728 x 90

گاردین : رژیم ایران به «نقطه بی‌بازگشت» رسیده است

قیام ایران
قیام ایران

به گزارش روزنامه گاردین، در جریان یک کنفرانس بین‌المللی در شهر رم پایتخت ایتالیا که روز یکشنبه ۱۳آذر برگزار شد، یک «دیپلمات ارشد اروپایی» که این روزنامه از بردن نام وی خودداری کرد، گفت: «وضعیت کاملاً مشخص است. رژیم ایران بعد از ۴۳ سال ارتباطش با مردم ایران قطع شده است».

برخی دیپلمات‌های ارشد اروپایی اخیراً به این باور دست پیدا کرده‌اند که خیزش انقلابی ایران وضعیت این کشور را نسبت به سابق تغییری بنیادی داده است، به‌طوری که جمهوری اسلامی را به «نقطه بی‌بازگشت» رسانده است.

به گفته این دیپلمات: «رهبران رژیم با خودشان کلنجار می‌روند، ولی مردم ایران حرف‌هایی که رهبران این کشور در باب اصلاحات می‌زنند را اصلاً جدی نمی‌گیرند. اتفاقی که این روزها دارد می‌افتد، با تمام چیزهایی که در ۴۳ سال گذشته روی داده متفاوت است».

این دیپلمات هم‌چنین به اختلافات درون رژیم درباره نحوه واکنش به اعتراضات ضدحکومتی اشاره کرد و گفت: «درون رژیم ناهماهنگی زیادی پیرامون چگونگی برخورد با اعتراضات ضدحکومتی و پذیرش مسئولیت مقابله با این اعتراضات وجود دارد».

به گفته «گاردین»، دیپلمات‌های اروپایی هم‌چنین معتقدند که از دست دادن آشکار حمایت مردمی، بحثهای داخلی رژیم ایران درباره کاهش انزوای خود از طریق «اتحاد فزاینده با روسیه» یا «تلاش برای احیای توافق هسته‌ای» را تشدید کرده است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی دیگر در این باره به این روزنامه گفت رژیم ایران بابت تصمیم خود مبنی بر تبدیل شدن به تنها کشوری که روسیه را در جنگ علیه اوکراین مسلح می‌کند، هزینه زیادی می‌پردازد. به‌گفته وی، این یک «اتحاد شوم» و «یک خطای محاسباتی بزرگ» از سوی تهران است.

آوریل هینز، مدیر سازمان اطلاعات و امنیت خارجی آمریکا «سیا»، اواخر هفته پیش، در حالی که علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران در مسکو حضور داشت، اعلام کرد شواهد نگران‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه به‌دنبال تعمیق همکاری نظامی با ایران است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c9360ea4-893f-465f-876f-8b64596d2412"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات