف به لیبرتی حرکت خواهد کرد و قرار است ملل‌متحد به موضوع پناهندگی آنها در لیبرتی رسیدگی کند تا کشورها آنها را بپذیرند. 200نفر در اشرف باقی خواهند ماند تا سعی کنند اموال باقیمانده را به تاجران بفروشند.
جورجی باستین معاون نماینده ملل‌متحد در عراق به دیپلوماتها گفت ما شدیداً نیاز داریم که کشورها قدم جلو بگذارند و همکاری نمایند.

یکی از مجاهدان در لیبرتی گفت: من قبلاً در اشرف بودم، اشرف یک کمپ نبود، یک شهر بود در این شهر ما دانشگاه داشتیم، پارک داشتیم، مرکز خرید داشتیم، هر آنچه که یک شهر لازم داشت. ولی این‌جا در لیبرتی در طول تابستان هوا فوق‌العاده گرم است، سیستم تهویه داغان شده است.

یکی دیگر از ساکنان گفت: ما اجازه هیچ تردد آزادانه به خارج کمپ نداریم. آنها حتی به اجازه آوردن وسایل شخصی و مورد نیازمان را از اشرف به لیبرتی ندادند. شامل موارد خیلی ساده مثل دوچرخه، وسایل گرم کننده و وسایل دیگر.

تلویزیون الجزیره 11سپتامبر ۲۰۱۲:
در یک اقدام کم سابقه امروز مقامات عراقی به دیپلوماتهای خارجی اجازه بازدید از کمپ لیبرتی دادند در این کمپ اعضای اپوزیسیون گروه مجاهدین خلق ایران مقیم هستند. در هنگام بازدید از کمپ ساکنان شعارهایی با خود حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود. در این جا آزادی نیست. از دهه هشتاد میلادی اعضای سازمان اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران که مخالف رژیم تهران است در عراق مستقر بوده‌اند.

واشینگتن پست - 11سپتامبر - بغداد:
روز سه‌شنبه دولت عراق اجازه داد که دیپلوماتهای خارجی نگاهی کوتاه به کمپ محل استقرار گروه اپوزیسیون ایران بیاندازند این مجتمع غبار آلود و پر گرد و خاک که مورد بازدید دیپلوماتها قرار گرفت شامل بنگالهایی است که سابقا مورد استفاده آمریکاییها بوده است. مجاهدین خلق شکایت دارند که به آنها آزادی تردد داده نمی‌شود و این مکان فاقد تهویه و آب و برق قابل تکیه است. مجاهدین خلق یک گروه اپوزیسیون رژیم آخوندی حاکم بر تهران هستند. این تبعیدیان هیأتهای بازدید کننده را با طرح شکایتاشان را احاطه کردند و یک دیپلومات بریتانیایی به آنها گفت پیام شما به‌طور کامل فهمیده شد.
جرج باکوس که بر این موضوع از طرف دولت عراق نظارت می‌کند گفت مقامات در تلاش هستند که هر دو مشکل آب و برق را حل و فصل کنند. اما تبعیدیان اظهارات او را تکذیب کردند و گفتند آنها به‌هیچ‌وجه کاری نمی‌کنند.

واشینگتن تایمز - بغداد سه‌شنبه 11سپتامبر:
دیپلوماتها نگاه نادری به داخل کمپ لیبرتی عراق می‌اندازند

دولت عراق به‌طور استثنایی به دیپلوماتهای خارجی اجازه داد تا نگاهی اجمالی به محل کمپ استقرار اعضای اپوزیسیون ایران بیاندازند. آنها که از مجاهدین خلق هستند از محل طولانی مدتشان در اشرف به این مکان بازمانده از نیروهای آمریکایی منتقل شده‌اند. مجاهدین که از ابتدا با این انتقال مخالف بودند می‌گویند این کمپ یک زندان غیرقابل تحمل است. عراق می‌گوید این کمپ با استانداردهای بین‌المللی است و باکوس مشاور مالکی گفت مقامات عراقی در تلاشند دو مشکل آب و برق را حل و فصل کنند اما تبعیدیان حرف او را تکذیب کردند و گفتند آنها هیچ کاری نمی‌کند.

شبکه بین‌المللی گوگل نیز نوشت: روز سه‌شنبه در فرصت نادری که عراق به دیپلوماتها برای بازدید از کمپ لیبرتی داد اعضای گروه اپوزیسیون مجاهدین که پلاکاردهایی در دست داشتند به شعار دادن پرداختند و گفتند آزادی تردد ندارند. آنها اپوزیسیون رژیم آخوندی حاکم بر تهران که با دولت عراق درگیری طولانی داشته‌اند.
همچنین شبکه اینترنتی یاهو، مترو نیوز، تلویزیون دبلیو اس او سی، دیلی استار لبنان و شماری از دیگران خبرگزاریها و رسانه‌های خبری گزارشهای مشابهی در این باره منتشر کردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2536898a-a63c-4340-84fc-99a23755b0d9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات