728 x 90

گزارشی از انتخابات ریاست مجلس ملی فرانسه

انتخابات ریاست مجلس ملی فرانسه
انتخابات ریاست مجلس ملی فرانسه

انتخابات ریاست مجلس ملی فرانسه

خانم یائل برون پیووه رئیس قبلی از ائتلاف حاکم

پس از ۳ دور رأی‌گیری با ۲۲۰ رأی در ریاست مجلس ابقا شد

 

آندره شاسین که دور اول در صدر قرار گرفته بود

پس از ۳ دور رأی‌گیری با ۲۰۷ رأی در مقام دوم قرار گرفت

روز پنجشنبه ۲۸ تیر ماه ۴۰۳، به‌دنبال ۳ دور رأی‌گیری و مذاکرات فشرده بین احزاب مختلف سیاسی فرانسه، خانم یائل برون پیووه Yaël Braun-Pivet از ائتلاف حاکم که توسط ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه تشکیل شده است با ۲۲۰ رأی در برابر آندره شاسین رئیس گروه کمونیست و کاندیدای ائتلاف «جبهه جدید مردمی» با ۲۰۷ رأی، بار دیگر به‌عنوان رئیس مجلس ملی انتخاب شد.

فیلیپ شونو Sébastien Chenu کاندیدای تجمع ملی از جریان راست افراطی نیز در دور آخر رأی‌گیری با ۱۴۱ رأی سوم شد.

انتخابات ریاست مجلس ملی فرانسه برخلاف دور‌ه‌های قبل، توجهات همه‌جانبه و گسترده‌یی را را به خود جلب کرده بود و بیش از ۵۰۰ خبرنگار برای پوشش آن به محل آمده بودند.

در دور اول انتخابات ریاست مجلس، آندره شاسین با ۲۰۰رأی در مقام نخست قرار گرفت؛ اما از آنجایی که هیچ‌یک از کاندیداها به اکثریت مطلق ۲۸۵ رأی دست نیافت، دور دوم بین ۴ کاندیدا برگزار شد.

در دور دوم برون پیووه رئیس مجلس تا قبل از انحلال آن، با ۲۱۰ رأی اول شد و آندره شاسین با ۲۰۲ رأی در مقام دوم و شونو با ۱۴۳ رأی در مقام سوم قرار گرفتند.

سرانجام کار به دور سوم کشیده شد و لذا دیگر برای پیروزی، کسب اکثریت مطلق ضروری نبود. به‌نوشتهٔ رسانه‌های فرانسه به‌دنبال توافق ائتلاف حاکم با حزب راست جمهوری‌خواهان، فیلیپ ژوون Philippe Juvin کاندیدای این حزب از رقابت کناره‌گیری کرد و یائل برون پیووه توانست به این ترتیب به پیروزی برسد.

فرانس‌انفو در این رابطه نوشت: « (کناره‌گیری کاندیدای جمهوریخواهان) به‌ازای مواضع کلیدی دیگر (برای این حزب) در مجلس صورت گرفت».

خانم یائل برون پیووه رئیس مجلس ملی فرانسه به‌دنبال ابقا در سمت خود طی سخنانی در مجلس گفت: ما امروز مسئولیت سنگینی داریم. برای اولین بار طی چندین دههٔ گذشته فرانسوی‌ها به‌صورت گسترده در انتخابات شرکت کردند. حدود ۷۰درصد آنها در انتخابات اخیر پارلمانی رأی دادند. این آرا و این انتخابات و این بسیج فوق‌العاده و استثنایی، مسئولیت عظیمی را روی دوش ما می‌گذارد.

وی افزود: «می‌خواهم از تک‌تک شما از صمیم قلب تشکر کنم؛ و هم‌چنین به‌همهٔ نمایندگانی که امروز کاندیدا شدند تشکر کنم و تبریک بگویم و در صدر آنها به آقای شاسین که می‌داند چقدر من برای او احترام قائلم و قدردان او هستم.

 

آندره شاسین به‌دنبال پایان رأی‌گیری، گفت: «ما افتخار می‌کنیم که این نبرد را به‌صورت متحد به‌پیش بردیم و با هم بر سر یک کاندیدا برای جبهه جدید مردمی توافق کردیم... ما امروز مصمم هستیم تا این نبرد را ادامه بدهیم تا در پارلمان، مدافع قوه مقننه‌یی باشیم که نباید کمربند انتقال هر گونه قوه مجریه‌یی باشد...» .

شاسین در مورد پروسه رأی‌گیری برای ریاست مجلس ملی و توافقی که علیه ریاست او انجام شده بود اضافه کرد: «رأی فرانسوی‌ها امروز توسط یک ائتلاف غیرطبیعی ربوده شد؛ این به ما قدرت بیشتری می‌دهد. ما نبرد خوبی را به‌پیش بردیم و نتیجهٔ خوبی به‌دست آوردیم و متحد در این مسیر ادامه خواهیم داد».

ژورنال دو دیمانش دربارهٔ شاسین، نوشت: «آندره شاسین در ۷۴سالگی یکی از ارکان مجلس ملی است که از سال ۲۰۰۲ در آن خدمت کرده است. او در روز دوشنبه ۱۵ ژوئیه مجدداً در رأس گروه چپ دموکرات و جمهوریخواه انتخاب شد».

آندره شاسین نایب‌رئیس کمیتهٔ پارلمانی برای ایران دموکراتیک و از حامیان دیرینه مقاومت ایران است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f697850e-6f8f-4145-a2c7-14c1e0bc954d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات