728 x 90

-

نگرانی از گسترش مناسبات رژیم با برخی کشورهای آمریکای لاتین

-

پرچم 5کشور آمریکای لاتین
پرچم 5کشور آمریکای لاتین
رژیم آخوندی در هفتاد طرح اقتصادی به ارزش هفده میلیارد دلار با ونزوئلا مشارکت دارد. حجم معاملات و طرحهای مشترک اقتصادی رژیم با بولیوی هم بالغ بر یک میلیارد دلار است. به‌نوشته وال استریت ژورنال هر چند بخش اعظم این طرحها در مراحل ابتدایی هستند ولی نشانه‌هایی دیده می‌شود که رژیم ایران همکاریهای خود را در زمینه‌های امنیتی و نظامی با این کشورها گسترش می‌دهد. به گفته مقامهای وزارت‌خارجه آمریکا، رژیم ایران طی سالهای اخیر تعداد دفاتر دیپلوماتیک خود را در کشورهای آمریکای لاتین دو برابر کرده و سفارتخانه‌های جدیدی در کشورهای بولیوی، شیلی، کلمبیا، نیکاراگوئه و اوروگوئه افتتاح کرده است. سفر احمد وحیدی، وزیر دفاع رژیم به بولیوی در ماه مه امسال به یک حادثه دیپلوماتیک بزرگ در آمریکای لاتین بدل شد. وی که از افسران ارشد نیروی قدس بوده جزو طراحان و دست‌اندرکاران بمب‌گذاری سال هزارو نهصد و نود‌و چهار در بوئنوس‌آیرس است. در آنزمان دولت آرژانتین از طریق پلیس بین‌المللی (اینترپل) سعی کرد وحیدی را بازداشت کند ولی وی با استفاده از مصونیت دیپلوماتیک توانست به سرعت از بولیوی خارج شود. برخی از کارشناسان امور امنیتی در آمریکا می‌گویندکه رژیم ایران تلاش می‌کند ظرفیتهای امنیتی ـ اطلاعاتی خود را در آمریکای لاتین افزایش دهد. وزارت دفاع آمریکا سال گذشته در یک گزارش محرمانه در مورد گسترش فعالیت نیروی قدس در آمریکای جنوبی به‌خصوص در خاک ونزوئلا هشدار داد.

رابطه رژیم با مافیای مواد مخدر در آمریکای لاتین هم یک منبع بزرگ نگرانی است. مخصوصاً با فاش کردن نقش کارتلهای موادمخدر مکزیک در توطئه رژیم برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن این نگرانی بیشتر شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d459b233-c5f9-4468-8a98-4102755b4751"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات