728 x 90

-

تأثیر اوضاع سوریه روی اقتصاد اردن

-

نقشه اردن
نقشه اردن
برخی از تجار اردنی می‌گویند تجارت با سوریه تقریباً غیرممکن شده است.
یک پارچه فروش عمده در مرکز شهر امان پایتخت اردن سه هفته پیش یک محموله هشت هزار دلاری را از سوریه خریداری کرد، ولی محموله هرگز دریافت نشد.
نادر رمزی غشلان: ”صاحب کارخانه در حلب که محموله از او خریداری شده گفت ما آن را برای تو ارسال کردیم، ولی به این‌جا نرسیده است. وقتی تحقیق کردیم، متوجه شدیم که کامیون و محموله آن آتش گرفته و سوخته است. در میان راه به کامیون حمله شده و آن را آتش زدند“.
از آنجا که حمل‌ و نقل کالا در داخل سوریه خطرناک شده، برخی مجبور شده‌اند از شیوه‌های عجیب و غریب برای دریافت کالای خود استفاده کنند.

درار شاهرودی، تاجر سوری: قبلاً صاحبان کارخانه‌ها مسئول سالم رسیدن کالا به مشتری بودند، ولی الآن مجبور هستم به افراد مسلح سوری پول بدهم تا از کامیون کالایی که از سوریه می‌خرم، حفاظت کنند.
اردن 95 درصد مواد خوراکی خود را از خارج وارد می‌کند. این کشور از مسیرهای داخل اردن استفاده می‌کند تا از ترکیه و اروپا کالا وارد نماید. بسیاری از شرکتها حاضر نیستند از طریق سوریه کالا ارسال کنند و از اردن خواسته‌اند کالای خود را از طریق دریا وارد کند.

خلیل حاج توفیق، مسئول خانه اصناف اردن می‌گوید: عمده کالاهای ما از طریق ترکیه می‌گذرد که هزینه آن معقول است، ولی اکنون باید از طریق دریا واردات خود را انجام دهیم. از ترکیه به بندر عقبه یک ماه طول می‌کشد.
رژیم سوریه به این‌که اقتصاد آن از بین رفته اعتراف نمی‌کند، ولی سقوط ارزش پول ملی این کشور نشان‌دهنده همین موضوع است… سقوط واحد پول سوریه باعث افت کیفیت و کمیت کالاهای سوری شده است. صرافیها می‌گویند پول سوریه آن‌قدر طی یک روز بالا و پایین می‌شود که دیگر ارزش اعلام آن را ندارد. دو سوم صادرات و واردات اردن به نوعی به سوریه وابسته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b3647558-7f9b-46b7-956b-6b5b9fc3c0e7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات