728 x 90

گسترش احتمالی جنگ به لبنان بایدن را نگران کرد

حزب‌الله لبنان
حزب‌الله لبنان

واشنگتن پست روز یکشنبه ۱۷دیماه نوشت: مقامات آمریکایی نگرانند که نخست‌وزیر اسراییل بنجامین نتانیاهو ممکن است یک جنگ گسترده با لبنان را کلیدی، برای بقای سیاسی خود در عین انتقادات داخلی از دولتش به‌خاطر عدم جلوگیری از حملهٔ ۷ اکتبر حماس ببیند.

واشنگتن پست افزود: در گفتگوهای خصوصی، دولت آمریکا به اسراییل علیه تشدید قابل توجه در لبنان هشدار داده است. بنا به گفتهٔ دو نفر که با موضوع آشنا هستند، یک ارزیابی محرمانهٔ جدید توسط آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا می‌گوید در صورت چنین تشدیدی، برای نیروهای دفاعی اسراییل مشکل خواهد بود موفق شوند.

پرزیدنت بایدن دستیاران ارشد خود را با هدفی حیاتی راهی خاورمیانه کرده: جلوگیری از یک جنگ تمام‌عیار بین اسراییل و گروه میلیشیای لبنانی حزب‌الله.

بنا به گفتهٔ مقامات آمریکایی که می‌گویند حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، دنبال احتراز از یک جنگ وسیع است، این گروه که یک دشمن قدیمی آمریکا با رزمندگانی به‌خوبی آموزش دیده و دهها هزار موشک و راکت است، خواستار اجتناب از یک تشدید عمده وضعیت است. در یک سخنرانی در روز جمعه، نصرالله قول پاسخ به تهاجم اسراییل را داد و در عین‌حال اشاره کرد که ممکن است آمادهٔ مذاکره بر سر مشخص کردن مرز با اسراییل باشد.

مت میلر، سخنگوی وزیر خارجهٔ آنتونی بلینکن گفت، ”به نفع هیچکس، نه اسرائیل، نه منطقه، نه جهان، نیست که این درگیری به فراتر از غزه کشانده شود“ . اما این دیدگاه به‌صورت یکدست در دولت اسراییل وجود ندارد.

 

مقامات آمریکایی می‌گویند از زمان حملهٔ حماس در ۷ اکتبر، مقامات اسراییلی صحبت از یک حملهٔ پیشگیرانه به حزب‌الله کرده‌اند. این چشم‌انداز با مخالفت مستمر آمریکا بواسطهٔ احتمال ورود ایران به درگیری مواجه بوده که از هر دو گروه [حماس و حزب‌الله] و دیگر نیروهای نیابتی در درگیری حمایت می‌کند، امری که می‌تواند آمریکا را مجبور کند به‌صورت نظامی از جانب اسراییل پاسخ دهد.

یک مقام شورای امنیت ملی نیز گفت که حفظ اعتبار نیروهای مسلح لبنان دارای اولویت است و جامعهٔ بین‌المللی باید هر آنچه می‌تواند را برای تقویت و حمایت از آن به‌عمل آورد چرا که این نیرو می‌تواند در ”روز بعد“ سناریویی در لبنان که حزب‌الله تضعیف شده و تهدید کمتری برای اسراییل است، یک نقش حیاتی بازی کند...

بنا به گفتهٔ دو نفر که با گفتگوها آشنا هستند، مقامات آمریکایی و فرانسوی مشغول صحبت حول پیشنهادی با دولت لبنان هستند که در آن دولت لبنان کنترل بخشی از مرز لبنان-اسرائیل را به‌جای حزب‌الله به‌دست خواهد گرفت تا نگرانی‌های اسراییل را تخفیف دهد...

مقامات آمریکایی اذعان دارند که بعید است که حزب‌الله در زمانی که تعداد زیادی از فلسطینیان بواسطهٔ کارزار نظامی اسراییل در غزه کشته و مجروح می‌شوند، با یک توافق مرزی موافقت کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/517cccfc-11c9-4204-ac4c-be4e4e8decf8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات