728 x 90

گزارش سالانة وزارت خارجهٔ آمریکا دربارهٔ نقض حقوق‌بشر توسط دیکتاتوری آخوندی/ کشتار ۱۵۰۰نفر در پاسخ به اعتراضات آبان‌

رژیم ایران در پاسخ به اعتراضات آبانماه ۱۵۰۰ تن از شرکت کنندگان در تظاهرات را کشت
رژیم ایران در پاسخ به اعتراضات آبانماه ۱۵۰۰ تن از شرکت کنندگان در تظاهرات را کشت

وزارت‌خارجهٔ آمریکا روز ۱۱مارس-۲۰اسفند، گزارش سالانهٔ خود درباره وضعیت حقوق‌بشر در کشورها را منتشر کرد. در بخشی از این گزارش دربارهٔ نقض حقوق‌بشر توسط دیکتاتوری آخوندی به این موارد اشاره شده است:

 

  • اعدامهای مغایر با موازین بین‌المللی و بدون محاکمه عادلانه که شامل اعدام کودکان می‌شود
  • قتلهای خودسرانه،‌ ناپدیدشدگی اجباری، شکنجه توسط عوامل حکومتی، بازداشتها و حبسهای خودسرانه
  • محدودیت شدید آزادی بیان و مطبوعات و اینترنت از جمله اعمال خشونت علیه روزنامه‌نگاران و سانسور و بستن سایتها
  • فساد گسترده در تمامی سطوح حکومتی
  • سربازگیری غیرقانونی کودکان توسط عوامل حکومتی برای حمایت از رژیم اسد در سوریه
  • خشونت علیه اقلیتهای قومی،‌ اعمال محدودیتهای سخت علیه حقوق زنان و اقلیتها

 

وزارت‌خارجهٔ آمریکا درباره اقدامات سرکوبگرانه رژیم برای مقابله با قیام آبان‌ می‌نویسد: «رژیم ایران در پاسخ به اعتراضات گسترده در ۱۵نوامبر-۲۴آبان۹۸، که پس از افزایش قیمت سوخت آغاز شد، تقریباً تمامی ارتباطات جهانی و محلی اینترنت را به مدت یک هفته قطع کرد. نیروهای امنیتی رژیم از نیروی مرگبار استفاده کردند تا به‌اعتراضات پایان دهند. آنها حدود ۱۵۰۰نفر از اعتراض کنندگان را کشتند و هیچ علائمی وجود ندارد که نهادهای حکومتی تحقیقات مستقل یا بی‌طرفانه‌ای درباره اعتراض‌کنندگانی که کشته شدند، انجام دهند.

کارگزاران رژیم ایران برای مقابله با تظاهر کنندگان از سلاحهای جنگی، آب‌پاش، گاز اشک‌آور و تک‌تیر انداز استفاده کرده‌اند.

در ماهشهر، نیروهای سپاه پاسداران بیش از ۱۰۰تن از مردم معترض را که در نیزاری پناه گرفته بودند، کشتند.

هم‌چنین در طول سال مواردی از قتلهای مشکوک تظاهر کنندگان به‌دنبال ضرب و شتم آنها توسط نیروهای امنیتی یا به‌دنبال بازداشت آنها، گزارش‌شده است».

 

گزارش وزارت‌خارجه آمریکا می‌افزاید: ناظران بین‌المللی گزارش می‌کنند دادگاهها هم‌چنان به صدور حکم اعدام مشغولند در حالی که محاکمه‌ها روند قانونی خود را طی نمی‌کنند. فعالان سازمانهای حقوق‌بشری می‌گویند حکومت شمار دقیق زندانیان اعدام شده را اعلام نمی‌کند و حدود ۶۰درصد اعدامها مخفیانه صورت می‌گیرد. کودکان برای ارتکاب جرائمی که قبل از رسیدن به سن۱۸سالگی مرتکب شده‌اند اعدام می‌شوند. در ماه مه گذشته متخصصان حقوق‌بشر سازمان ملل ‌متحد گزارش کردند نزدیک به ۹۰نفر که هنگام ارتکاب جرم سنشان زیر ۱۸سال بوده است در نوبت اعدام قرار دارند.

 

گزارش وزارت‌خارجه آمریکا در مورد نقض حقوق‌بشر در ایران با اشاره به دخالت‌های جنایتکارانه رژیم در سوریه و عراق و یمن می‌افزاید: مقامات حکومت ایران با حمایت نظامی از بشار اسد و حزب‌الله در سوریه،‌ نیروهای مسلح طرفدار رژیم در عراق، حمایت از حوثی‌ها که زیرساختهای شهری و شهروندان در عربستان و یمن را هدف قرار داده‌اند،‌ به‌طور مادی نقض حقوق‌بشر در این کشورها را افزایش داده‌اند.  (سایت وزارت امور خارجة آمریکا ۲۱ اسفند۹۸)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/23ba85be-c0fe-41ea-943f-8ec323e4bc9d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات