728 x 90

کنفرانس پارلمانی در انگلستان با شرکت اعضای هر دو مجلس عوام و اعیان و جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد

کنفرانس پارلمانی در انگلستان با شرکت اعضای هر دو مجلس عوام و اعیان و جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد
کنفرانس پارلمانی در انگلستان با شرکت اعضای هر دو مجلس عوام و اعیان و جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد

انگلستان-سالگرد قتل‌عام

  • توئیتر لرد دیوید آلتون: سخنرانی در پارلمان در مورد مصونیت از مجازات در ایران در جریان بحثی که توسط پروفسور جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران اداره شد.

 

کنفرانس پارلمانی در انگلستان با شرکت اعضای هر دو مجلس عوام و اعیان

و جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل‌متحد برای ایران

در سی و پنجمین سالگرد قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۶۷ به حکم خمینی

۱۸ ژوئیه ۲۰۲۳-۲۷ تیر ۱۴۰۲

 

محکومیت مصونیت سران جنایتکار رژیم ایران از مجازات

و تأکید بر محاکمه آنها به‌ویژه رئیسی جلاد در کنفرانس پارلمانی

فراخوان به تحقیق بین‌المللی درباره قتل‌عام ۶۷

توسط جاوید رحمان

 

سخنرانی‌های نمایندگان مجلس اعیان انگلستان

لرد دیوید آلتون، لرد استیوارت پولاک، لرد سینگ

و نمایندگان مجلس عوام هنری اسمیت عضو ارشد کمیته خارجی پارلمان،

باب بلکمن رئیس کمیته بین‌المللی پارلمانترها برای یک ایران آزاد و دموکراتیک،

مارتین دی نماینده حزب ملی اسکاتلند

و جیم شانون نماینده و سخنگوی حزب اتحاد ملی ایرلند شمالی

و هم‌چنین پروفسور اریک هاینز و پروفسور سارا چندلر

 

جاوید رحمان:

عزم دولت ایران برای پنهان کردن این کشتارها

از طریق روایات و اظهارات نادرست و تحریف داده‌های تاریخی

و آزار و اذیت فعال بازماندگان و اعضای خانواده‌های قربانیان

استمرار جنایت علیه بشریت است

 

لرد دیوید آلتون

اعتراضات سراسری ایران نشان داد که مردم خواهان تغییرات بنیادین

و برقراری یک جمهوری دموکراتیک هستند

 

باب بلکمن

یکی از تصمیم‌گیرندگان قتل‌عام سال۶۷ اکنون رئیس‌جمهور رژیم ایران است

ابراهیم رئیسی پیش از این رئیس قوه قضاییه بود

زمانی که مقامات رژیم ایران یک قیام مردمی را در آبان ۹۸

با کشتار ۱۵۰۰نفر سرکوب کردند

 

طاهر بومدرا

طبق گفته گروه کاری سازمان ملل در مورد ناپدید شدگان اجباری

قتل‌عام ۶۷ نیز به‌عنوان "ناپدید شدن اجباری" محسوب می‌شود

و به همین دلیل این یک جنایت مداوم علیه بشریت است

 

جیم شانون

من از دولت انگلستان می‌خواهم

که رژیم ایران را با کاهش یا حتی پایان دادن به روابط دیپلماتیک،

منزوی کند و هر گونه رابطه‌یی را با تعهد روشن برای پایان دادن

به استفاده از مجازات اعدام و بهبود قابل راستی‌آزمایی حقوق‌بشر مشروط کند

 

کنفرانس پارلمانی در مجلس انگلستان – ۲۷تیر ۱۴۰۲

روز سه‌شنبه ۱۸ژوئیه – ۲۷تیر ۱۴۰۲ یک کنفرانس پارلمانی با حضور پروفسور جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران با شرکت نمایندگان هر دو مجلس عوام و اعیان از تمامی احزاب در پارلمان انگلستان و هم‌چنین حقوقدانان برجسته و نمایندگانی از خانواده‌های شهیدان قتل‌عام و اعدامها در ایران و قربانیان تروریسم رژیم آخوندی تحت عنوان مقابله با مصونیت رژیم ایران از مجازات در پارلمان انگلستان برگزار شد.

در این کنفرانس که در سی و پنجمین سالگرد قتل‌عام سی هزار زندانی سیاسی در سال۶۷ به فتوای خمینی به ابتکار انجمن زنان ایرانی مقیم انگلستان برگزار شد، نمایندگان مجلس اعیان انگلستان لرد دیوید آلتون، لرد استیوارت پولاک، لرد سینگ و بارونس هلیک و نمایندگان مجلس عوام هنری اسمیت عضو ارشد کمیته خارجی پارلمان انگلستان، باب بلکمن رئیس کمیته بین‌المللی پارلمانترها برای یک ایران آزاد و دموکراتیک، الکس سوبل وزیر کابینه سایه حزب کارگر، مارتین دی نماینده حزب ملی اسکاتلند و جیم شانون نماینده و سخنگوی حقوق‌بشر حزب اتحاد ملی ایرلند شمالی شرکت داشتند.

پروفسور جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل‌متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران در سخنرانی خود در این اجلاس عدم پاسخگویی سران و مقامات رژیم در قبال جنایات انجام گرفته در ایران و استمرار مصونیت از مجازات را محکوم کرد و خواستار تحقیق بین‌المللی در مورد قتل‌عام هزاران زندانی سیاسی در سال۱۹۸۸ شد. وی هم‌چنین خواستار پاسخگویی مقامات رژیم و اجرای عدالت برای قربانیان نقض جدی حقوق‌بشر در ایران از جمله نقض حقوق قربانیان قتل‌عام ۶۷ شد

گزارشگر ویژه ملل‌متحد در قسمتی از سخنرانی خود گفت:

«در سال۱۳۶۷، هزاران نفر از زندانیان بر اساس فتوای خمینی به‌صورت فراقانونی اعدام شدند و این اعدامها در زندانهای کشور به اجرا درآمدند. نگرانیهای بسیار جدی در مورد جنایات بسیار شدیدی که تحت قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی در سال۱۹۸۸ مرتکب شده‌اند وجود دارد.

اعدام‌های جمعی سال۱۳۶۷ توسط مقامات رژیم ایران صورت گرفت و آنها از اعتراف علنی به‌قتلها و اعلام سرنوشت کشته‌شدگان و محل دفن اجساد آنها به خانواده‌های قربانیان خودداری کردند و خانواده‌ها را در معرض تهدید، آزار و اذیت، ارعاب و حمله قرار دادند.

جاوید رحمان افزود: بنابراین، عزم دولت ایران برای پنهان کردن این کشتارها از طریق روایات و اظهارات نادرست، تحریف داده‌های تاریخی و آزار و اذیت فعال بازماندگان و اعضای خانواده قربانیان و نیز با پنهان کردن شواهدی مانند تخریب گورهای دسته جمعی، پنهان کردن سیستماتیک سرنوشت قربانیان، عدم ارائه اطلاعات درباره بقایای آنها، یا عدم ارائه اطلاعات به اعضای خانواده‌های قربانیان و نحوه کشته شدن و علل مرگ آنها عمیقاً نگران‌کننده است. به نظر من چنین پنهان‌کاری ناپدیدسازی اجباری جنایت علیه بشریت است“ .

جاوید رحمان در قسمتی دیگری از سخنرانی خود گفت: یکی از شیوه‌های تضمین پاسخگویی، استفاده از صلاحیت قضایی جهانی برای محاکمه افراد برای جنایات جدی، از جمله جنایات علیه بشریت و سایر موارد نقض جدی حقوق‌بشر است“ .

راه دیگر، تشکیل یک دادگاه بین‌المللی یا یک مکانیسم تحقیق برای پاسخگویی به همه کسانی است که مرتکب جنایات سنگین علیه مردم ایران شده‌اند.

در این کنفرانس نمایندگان هر دو مجلس انگلستان از احزاب مختلف از درخواست گزارشگر ویژه برای پاسخگو کردن رژیم در قبال این جنایات حمایت و رژیم را به‌دلیل تضعیف و امتناع از همکاری با مأموریت خود محکوم کردند.

هنری اسمیت نماینده ارشد مجلس عوام و عضو کمیته روابط خارجی پارلمان و رئیس مشترک کنفرانس پارلمانی، حمایت قاطع خود را از موضع گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران اعلام کرد.

لرد آلتون که ریاست بخش اول کنفرانس را به‌عهده داشت از دولت انگلستان خواست تا از ارجاع پرونده حقوق‌بشر رژیم به شورای امنیت سازمان ملل برای اقدامات تنبیهی حمایت کند.

لرد آلتون گفت: اعتراضات در سراسر ایران نشان داده است که مردم خواهان تغییرات بنیادین از جمله پایان دادن به مجازات اعدام و شکنجه و یک جمهوری دموکراتیک هستند که در آن رهبران توسط مردم در انتخابات آزاد و منصفانه انتخاب شوند.

لرد آلتون هم‌چنین از گزارشگر ویژه سازمان ملل خواست تا بر اهمیت و مسئولیت کشورهای عضو سازمان ملل برای تضمین تحقیقات مستقل در مورد نقض حقوق‌بشر در ایران توسط رژیم از جمله قتل‌عام ۶۷ تأکید کند و این خواسته را در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره ایران در سال جاری درج کند“ .

جیم شانون، نماینده مجلس عوام و سخنگوی حزب اتحاد ملی ایرلند در امور حقوق‌بشر به کنفرانس گفت: «این ساده‌لوحانه است که فکر کنیم مقامات رژیم ایران در مورد جنایات و سوء‌استفاده‌های خودشان تحقیق خواهند کرد. بنابراین، من از درخواست گزارشگر ویژه خطاب به کشورهای عضو برای تضمین پاسخگو بودن رژیم ایران حمایت می‌کنم

وی هم‌چنین گفت: «من از دولت انگلستان می‌خواهم که رژیم ایران را با کاهش یا حتی پایان دادن به روابط دیپلماتیک با تهران، منزوی کند و هر گونه رابطه‌ای با رژیم ایران را با تعهد روشن برای پایان دادن به استفاده از مجازات اعدام و بهبود قابل راستی‌آزمایی حقوق‌بشر، مشروط کند». رژیم ایران باید بفهمد که سرکوب مردم ایران عواقبی دارد و دولت ما و جامعه جهانی باید به سران رژیم ایران بفهمانند که قادر نیستند از عدالت فرار کنند“ .

طاهر بومدرا، مدیر انجمن عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۶۷ در ایران (JVMI) به فتوای خمینی در سال۱۹۸۸ اشاره و تأکید کرد خمینی این فتوا را برای قتل‌عام گسترده زندانیان سیاسی مرتبط با سازمان مجاهدین خلق ایران که سازمان اصلی مخالف با رژیم است صادر کرد.

وی افزود که طبق گفته گروه کاری سازمان ملل در مورد ناپدید شدگان اجباری، قتل‌عام سال۱۳۶۷ نیز به‌عنوان "ناپدید شدن اجباری" محسوب می‌شود و به این دلیل این یک جنایت مداوم علیه بشریت است.

لرد سینگ نماینده مستقل مجلس اعیان انگلستان در این کنفرانس گفت: از آنجایی که می‌بینیم اعتراضات مردمی در ایران برای بیش از ۹ماه با وجود سرکوب دولتی، دستگیریهای دسته‌جمعی و سرکوب خشونت‌آمیز کماکان ادامه دارد، باید بپذیریم که این یک قیام سراسری برای تغییر دموکراتیک است

وی افزود: فراموش نکنیم، ولی‌فقیه رژیم، خامنه‌ای در ایران قدرت مطلق دارد. او به نیروهای امنیتی و شبه‌نظامی سپاه دستور می‌دهد تا هر کاری که می‌توانند برای سرکوب جنبش‌های اعتراضی و مخالفان انجام دهند، همان‌طور که در سال۱۳۹۸ شاهد بودیم و از شهریور سال گذشته شاهد این اقدامات سرکوبگرانه بودیم».

باب بلکمن، رئیس کمیته بین‌المللی پارلمانترها برای یک ایران آزاد و دموکراتیک گفت: این واقعیت که یکی از تصمیم‌گیرندگان و عاملان بدنام قتل‌عام سال۱۹۸۸ اکنون رئیس‌جمهور رژیم ایران است، گستردگی مشکل و فوریت تأمین پاسخگویی را نشان می‌دهد. ابراهیم رئیسی پیش از این در سال۲۰۱۹ رئیس قوه قضاییه بود، زمانی که مقامات رژیم ایران یک قیام مردمی دیگر را در آبان ۱۳۹۸ با دستگیریهای جمعی و کشتار ۱۵۰۰تن سرکوب کردند.

وی افزود: قوه قضاییه در این رژیم بخشی از سرکوب داخلی است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد یا انتظار داشت که عدالت را برای قربانیان اجرا کند.

باب بلکمن از دولت انگلیس خواست سفارت خود در ایران را ببندد و دیپلماتهای رژیم در انگلیس را اخراج کند.

باب بلکمن نماینده مجلس عوام و هم‌چنین لرد استوارت پولاک نماینده مجلس اعیان انگلستان در سخنان خود از دولت این کشور خواستند تا سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی در لیست سیاه و ممنوعه خود قرار دهد.

نماینده پارلمان مارتین دی از حزب ملی اسکاتلند قویاً از درخواست پاسخگویی در قتل‌عام سال۱۳۶۷ حمایت کرد و از دولت بریتانیا خواست تا تحریم‌هایی را علیه رژیم ایران به‌خاطر نقض فاحش حقوق‌بشر اعمال کند.

پروفسور اریک هاینز، مدیر اجرایی مرکز قانون، دموکراسی و جامعه در دانشکده حقوق دانشگاه کوئین مری لندن، عدم پاسخگویی رژیم و سرکوب آزادیهای اساسی در ایران را محکوم کرد.

پروفسور سارا چندلر، رئیس کمیته برابری، تنوع و شمول جامعه حقوقی و رئیس پیشین کمیته حقوق‌بشر کانون وکلای انگلستان و ولز، از اقدامات بین‌المللی برای پاسخگویی رژیم، از جمله تحقیقات بین‌المللی، در رابطه با قتل‌عام ۶۷ حمایت کرد.

حسین عابدینی، معاون دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران در انگلستان که خود هدف سوءقصد تروریستی رژیم در خارج از کشور قرار گرفته است، در این کنفرانس پارلمانی طی سخنانی گفت: «بی‌عملی جامعه جهانی در مقابله با رژیم سرکوبگر ایران و پاسخگو کردن آن در مقابل جنایات علیه بشریت نظیر قتل‌عام ۶۷ در داخل کشور، به فرهنگ معافیت از مجازات دامن زده است تا جایی که این رژیم تلاش می‌کند مخالفان خود را در خارج کشور نیز از بین برده و ساکت کند.

حسین عابدینی افزود: مماشات و امتیازات غرب موجب مصونیت و گستاخی بیشتر جنایتکاران شده و خواهد شد. مردم ایران که با یک سرکوب وحشیانه و مرگبار مواجه هستند، باید ببینند که جامعه جهانی از حق آنها برای رهایی از دیکتاتوری مذهبی حمایت می‌کند. وی به بیش از ۴۵۰ عمل تروریستی رژیم علیه اعضای مقاومت ایران و ایرانیان مخالف در سراسر جهان و شهروندان کشورهای مختلف توسط رژیم آخوندی اشاره کرد.

لیلا جزایری، مسئول انجمن زنان ایرانی در انگلستان، خاطرنشان کرد که بی‌توجهی جامعه بین‌المللی به قتل‌عام ۶۷ به تقویت بیشتر مصونیت از مجازات برای رژیم، از جمله سرکوب وحشیانهٴ زنان شجاع در ایران که از شهریور سال گذشته برای پایان دادن به استبداد مذهبی در ایران دست به اعتراض زده‌اند کمک کرده است.

در این کنفرانس پارلمانی شماری از بستگان شهیدان سربه‌دار قتل‌عام ۶۷ و قربانیان تروریسم و اعدامهای رژیم نیز به ادای شهادت پرداختند.

امید ابراهیمی که پدرش از بازماندگان قتل‌عام ۶۷ است و چند تن دیگر از بستگانش از قربانیان این قتل‌عام بودند، در مورد جنایات انجام گرفته توسط رژیم علیه خانواده‌اش شهادت داد و عکسهای قربانیان را به شرکت‌کنندگان در کنفرانس نشان داد.

نغمه رجبی، نماینده انجمن متخصصان ایرانی در انگلستان، در مورد اعدام اعضای خانواده‌اش و ترور خانم زهرا رجبی در ترکیه توسط تروریستهای رژیم ایران و هم‌چنین شمار دیگری از حاضران درباره به‌قتل رسیدن اعضای خانواده خود توسط حکومت آخوندی شهادت دادند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dd1c5e64-b8c8-4ee5-ac40-3ffc85b5a4eb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات