728 x 90

قيام هاي خاورميانه,تونس,

۱۷دسامبر(۲۶آذر)، همزمان با سالگرد مشعل انسانی، محمد بو عزیزی درتونس، بهار عرب یک ساله شد

-

تظاهرات مردم تونس - آرشیو
تظاهرات مردم تونس - آرشیو
بهار عرب با شعله‌های جان یک مشعل انسانی، محمد بوعزیزی که در شهر سیدی بوزید تونس خود را در اعتراض به ظلم و دیکتاتوری بن علی به آتش کشید، فروزان شد.
روز ۱۷دسامبر (۲۶آذر) سالگرد این عمل قهرمانانه اعتراضی و سالگرد قیامهای مردمی در کشورهای مختلف عرب خاورمیانه و شمال آفریقا است که بهار عربی نام گرفته است.
محمد بوعزیزی فارغ‌التحصیل دانشگاه بود که به‌دلیل بیکاری به شغل دستفروشی روی آورده بود. اما پس از آن‌که گاری دستی‌اش توسط پلیس به بهانه نداشتن پروانه کار مصادره شد، در اعتراض خود را به آتش کشید و در بیمارستان جان باخت.
محمد بوعزیزی، مشعل انسانی، به سمبلی برای جوانان و مردم تونس برای مبارزه با رژیم فاسد بن علی که سالها در تونس دیکتاتوری خود را اعمال می‌کرد تبدیل شد و با اوجگیری مبارزات مردم به فرار و سرنگونی زین‌العابدین بن علی در اولین ماه سال میلادی جاری منجر شد.
همزمان اولین سالگرد شعله ورشدن بهار عربی و سالگرد اعتراض قهرمانانه محمد بوعزیزی، در تونس و درپی انتخابات برای تشکیل دولت جدید، منصف المرزوقی مبارز قدیمی این کشور توسط مجلس مؤسسان به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور تونس بعد از سرنگونی بن علی برگزیده شد.
مرزوقی در گرامیداشت سالگرد این عمل قهرمانانه در کنار مردمی بود که این مراسم را در تونس برگزار کردند.
مادر شجاع محمد بوعزیزی در سالگرد شهادت فرزندش او و عمل قهرمانانه‌اش را صدای اعتراض همه کسانی توصیف کرد که در تونس یا درهرکجای دیگر در برابر ستم و بی‌عدالتی و دیکتاتوری به‌پا می‌خیزند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d5d726fb-4dd5-4b4e-b9d4-bf270f228a77"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات