728 x 90

گرانی مواد خوراکی و آشامیدنی شتاب گرفته است

گرانی مواد خوراکی و آشامیدنی شتاب گرفته است
گرانی مواد خوراکی و آشامیدنی شتاب گرفته است

 

مواد خوراکی و آشامیدنی در مهرماه امسال نسبت به مهر سال گذشته، حداقل بمیزان یک‌سوم گرانتر شد و تورم فزاینده خوراکیها توسط مرکز آمار رژیم اعلام شد.

مرکز آمار رژیم با اشاره به تورم ۴۵درصدی خوراکیها در مهر گذشته فشار اقتصادی وارد شده بر طبقات کم‌درآمد را شدید ارزیابی کرد و نوشت آنها بیشترین تورم ماهانه را در ۱۹ماه اخیر تجربه کرده‌اند.

یک خبرگزاری رژیم نیز از قیمت بسیار بالای رب گوجه فرنگی به قیمت کیلویی حدود ۱۸هزار تومان و نقش شرکتهای دولتی پتروشیمی در این گرانی خبر داد و نوشت:‌ با نوسانات چند ماه اخیر نرخ دلار، قیمت مواد اولیه بسته‌بندی به‌خصوص مواد پلاستیکی که توسط پتروشیمی‌های داخلی تولید می‌شود افزایش قابل توجهی داشته است؛ به‌گونه‌یی که محصولات خوراکی که بسته‌بندی پلاستیکی و فلزی دارند بعضاً به‌صورت هفتگی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

یک رسانه دیگر رژیم نیز نوشت:‌ قیمت مسکن در تهران طی مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته ۸۳درصد افزایش یافته است.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مهرماه گذشته ۴میلیون و ۷۱۵هزار تومان بود که در مهر امسال با ۸۳درصد افزایش به هشت میلیون و ششصد هزار تومان رسیده است.

 

بیشتر بخوانید

افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در تهران

بانک مرکزی رژیم خبر از افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در یک سال گذشته داد.

بر اساس این گزارش در هفته سوم مرداد در تهران میوه‌ ۷۱درصد، تخم مرغ ۴۳درصد، گوشت قرمز ۳۴درصد و لبنیات ۳۳درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

همچنین سبزی‌۲۳درصد و گوشت قرمز ۲۱درصد افزایش یافته است. کم‌ترین افزایش مربوط به برنج و روغن نباتی می‌شود که قیمت‌شان ۱۰درصد بالاتر رفته است.

 

پرده پوشی نرخ واقعی تورم

افزایش سرسام‌آور قیمت مواد خوراکی در حالی است که بر اساس اظهارنظر کارشناسان اقتصادی رژیم، نرخ واقعی تورم بسیار بیشتر از نرخی است که توسط نهادهای ذیربط حکومتی اعلام می‌شود.

روند رو به‌ صعود مواد غذایی و قوت لایموت مردم در حالی است که یک جمعیت ۳۰میلیونی زیر خط فقرند و به زندگی بخورو نمیر اکتفا می‌کنند، به گونه‌یی که بسیاری از خانواده‌ها سالها و ماهها رنگ گوشت را به خود نمی‌بینند.

واقعیت این است که موج اخیر گرانی کالاهای مصرفی و به‌ویژه اقلام خوراکی و تورم دو رقمی آنها، باز هم تسمه از گرده مردم فقیر و ارتش گرسنگان می‌کشد و بیش‌ از‌ پیش سفره‌های آنان را خالی می‌کند. ارتشی که البته در نهایتی نه چندان دور به کمک فرزندان پیشتازش، غارتگران حاکم را به جایی که شایسته آنند، خواهد فرستاد.

 

کارگر ایرانی با حداقل دستمزد روزانه‌اش در فرانسه چه می‌تواند بخرد؟

حال تصور کنید که یک کارگر ایرانی به فرانسه سفر کند، فکر می‌کنید با دستمزد روزانه‌اش در ایران که به سختی با سه یورو برابری می‌کند چه چیزی می‌تواند بخرد؟ تفاوت قدرت خرید او در مقایسه با یک کارگر فرانسه در کشور خودش به چه میزان است؟

جدول‌ زیر بدون احتساب هزینه‌های معمول زندگی افراد یعنی رفت و آمد، اجاره خانه، درمان و آموزش محاسبه شده و تنها به مقایسه دستمزدها و قدرت خرید افراد می‌پردازد.

 

کارگر فرانسوی با حداقل دستمزد روزانه‌اش در ایران چه می‌تواند بخرد؟

تفاوت قدرت خرید یک کارگر فرانسوی و یک کارگر ایرانی حتی در ایران نیز بسیار زیاد است. اگر کارگر فرانسوی با درآمد روزانه ۵۳/۲۷یورو که قیمت یورو در روز هفتم شهریور معادل ۶۶۳۳۷۱تومان است به ایران سفر کند می‌تواند چه چیزهایی بخرد؟

اگر کارگر ایرانی در حالت فرضی بخواهد همه درآمد روزانه خود را برای خرید کباب کوبیده هزینه کند، تنها می‌تواند دو سیخ و نیم کباب بخرد اما در همین موقعیت کارگر فرانسوی قادر است با درآمد روزانه‌اش ۴۷سیخ کباب کوبیده بخرد.

 

افزایش قیمت‌های اقلام اساسی مورد نیاز خانوار

گزارش بانک مرکزی برای «قیمت خرده فروشی مواد خوراکی در شهر تهران» برای هفته پایانی مرداد ۹۷نشان می‌دهد که تقریباً تمامی اقلام خوراکی نسبت به هفته قبل و هفته مشابه در ماه قبل با افزایش مواجه بوده است.

بر اساس این گزارش در هفته آغازین مردادماه قیمت اقلام گروه لبنیات و تخم مرغ از ۰/۳درصد تا ۱۳/۳درصد و در هفته پایانی این ماه نسبت به هفته مشابه ماه گذشته بین یک تـا ۳/۸درصـد افـزایش داشت. برای مثال هر شانه تخم مرغ در هفته اول مرداد با ۸درصد افزایش در شهر تهران از ۱۳هزار و ۶۰۰تا ۲۱هزار تومان و در هفته پایانی مرداد با ۷/۱درصد افزایش یافت و شانه‌ای ۱۳هزار و ۶۰۰۲۲هزار تومان به فروش رسید.

http://static.euronews.com/articles/stories/03/29/09/96/534x785_cmsv2_69fc3251-ebd0-5e21-b242-b853d470b9da-3290996.jpg

گزارش بانک مرکزی از میزان قیمت‌ اقلام خوراکی در هفته پایانی مرداد ماه

گوشت قرمز در هفته آغازین مرداد ماه به‌طور میانگین ۲/۳درصد و گوشت مرغ ۷/۲درصد نسبت به هفته مشابه ماه گذشته و در هفته پایانی گوشت گوسفندی و گوشت مرغ هر یک معادل ۳/۱درصـد و گوشـت تـازه گاو و گوساله ۲/۴درصد نسبت به هفته مشابه ماه گذشته با افزایش قیمت مواجه بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران شاخص کل قیمت‌های کالای مصرفی خانوار شهری در تیرماه ۹۷نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۴درصد و برای خانوار روستایی۱۲/۷درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که با وجود افزایش قیمتها یارانه هر فرد در مرداد ماه سال جاری هم‌چنان ۴۵هزار‌و‌پانصد تومان است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ef9bcf38-ed47-493f-8abd-25c19df07ca9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات