728 x 90

یوگنی ینین: اظهارنظر مقام ایرانی در پرونده سرنگونی هواپیما «گمراه‌کننده» است

یوگنی ینین، معاون وزیر خارجهٔ اوکراین
یوگنی ینین، معاون وزیر خارجهٔ اوکراین

معاون سازمان هواپیمایی رژیم ایران می‌گوید اعتراضی به گزارش نهایی سرنگونی هواپیمای اوکراینی «دریافت نکرده‌ایم»، اما یوگنی ینین، معاون وزیر خارجه اوکراین می‌گوید که این سخنان وی «گمراه‌کننده است».

معاون وزیر خارجه اوکراین، روز چهارشنبه، ۴فروردین، گفت که کی‌یف گزارش رژیم ایران درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی را مغایر با مقررات بین‌المللی می‌داند و شورای حکام ایکائو، سازمان هوانوردی بین‌المللی، را از موضع خود مطلع کرده است.

شایان یادآوری است که هواپیمای مسافربری اوکراینی بامداد ۱۸دی سال۹۸ به فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران در پی اصابت دو موشک توسط پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶سرنشین آن جان باختند.

سازمان هواپیمایی رژیم با تأخیر یکساله، هفته گذشته گزارش نهایی درباره این سانحه را منتشر کرد که در آن، اپراتور سامانه دفاع هوایی مقصر معرفی شده. اوکراین و کانادا این گزارش را رد کرده‌اند.

اما آرش خدایی، مسئول بررسی این سانحه در سازمان هواپیمایی رژیم با یک وارونه‌گویی، روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی ایلنا مدعی شد: «تمام کشورها از این گزارش استنباط خوبی داشته‌اند و صرفاً یک کشور نظراتی را اعلام کرد که به‌گفته وی، در راستای هدف بررسی سانحه نبود».

با این‌حال به‌گفته این مقام رژیم، «از آنجا که گزارش نهایی خوب بود آن کشور قبول کرد که می‌توان از اعمال نظراتش چشم‌پوشی کرد».

یوگنی ینین، معاون وزیر خارجه اوکراین، در واکنش به سخنان این مقام رژیم ایران گفت که «با اظهارات گمراه‌کننده، موضع کی‌یف تغییر نمی‌کند».

ینین افزود: «بسیار مأیوس‌کننده است که طرف ایرانی از ۹۰صفحه ملاحظاتی که بر لایحه گزارش فنی ضمیمه کردیم، قبول کرده تنها چند اشتباه انشایی و املایی مانند املای شهر کی‌یف را تصحیح کند، اما درخواست‌مان مبنی بر ارائه پاسخ واضح به همه سؤالات را نادیده گرفته است».

معاون وزیر خارجه اوکراین افزود: «غیرقابل قبول است که ایران بدون ارائه هیچ‌گونه شواهدی از ما انتظار دارد استدلال‌هایشان را بپذیریم. انتظار نداشتیم ایران در این گزارش مقصران این جنایت را معرفی کند، مشخص کردن عاملان و آمران وظیفه تحقیقات جنایی است، اما ایران در گزارش فنی ترجیح داد به جای مشخص کردن سلسله رویدادهایی که باعث سرنگونی هواپیمای ما شد، اپراتور سامانه را یگانه مسئول معرفی کند».

یوگنی ینین تأکید کرد اوکراین اصرار خواهد کرد که شورای حکام ایکائو، سازمان هوانوردی بین‌المللی، گزارش رژیم ایران درباره سرنگونی پرواز۷۵۲ را محکوم کند و انتظار دارد این اقدام تأثیر قابل توجهی بر هوانوردی در ایران داشته باشد.

معاون وزیر خارجه اوکراین گفت که ابزار حقوقی برای مجازات ایران در ایکائو محدود است، «اما جامعه بین‌الملل اجازه نمی‌دهد ایران از زیر بار مسئولیت جنایت سرنگونی هواپیمای اوکراینی فرار کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3c06bef1-d9f5-42c6-8428-6691b99308c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات