728 x 90

کنفرانس پارلمانی در مجلس عوام انگلستان در ادامه کهکشان مقاومت ایران سال۱۴۰۲ (۲۰۲۳) - سخنرانیها - قسمت دوم

کنفرانس پارلمانی در مجلس عوام انگلستان
کنفرانس پارلمانی در مجلس عوام انگلستان

کنفرانس پارلمانی در مجلس عوام انگلستان

در ادامه کهکشان مقاومت ایران سال۱۴۰۲ (۲۰۲۳)

برای اعلام بیانیه مشترک ۵۲۵تن اعضای مجلسین عوام و اعیان از همه احزاب

در حمایت از قیام مردم ایران و طرح ۱۰ ماده‌یی خانم مریم رجوی

برای یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت

قسمت دوم

 

سخنرانیهای

دیوید جونز نماینده مجلس عوام و وزیر سابق برگزیت

بارونوس اولون – عضو مجلس اعیان انگلستان

بارونس ورما – عضو مجلس اعیان انگلستان، معاون پارلمانی وزارت توسعهٴ بین‌المللی (۲۰۱۶)

ترزا ویلیرز – نمایندهٔ پارلمان انگلستان، وزیر محیط‌زیست (۲۰۲۰)

استیو مک‌کیب نمایندهٔ پارلمان انگلستان، عضو عالیرتبهٴ کمیتهٔ خزانه‌داری دولت (۲۰۱۰)

سر راجر گیل – نمایندهٔ پارلمان انگلستان، معاون پیشین حزب محافظه‌کار، رئیس پیشین شورای اروپا

 

دیوید جونز خطاب به خانم مریم رجوی:

ما تلاش‌ها و رهبری شما را در لحظهٔ بسیار حساس تاریخ کشور تان می ستاییم

چرا که به میلیون‌ها ایرانی که به‌دنبال آینده‌یی بهتر هستند، امید و آرامش می‌بخشد

 

دیوید جونز

بیانیهٔ اکثریت نمایندگان عوام و اعیان بر دو نکتهٔ کلیدی مهم تأکید می‌کند

اولاً، مردم ایران همه اشکال دیکتاتوری را نفی می‌کنند

اعم از حکومت مخلوع سلطنتی یا رژیم ظالم مذهبی

ثانیا، ما راه‌حل ایرانی را که شما خانم رجوی

در برنامه ۱۰ ماده‌یی خود برای آینده ایران مطرح کرده‌اید

به‌رسمیت می‌شناسیم و از آن حمایت می‌کنیم

 

دیوید جونز نماینده مجلس عوام و وزیر سابق برگزیت

فکر می‌کنم بحث بسیار مهمی در مورد ایران در جریان است در زمانی که رژیم تهران ادعا می‌کند که با موفقیت بر قیام سراسری غلبه کرده و آنچه را که توطئهٔ دشمن و دولتهای خارجی توصیف می‌کند، شکست داده، درعین‌حال، روزی نمی‌گذرد که رسانه‌های دولتی و مقامات خود رژیم در مورد مخالفت‌های رو به‌رشد مردمی، حمایت روزافزون از مقاومت سازمان‌یافته و اعتراضات مردمی که بقای رژیم را تهدید می‌کند، هشدار ندهند. تعداد اعدامها در ایران در چند ماه گذشته به سطح بی‌سابقه‌یی رسیده است. رژیم با عملکرد خود نشان داده به‌رغم ادعایی که دارد، پس از ماه‌ها سرکوب وحشیانه، نتوانسته قیام را سرکوب کند. بنابراین امروز می‌خواهیم بیانیهٔ مهمی را اعلام کنیم که سیاست جدیدی را از سوی تعداد بسیار زیادی از اعضای پارلمان و مجلس لردها‌، بیش از ۵۲۵ نمایندهٔ پارلمان بریتانیا از هر دو مجلس، ارائه می‌دهد که من تا چند دقیقه دیگر به آن اشاره خواهم کرد. اما حقیقتاً کسی بهتر از شما، خانم رجوی، وجود ندارد که ما را از وضعیت کنونی ایران و تلاش مردم ایران برای تحقق بخشیدن به آرزوهای دموکراتیک خود آگاه کند. شما سازمان‌یافته‌ترین مخالفان رژیم ایران را رهبری می‌کنید. جنبش مقاومت شما سالیان طولانی در خط مقدم مبارزه برای ایران آزاد و دموکراتیک با بستری مناسب برای آینده بوده است. شما منبع اصلی افشای سلاحهای هسته‌یی مخفی رژیم، نقض حقوق‌بشر و تروریسم دولتی بوده‌اید.

… ما تلاش‌ها و رهبری شما را در لحظهٔ بسیار حساس تاریخ کشور تان می‌ستاییم چرا که به میلیون‌ها ایرانی که به‌دنبال آینده‌یی بهتر هستند، امید و آرامش می‌بخشد.

ایرانیان در سراسر جهان و بسیاری از ما در این پارلمان به‌صورت مستقیم شاهد این موضوع در کار با افراد شما در این‌جا، در بریتانیا، بوده‌ایم و باز هم باید گفت آنها کار فوق‌العاده‌یی در ترویج آرمان آزادی از جانب مردم ایران انجام می‌دهند. آنها خستگی‌ناپذیر از مردم ایران دفاع می‌کنند، آرمانهای دموکراتیک‌شان را پیش می‌برند و برای یک انقلاب جدید تلاش می‌کنند.

آنچه من از سخنان شما برداشت می‌کنم این است که مردم ایران واقعاً تصمیم خود را گرفته‌اند و تا زمانی که یک جمهوری آزاد و دموکراتیک در ایران ایجاد نکنند به قیام خود ادامه خواهند داد و در مقابل نیروهای سرکوبگر رژیم، به‌ویژه سپاه پاسداران خواهند ایستاد.

خوشحالم که همان‌طور که شما قبلاً در اظهاراتتان اشاره کردید، اعلام کنم که اکثریت قوی فراحزبی از نمایندگان مجلس و لردها در پارلمان ما در کنار شما و مردم شما در مبارزه دشواری که پیش رو دارند، قرار دارند.

در بیانیه‌یی که امروز منتشر شد، ۵۲۵تن از نمایندگان مجلسین عوام و اعیان حمایت خود را از مردم ایران و خواست آنها برای یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین از دولت اعلام کردند که در آن هیچ فردی با هر گونه مذهب و این‌که چگونه و کجا زاده شده امتیازی بر دیگری ندارد. در بیانیهٔ ما، اکثریت نمایندگان عوام و اعیان بر دو نکتهٔ کلیدی مهم تأکید می‌کنند هم‌چنان‌که چشم‌انداز یک ایران آزاد و دموکراتیک توسط مردم شجاع ایران و مقاومت سازمان‌یافتهٔ آنها زنده نگه داشته می‌شود:

اولاً، مردم ایران همه اشکال دیکتاتوری را نفی می‌کنند، اعم از حکومت مخلوع سلطنتی یا رژیم ظالم مذهبی که در حال حاضر بر سر کار است.

ثانیا و مهمتر از همه، ما راه‌حل ایرانی را که شما خانم رجوی در برنامه ده ماده‌یی خود برای آینده ایران مطرح کرده‌اید به‌رسمیت می‌شناسیم و از آن حمایت می‌کنیم. این برنامه خواهان انتخابات آزاد، آزادی اجتماعات و بیان، لغو مجازات اعدام، برابری جنسیتی، جدایی دین از دولت، خودمختاری ملیتها و یک ایران غیراتمی است. همان‌طور که ما در بیانیهٔ خود تأکید کرده‌ایم این بر عهدهٔ مردم ایران است که برای آینده خود تصمیم بگیرند. آنها یک آلترناتیو واقعی پایدار و دموکراتیک در هیأت شورای ملی مقاومت و برنامه‌یی که شما ارائه کرده‌اید، دارند.

این یک گواه مهم حمایت پارلمان است و به شتاب فزاینده و به‌رسمیت شناختن بین‌المللی جنبش مقاومت سازمان‌یافتهٔ شورای ملی مقاومت می‌افزاید که در هفته‌های اخیر با حمایت بیش از ۱۱۰ رهبر سابق جهان، ۱۲۰۰ شهردار و شورای شهر در سراسر بریتانیا و اکثریت مجامع پارلمانی ولز، ایرلند شمالی و اسکاتلند از بیانیه‌یی مشابه که امروز صادر شده، بارز گردید.

این حمایت یکپارچهٴ محلی، ملی و در واقع بین‌المللی در تضاد با دروغ‌پراکنی و شیطان‌سازی علیه جنبش سازمان‌یافتهٔ مقاومت توسط رژیم است که طبق اسنادی که اخیراً فاش شده، اولویت اصلی رهبران آن در تهران و وظیفه اصلی وزارت اطلاعات رژیم است. و البته ما می‌دانیم که وزارت اطلاعات به یک کارزار شیطان‌سازی گسترده علیه شورای ملی مقاومت در غرب و رسانه‌های غربی بسنده نکرد. بلکه همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردید، تا آنجا پیش رفت که به یکی از افسران ارشد خود در اروپا، به یک دیپلمات دارای اعتبارنامه دستور داد تا گردهمایی شورای ملی مقاومت در پاریس را منفجر کند و به همین دلیل است که بیانیهٔ ما هم‌چنین اجماع مجلس عوام را تکرار می‌کند که دولت بریتانیا و شرکای بین‌المللی باید سپاه پاسداران را به‌طور کامل نامگذاری تروریستی کنند. متشکرم.

 

بارونس اولون

مفتخرم که در میان ۵۲۵ نمایندهٔ مجلسی هستم

که از این ابتکار بسیار مهم در مورد ایران حمایت کرده‌اند

زیرا این به‌رسمیت شناختن حقانیت مبارزه مردم ایران

برای یک جمهوری آزاد، دموکراتیک با جدایی دین و دولت است

 

بارونس اولون عضو مجلس اعیان انگلستان

ظهر به‌خیر خانم رجوی. ظهر به‌خیر همکاران. مفتخرم که در میان ۵۲۵ نمایندهٔ مجلسی هستم که از این ابتکار بسیار مهم در مورد ایران، در سراسر جهان حمایت کرده‌اند، زیرا این به‌رسمیت شناختن حقانیت مبارزه مردم ایران برای یک جمهوری آزاد، دموکراتیک با جدایی دین و دولت است.

و من فکر می‌کنم این به‌رسمیت شناختن این واقعیت است که مردم ایران به مدت ۴۴سال در برابر ظلم و ستم و یک رژیم استبدادی مقاومت کرده‌اند. و من واقعاً به شجاعت همهٔ کسانی که در این سال‌ها از جنبش مقاومت حمایت کرده‌اند و به‌ویژه دختران جوان درود می‌فرستم.

در قیامی که با مرگ وحشیانهٴ مهسا امینی در بازداشتگاه در شهریورماه سال گذشته جرقه زد، بیش از ۷۵۰ ایرانی آزادیخواه جان خود را از دست دادند، دهها هزار نفر در حال حاضر در زندان هستند و با رفتار و مجازات ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز روبه‌رو هستند. آنها شکنجه و خشونت جنسی را تحمل می‌کنند.

ما می‌دانیم که رژیم ایران یک سابقهٔ ظالمانه در زمینهٴ حقوق‌بشر دارد. بیش از هر جای دیگری در جهان افراد را اعدام می‌کند. تنها در ماه گذشته حدود ۱۴۶نفر در ایران اعدام شدند که حتی با معیارهای این حکومت مستبد نیز تعداد و میزان اعدامها افزایش یافته است.

بی‌رحمی و وحشی‌گری رژیم ایران حد و مرزی ندارد. آنها شروع به مسمومیت دختران دانش‌آموز از طریق گاز کرده‌اند. تا آنها را به‌دلیل شرکت در تظاهرات ضددولتی تنبیه کنند و آنها را از ادامهٔ حمایت از شما در تلاش برای سرنگونی این دیکتاتوری بنیادگرا بازدارند. اما من فکر می‌کنم که دختران و در واقع همهٔ مردم ایران مصمم‌تر از همیشه برای موفقیت در مبارزه خود هستند.

خانم رجوی، شما و مردم ایران در حالی که به‌دنبال آرمانهای دموکراتیک خود هستید، شایستهٴ حمایت بی‌دریغ ما هستید و به همین دلیل است که من بسیار خوشحالم که بخشی از این ابتکار بسیار مهم جهانی هستم. این به‌خوبی بیانگر شایستگی آرمان و عزم شما برای سرنگونی رژیم ایران و ایجاد یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت است.

طرح ده ماده‌یی شما، که قبلاً به آن اشاره شد، طرحی را برای ایران آینده که دارای برابری جنسیتی، جدایی دین و دولت و جمهوری مبتنی بر حق رأی جهانی و کثرت‌گرایی است، تعیین می‌کند.

ما، دولت بریتانیا و جامعهٔ بین‌المللی، باید در مبارزه شما برای حقوق مسلم، حقوق‌بشر و آزادی‌های اساسی در کنار شما بایستیم. راههای زیادی وجود دارد که می‌توانیم به شما کمک کنیم. مهمتر از همه، شاید در مورد (لیست‌گذاری) سپاه پاسداران ایران باشد، که هم مسئول سرکوب داخلی در مقیاس عظیم و هم تروریسم بین‌المللی است.

ایالات متحده، قبلاً این کار را انجام داده است. دلیلی برای این‌که بریتانیا آن را انجام ندهد، وجود ندارد. و علاوه بر این، ما باید به‌عنوان پارلمان به پاسخگو ساختن رژیم ایران در قبال نقض حقوق ادامه دهیم و در کنار شما باشیم.

بسیار از شما متشکرم.

بارونس ورما

همه ما خواهان یک ایران آزاد و دموکراتیک هستیم

بیانیهٔ امروز که قدرت ۵۲۵ نمایندهٔ پارلمان را نشان می‌دهد، فراحزبی است

و سخت تلاش می‌کند تا مطمئن شود که این موضوع پیوسته شعله‌ور باشد

 

بارونس ورما – عضو مجلس اعیان انگلستان، معاون پارلمانی وزارت توسعهٴ بین‌المللی (۲۰۱۶)

خانم رجوی، عزیزترین خواهر من، دوستان، همکاران من، همکاران پارلمانی من، و دوستان ما در اشرف۳، خوشحالم که امروز شما را در مجلس می‌بینم، هر چند از طریق برنامه زوم، اما حداقل ما در مجلس هستیم و همه ما خواهان یک ایران آزاد و دموکراتیک هستیم. من فکر می‌کنم که بیانیهٔ امروز قدرت ۵۲۵ نمایندهٔ پارلمان را نشان می‌دهد، فراحزبی است و سخت تلاش می‌کند تا مطمئن شود که این موضوع پیوسته شعله‌ور است.

خانم رجوی، شما از حمایت من از زنان و دختران با خبر هستید و این‌جاست که فکر می‌کنم زنان و دختران با حضور در خط مقدم تمام تظاهرات و اعتراضاتی که در ایران در جریان است، قدرتی را برای تضمین این‌که ما هرگز از رفتار هولناک دیکتاتوری آخوندها غافل نشویم، نشان داده‌اند. رژیم (آخوندها) یک دیکتاتوری است، ظالم است، شیطانی است. و آنها باید هم بترسند چرا که این اعتراضات از بین نمی‌روند. اکنون دنیا دیده است که اگر ما از مردم ایران به‌درستی حمایت کنیم، ایران چه توانایی‌هایی دارد.

ما می‌دانیم که زمان تغییر رژیم نزدیک‌تر می‌شود، چیزی که شورای ملی مقاومت و همکاران من امروز صبح به شکلی عالی بیان کردند و من تک‌تک آن کلمات را تکرار می‌کنم. برای این‌که مطمئن شویم که به برابری جنسیتی کامل دست پیدا کنیم. تا به حقوق کامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و مشارکت برابر برای همه به‌ویژه برای زنان و دختران دست‌یابیم. صدای آنها برای مدتی طولانی سرکوب شده است. ما از دولت خود می‌خواهیم و آنها باید از دولتهای دیگر بخواهند تا مطمئن شوند که ما به پایان قوانین زن‌ستیز این رژیم هولناک آخوندی که امروز در ایران است، می‌رسیم.

من همیشه در کنارت خواهم بود، ای عزیزترین خواهرم. شما دوست صمیمی من بوده‌اید و خواهید ماند. و ما در هر سطحی برای شما مبارزه خواهیم کرد. اما ما هم‌چنین می‌خواهیم از همهٔ داوطلبانی که شما در این کشور دارید، تشکر کنیم که به‌طور روزانه و خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که همه از همه چیزهایی که امروز در ایران اتفاق می‌افتد، آگاه شوند. واقعاً خیلی ممنون و متشکرم.

 

ترزا ویلیرز

از اقدامات انجام شده شما خانم رجوی برای پیشبرد هدف جمهوری دموکراتیک

با جدایی دین و دولت در ایران که از برابری زن و مرد حمایت می‌کند، استقبال می‌کنم

ترزا ویلیرز – نمایندهٔ پارلمان انگلستان، وزیر محیط‌زیست (۲۰۲۰)

 خوب است که در میان دوستان و همکاران زیادی در این‌جا هستم که مانند من خواهان عدالت، آزادی، دموکراسی و برابری در ایران هستند. من مستقیماً از جلسه مناظرهٴ وزارت‌خارجه در مجلس عوام امروز صبح آمده‌ام، که در آن درخواست همیشگی چند سال اخیر خود را تکرار کردم که دولت بریتانیا باید سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دهد. خوشحال شدم که سایر همکاران نیز همین خواست را عنوان کردند. در مجلس عوام حمایت قوی از آن وجود دارد و در موارد بسیاری ابراز شده است.

می‌خواهم از صمیم قلب به جامعهٔ ایرانیان مقیم بریتانیا که بسیار شجاعانه در مورد نقض حقوق‌بشر در ایران، در مورد نفوذ شرورانه این رژیم در بسیاری از نقاط جهان فعالیت می‌کنند، ادای احترام کنم. موضوع دیگری که در طول این سال‌ها مطرح کرده‌ام، نگرانی‌های شدید در مورد مرکز اسلامی انگلستان است و در نهایت فکر می‌کنم ما شاهد اجرای برخی مقررات در آنجاهستیم. وقتی به نقض حقوق‌بشر که به‌طور روزانه در ایران رخ می‌دهد فکر می‌کنم، برای من منبع واقعی نگرانی و ناراحتی است. سوابق تکان‌دهندهٔ رژیم ایران در مورد مجازات اعدام هزاران نفر از جمله کودکان طی سال‌ها این واقعاً وحشتناک است که این موضوع هم‌چنان ادامه دارد. بنابراین به همین دلیل است که من علیه این سوء استفاده‌ها صحبت خواهم کرد و از اقدامات انجام شده توسط شما خانم رجوی و بسیاری از افراد حاضر در این اتاق برای پیشبرد هدف جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت در ایران که از برابری زن و مرد حمایت می‌کند، استقبال می‌کنم. برابری برای اقلیت‌های مذهبی و امیدوارم روزی شاهد باشیم که اعتراضات مردان و زنان دلیر ایران، تحولاتی واقعی به‌دنبال داشته باشد و ما بالاخره یک ایران آزاد را ببینیم. متشکرم.

 

استیو مک‌کیب

خانم رجوی، ما باید به طرح ۱۰ ماده‌یی شما، طرحی برای دموکراسی

آزادی و دولتی مبتنی بر جدایی دین و دولت امیدوار باشیم

 

استیو مک‌کیب - نمایندهٔ پارلمان انگلستان

خانم رجوی، خوشحالم که امروز صبح شما را می‌بینم. اجازه بدهید این‌گونه شروع کنم که من خوشحال و مفتخرم که یکی از بیش از ۵۰۰ نماینده پارلمان بریتانیا هستم که بیانیهٔ حمایت از مردم ایران را امضا کردند. می‌دانم که در حال حاضر در ایران اوضاع بسیار بد است و این رژیم شیطانی وضعش خراب‌تر می‌شود، اما فکر می‌کنم نشانه‌های واقعی امیدواری نیز وجود دارد. فکر می‌کنم وقتی شاهد سرکشی جوانان ایران نسبت به این رژیم، رشادت زنان جوان در به‌چالش کشیدن گشت ارشاد و ساکت نماندن والدین و خانواده‌ها در برابر دستگیری و ناپدید شدن عزیزانشان هستیم، باید امیدوار بود.

البته خانم رجوی، ما باید به طرح ده ماده‌یی شما، طرحی برای دموکراسی، آزادی و دولتی مبتنی بر جدایی دین و دولت امیدوار باشیم. نظر من این است که اکنون زمان آن است که جهان آزاد فشار را بر آخوندها در تهران را افزایش دهد. همان‌طور که بسیاری از همکاران من گفتند، اکنون زمان تحریم سپاه است. اکنون زمان قطع روابط دیپلماتیک با این رژیم است. اکنون زمان آن فرا رسیده که مشخص کنیم ما دیگر درگیر معامله با آنها نیستیم. و برای مماشات، فقط می‌خواهم بگویم که به نظر می‌رسید اخیراً صحبت‌های زیادی در مورد ائتلاف‌های ساختگی و سلطنت‌های دوباره اختراع شده بوده است. تا آن‌جایی که به من مربوط می‌شود، مردم ایران خواهان دموکراسی و آزادی هستند. این چیزی است که من خواهان آن هستم. این چیزی است که من معتقدم شما هم خواهان آن هستید. و این چیزی است که من فکر می‌کنم همه ما باید با هم کار کنیم تا بر اساس ایده‌های موجود در برنامهٔ ده ماده‌یی شما تلاش کنیم و ارائه دهیم. بهترین آرزوها را برایتان دارم.

 

راجر گیل

خانم رجوی تعداد بسیار زیادی از اعضای هر دو مجلس

مشتاقانه از آنچه شما به‌دنبال دستیابی به آن هستید حمایت می‌کنند

و با قاطعیت پشت سر شما هستند

 

سر راجر گیل – نمایندهٔ پارلمان انگلستان، معاون پیشین حزب محافظه‌کار، رئیس پیشین شورای اروپا

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/10f7827e-88aa-40da-bbc8-394824e469df"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات