728 x 90

ليبرتي,

۳۰تن از شخصیتها و پارلمانترهای منطقه کردستان عراق تبدیل کمپ لیبرتی به زندان را محکوم کردند

-

استقرار نیروهای عراقی در نقاط مختلف کمپ لیبرتی
استقرار نیروهای عراقی در نقاط مختلف کمپ لیبرتی
سازمان ملل و آمریکا باید مسئولیت خود را در زمینه حفاظت و سرنوشت ساکنان اشرف به‌طور کامل عهده‌دار شوند

”ما ضمن این‌که اعلام می‌کنیم که با اخراج هیچ پناهنده‌یی از کشورمان موافق نیستیم و سرکوب و اخراج آنها چهره متمدنانه کشورمان را خدشه‌دار می‌کند از ملل‌متحد می‌خواهیم که بنا‌ به سفارش جامعه بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این پرونده، حفاظت و سرنوشت این پناهندگان را عهده‌دار شود و کمیساریای عالی پناهندگان در کمپ اشرف به‌منظور انتقال این پناهندگان به کشورهای سوم کار خود را آغاز کند“.
روشن و آشکار است که پناهندگان مقیم کمپ اشرف در استان دیالی برای حل مسالمت‌آمیز مسأله‌شان، هرگونه انعطاف، حتی ترک عراق را به شرط این‌که در حین انتقال مورد حفاظت یک نیروی بین‌المللی باشند از خود نشان داده‌اند. 25سال قبل این محل که اکنون به آن «اشرف» در استان دیالی گفته می‌شود یک دشت بود. توسط همین پناهندگان تبدیل به یک شهر دارای مسجد و پارک و دریاچه مصنوعی و گورستان و موزه و تالار و استادیوم و... شد. این پناهندگان به علت نبود آزادی در کشورشان به عراق روی آورده‌اند.
در حالی‌که از تاریخ 13سپتامبر کمیساریای عالی پناهندگان ملل‌متحد موقعیت قانونی ساکنان اشرف را پناهجویان حفاظت‌شده توسط قوانین بین‌المللی اعلام کرده است دولت عراق بیش از چهار ماه است که از شروع کار کمیساریا در کمپ اشرف به‌منظور بازاسکان آنها در کشورهای سوم جلوگیری می‌کند.

هرچند که ساکنان اشرف برای نشان‌دادن حسن نیت، حاضر به انتقال به لیبرتی شدند اما به سرعت مشخص گردید که دولت عراق اخیراً این محل را برای بازداشت و شکنجه این پناهندگان تبدیل به زندان کرده و به آنها اجازه نیز نداده است مایحتاج و دارایی‌های خودشان را از اشرف به این محل منتقل کنند. به همین خاطر این انتقال اگر صورت بگیرد رنگ و بوی اجباری به خود می‌گیرد که بر اساس قوانین بین‌المللی یک امر ممنوع است.

برخی از امضاکنندگان این بیانیه عبارتند از:
نعمت عبدالله، رئیس اتحادیه پارلمانترهای کردستان، عدنان انور، رئیس فدراسیون سراسری سازمانهای غیردولتی کردستان، سیروان حسن علاف، جانشین رئیس سندیکای وکلای کردستان، دشتی جمال، رئیس فدراسیون سراسری پناهندگان عراقی، آزاد چالاک، نماینده سابق پارلمان عراق، آریز داراپور، رئیس سازمان کوردوساید – شاخه شرق کردستان، لطیف فاتح فرج، نویسنده و رئیس سابق سندیکای روزنامه‌نگاران کردستان – کرکوک، شاهو گوران، نویسنده و روشنفکر، طارق کاریزی، نویسنده، عضو اتحادیه بین‌المللی روزنامه‌نگاران، ابراهیم عباس، نویسنده و روزنامه‌نگار، نزار محمد، نویسنده و فعال سیاسی، محمد چاوشین، روزنامه‌نگار، عبدالله محمد امین، وکیل، کاوه محمد امین، رفیق صابر، شلیر محمد، آمانج عبدالله، جبار عزیز، روزنامه‌نگار، ابراهیم بالیسانی، نویسنده، کمال محمود، فعال مدنی، نبز علی، فعال مدنی، آزاد لطیف، فعال مدنی، هاوژین محمود، فعال مدنی.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5a46af7f-092f-47d4-98d0-00cdf20fa24e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات