728 x 90

سوريه,

اعزام دو ناو جنگی رژیم به سواحل سوریه و اهداف و پیامدهای آن

-

ناو جنگی ایرانی در حال عبوراز کانال سوئز - آرشیو
ناو جنگی ایرانی در حال عبوراز کانال سوئز - آرشیو
یکی از خبرهایی که از دیروز در صدر خبرهای دنیا قرار گرفت، عبور دو ناو جنگی نیروی دریایی رژیم آخوندی از کانال سوئز و پهلو گرفتن آن در بندر طرطوس سوریه است. رژیم با این اقدام چه اهدافی رو دنبال می‌کند؟
-روز پنجشنبه دو ناو جنگی متعلق به نیروی دریایی ارتش تحت‌امر آخوندها از کانال سوئز گذشتند و روز گذشته وارد دریای مدیترانه شدند. متعاقباً خبرگزاری مهر آخوندی این دو ناو جنگی وارد بندر طرطوس سوریه شدند و در آموزش نیروهای سوریه مشارکت خواهند کرد.

حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش تحت‌امر آخوندها چندی پیش در اظهاراتی متناقض گفته بود: «مأموریت این ناوگروه اعلام ’پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه’ و نشان‌دادن اقتدار نظام در عرصه آب‌های آزاد و مقابله با ایران‌هراسی است و مأموریت این ناوگروه ۷۰ تا ۸۰ روز خواهد بود».
برخی ناظران، این اقدام رژیم را یک قدرت‌نمایی در شرایطی که پرونده اتمی آن بار دیگر مورد بررسی قرار گرفته و مقابله با تهدیدهایی که در هفته‌ها و ماههای اخیر مبنی بر یک حمله نظامی به مراکز اتمی آن مورد بحث قرار گرفته می‌دانند. این ناظران معتقدند که رژیم با این اقدام می‌خواهد در مذاکرات اتمی که احتمالاً در پیش روست، دست قویتری داشته باشد.

اما برخی دیگر از ناظران با اشاره به توانمندی پایین دو ناو مورد بحث که سال ساخت آنها به 44سال پیش برمی‌گردند، معتقدند که اقدام رژیم اساساً یک مانور سیاسی است و نمی‌تواند قدرت‌نمایی در برابر آمریکا و اسراییل هدف یا پیام اصلی این اقدام باشد. آنها به‌خصوص به پهلو گرفتن آن در سواحل سوریه اشاره کرده و هدف اصلی آن را در ارتباط با به شماره افتادن آخرین روزهای عمر دیکتاتور سوریه می‌دانند، به‌خصوص که رژیم ایران از بازگویی این واقعیت ابایی ندارد که امنیت رژیم بشار اسد را امنیت خود می‌داند و با تمام قوا از آن حفاظت می‌کند. این اقدام رژیم در شرایطی صورت می‌گیرد که رژیم بشار اسد در عملیات جنگی دو هفته‌ای خود، برای در هم شکستن کانون انقلاب مردم سوریه در شهر حمص آشکارا شکست خورده، یک اقدام خصمانه و چنگ و دندان نشان‌دادن به مردم سوریه می‌باشد.

به این ترتیب انتظار می‌رود ورود علنی رژیم ایران به جنگ خونباری که دیکتاتور خونریز سوریه علیه مردم به‌پاخاسته این کشور آغاز کرده، جبهه‌بندی منطقه‌یی و بین‌المللی حول مسأله سوریه را وارد مدار جدیدی خواهد کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/17861e73-0d6d-4e02-83e0-b4c8e66fb082"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات