728 x 90

گروه شبه‌نظامی الشباب سومالی از بنادر ایران زغال قاچاق می‌کند

گروه شبه نظامی الشباب در سومالی
گروه شبه نظامی الشباب در سومالی

خبرگزاری رویترز در خبری می‌نویسد ناظران سازمان ملل در امور تحریم‌ها، در گزارشی به شورای امنیت گفته‌اند که شبکه‌های جنایی از ایران به‌عنوان نقطه انتقال غیرقانونی زغال چوب به سومالی استفاده می‌کنند و شبه‌نظامیان اسلام‌گرای گروه الشباب از این طریق سالانه میلیون‌ها دلار به جیب می‌زنند.

در این گزارش سالانه که برای شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده و هنوز منتشر نشده، ناظران تحریم‌ها افزوده‌اند که گروه الشباب در ایجاد درآمد نسبت به دولت سومالی «از نظر جغرافیایی بیشتر متنوع و منظم» عمل کرده است.

 

مقصد قاچاق زغال‌سنگ بنادر ایران

در گزارش ناظران سازمان ملل آمده است، از ماه مارس مبدأ عمده برای انتقال زغال چوب بنادر ایران بوده‌اند که در آنجا زغال چوب را با کیسه‌های سفید و با برچسب «محصول ایران» بسته‌بندی می‌کنند و افرادی با کارت شناسایی‌های جعلی از کشورهای کومور، ساحل عاج و غنا آنها را منتقل می‌کنند.

کیسه‌ها با استفاده از گواهی‌های مبدأ جعلیِ کشور تولیدکننده، از ایران بارگیری شده و با قایق‌های کوچک به بندر الحمریه و دبی در امارات متحده عربی صادر می‌شوند.

گزارش می‌افزاید پس از آن‌که عمان اقدامات گمرکی خود را سخت‌تر کرد، ایران به نقطه انتقال محموله‌ها تبدیل شده است و این ممنوعیت سازمان ملل در صادرات زغال چوب به سومالی را نقض می‌کند.

گزارش می‌گوید: «تجارت زغال چوب هم‌چنان منبع قابل توجهی برای درآمد الشباب است و حداقل ۷،۵میلیون دلار بدون کنترل مالیاتی برای این گروه به‌دست می‌آورد.»

لازم به ذکر است که نمایندگی ایران در سازمان ملل واکنشی به این گزارش نشان نداد.

شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ صادرات زغال چوب به سومالی را ممنوع کرد تا مانع از درآمدزایی گروه الشباب شود.

الشباب (با نام کامل حرکه الشباب المجاهدین) به‌عنوان یک گروه اسلام‌گرای افراطی که از سال ۲۰۱۲ با شبکه القاعده نیز بیعت کرده‌، سال‌هاست که در سومالی دست به حملات تروریستی می‌زند.

 

بیشتر بخوانید

حمله تروریستی به کاروان اتحادیه آفریقا در سومالی با ۲۴کشته

حمله تروریستی گروه بنیادگرای الشباب به یک کاروان نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا در جنوب سومالی باعث کشته شدن ۲۴تن از این نیروها شد.

عرب نیوز ۹مرداد ۹۶ نوشت این حمله چند ساعت بعد از یک حمله با خودروی انفجاری در موگادیشو پایتخت سومالی صورت گرفت که در طی آن حداقل ۶شهروند کشته شده بودند.

این حادثه در منطقه 'بولاماریر' واقع در استان شابله جنوبی در فاصله 140کیلومتری جنوب غرب موگادیشو رخ داده است.

سخنگوی گروه بنیادگرای الشباب گفته است ۳۹سرباز را کشته و جنازه سربازان از جمله فرمانده آنها را در اختیار دارند.

 

عملیات ارتش آمریکا بر علیه گروه تروریستی الشباب در سومالی


ارتش آمریکا امروز یکشنبه ۲۱خرداد ۹۶ با انجام حملات هوایی به یک پایگاه فرماندهی گروه تروریستی الشباب در سومالی، آن را منهدم کرد.
بر اساس گزارش رویترز در این عملیات که توسط پهبادهای آمریکایی انجام شد و بر اساس برآوردهای وزارت دفاع آمریکا، 8تن از تروریستهای الشباب کشته شدند.
این عملیات که با همآهنگی با ارتش سومالی انجام شد با پیوستن نیروهای ویژه‌ این کشور منجر به انهدام کامل پایگاه تروریستها گردید.

دفتر رئیس‌جمهور سومالی محمد عبداللهی اعلام کرد ”پایگاهی که هدف حمله قرار گرفته است و نیروهای ویژه ارتش سومالی نیز با پیوستن به حملات آمریکا آن را منهدم کرده‌اند، در منطقه «جوبا» در جنوب کشور واقع شده است“.

گفتنی است این عملیات، اولین عملیات نظامی ارتش آمریکا علیه گروه تروریستی الشباب در سومالی در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و پس از آن صورت می‌گیرد که ترامپ در ماه مارس اختیارات جدیدی را به فرماندهان آمریکایی در نبرد با تروریسم و گروه‌های افراطی داد.

 

 

انفجار تروریستی در سومالی با دهها کشته و زخمی توسط گروه بنیادگرای الشباب

انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در موگادیشو پایتخت سومالی امروز سه‌شنبه ۳۰خرداد ۹۶حداقل ۱۵کشته و دهها مجروح بر جای گذاشت.
مقامات سومالیایی در حالی از افزایش شمار تلفات این انفجار سخن می‌گویند که گروه بنیادگرای الشباب مسئولیت این انفجار تروریستی را برعهده گرفت.
لازم به یادآوری است که هفته گذشته نیز یک رستوران در شهر موگادیشو مورد حمله گروهی از مردان مسلح قرار گرفت و 31نفر جان خود را در این عملیات تروریستی از دست دادند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f8d3c440-1383-4226-9846-319542b8bc2e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات