728 x 90

کنفرانس قیام مردم ایران برای یک جمهوری دموکراتیک - سخنرانی لوییس لیته‌راموس، کلودیا آندره، پاول پوپسکو، آنتیا مک‌اینتایر، آندری اوسادچوک

لوییس لیته‌راموس، کلودیا آندره، پاول پوپسکو، آنتیا مک‌اینتایر، آندری اوسادچوک
لوییس لیته‌راموس، کلودیا آندره، پاول پوپسکو، آنتیا مک‌اینتایر، آندری اوسادچوک

کنفرانس قیام مردم ایران برای یک جمهوری دموکراتیک - سخنرانی نمایندگان پارلمانهای کشورهای اروپایی

کنفرانس قیام مردم ایران برای یک جمهوری دموکراتیک
نقش اروپا و جامعه بین‌المللی

لوییس لیته‌راموس، کلودیا آندره، پاول پو پسکو، آنتیا مک‌اینتایر، آندری اوسادچوک

سخنرانی لوییس لیته‌راموس - نایب‌رئیس فراکسیون حزب مردم اروپا در شورای اروپا (۲۰۲۲)
زنانی که امروز در خط مقدم قیام در ایران هستند، ثمرهٔ جایگاهی هستند که رزمندگان زن مقاومت ایران به‌دست آورده‌اند. حضور زنان در رهبری جنبش مقاومت یک انقلاب فرهنگی واقعی برای ایران و خاورمیانه است و زنی که این جنبش برابری را برپا کرده و توسعه داده، مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران است.
پایداری جنبش مقاومت ایران در مبارزه و وفاداری به‌آرمان آزادی و دموکراسی برای مردم ایران و پایگاه مردمی گسترده آن در ایران، به‌این جنبش این توانایی را داده که از همهٔ آزمایش‌ها سربلند و پیروز بیرون بیاید.

مایهٔ خوشوقتی است که کشورم پرتغال را همراه با نمایندگان پارلمان پرتغال نمایندگی می‌کنم که در اینجا حضور دارند. همواره باعث افتخار و خوشنودی است که شاهد تنوع کشورها و گرایش‌های سیاسی باشیم که به اینجا آمده‌اند برای ابراز همبستگی با مردم ایران که برای بازپس‌گیری آزادی خود قیام می‌کنند. ما همیشه تحت تأثیر ظرفیت‌های مقاومت برای متحد کردن حول آرمانش هستیم؛ آرمانی که چیزی نیست جز آرمان دموکراسی و عدالت برای خلقی که ۴۴سال است علیه یک دیکتاتوری بی‌رحم مذهبی مبارزه می‌کند.

این مبارزه طولانی و سازش‌ناپذیر همیشه بهای هنگفتی در پی داشته، چرا که مقاومت تاکنون قربانی ۱۲۰هزار اعدام سیاسی بوده که تعداد بسیار بالایی از آنها جوانان و هم‌چنین دهها هزار زن بوده‌اند. آری، زنانی که امروز در خط مقدم قیام در ایران هستند، ثمرهٔ جایگاهی هستند که رزمندگان زن مقاومت ایران به‌دست آورده‌اند، جایگاهی که در آن بالاترین مسئولیتها را دارند.

این مقاومت، اعتقاد دارد که برای ریشه‌کنی افراط‌گرایی مذهبی آخوندها، برابری زنان ضروری است، به‌ویژه در جایگاه رهبری جنبش و رهبری کشور. این طلیعهٔ یک انقلاب فرهنگی واقعی برای ایران و خاورمیانه است و زنی که این جنبش برابری را برپا کرده و توسعه داده، مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران است.

من برای اولین بار چندین سال پیش او را در مجمع پارلمانی شورای اروپا ملاقات کردم، زمانی که نایب‌رئیس فراکسیون حزب مردم اروپا و نایب‌رئیس هیأت پرتغال بودم. او در آنجا کنفرانسی برگزار کرد و از آن زمان من از آرمان این جنبش حمایت می‌کنم. این مقاومت آزمایش‌های متعددی را پشت سر گذاشته است، آزمایش‌هایی که در شرایط معمول باید آن را از بین می‌برد. اما پایداری این جنبش در مبارزه و وفاداری آن به آرمان آزادی و دموکراسی برای مردم ایران، سازماندهی فوق‌العاده‌اش، حمایت پایگاه مردمی گستردهٔ آن در ایران و در خارج از کشور و جبهه بین‌المللی که توانسته برپا کند و آن را هر ساله در این اجلاس می‌یابیم، به این جنبش این توانایی را داده که از همهٔ این آزمایش‌ها سربلند و پیروز بیرون بیاید، حتی از ناگوارترین آنها.

ما امروز به همین دلیل اینجا هستیم تا او را از حمایتمان از برنامهٔ ۱۰ماده‌ای‌اش برای ایران فردا خاطرجمع کنیم، برای پایان دادن به مصونیت رژیم ایران در تروریسم و ​​نقض حقوق‌بشر و فراخواندن دولتهایمان برای قرار دادن سپاه پاسداران در لیست نهاد‌های تروریستی. این بهترین کمکی است که می‌توانیم به او بکنیم. خانم رجوی بدانید که ما با شما هستیم. با تشکر.

 

کلودیا آندره نمایندهٔ پارلمان پرتغال:
اکنون شاهد حضور زنانی از نسل زنان اشرفی هستم که نقش رهبری را در قیام ایران برعهده گرفته‌اند
و در این راه به واقع فداکاری می‌کنند. این زنان موتور محرک تغییر در ایران هستند
خانم مریم رجوی و عملکرد ایشان در رهبری این باور را در همهٔ زنان جاری کرده که باید فداکاری کرد و بر هر مانعی برای تحقق جامعهٔ ی آزاد با ارزش‌های انسانی غلبه کرد. من حمایت خودم را از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم رجوی به‌ویژه در رابطه با برابری زن و مرد ابراز می‌کنم.

خانم‌ها و آقایان، من کلودیا آندره، نمایندهٔ پارلمان پرتغال هستم. از پرتغال آمده‌ام تا در گردهمایی مقاومت ایران شرکت کنم و از قیام مردم ایران علیه رژیم حاکم بر ایران حمایت کنم، به‌ویژه از زنان ایران که در خط مقدم نبرد قرار دارند.

سال گذشته از شهر اشرف۳ در آلبانی دیدن کردم و در آنجا فرصتی یافتم تا با زنانی دیدار و صحبت کنم که زندگی خود را وقف آزادی کشورشان کرده‌اند. در طول دیدارم، این فرصت را داشتم که از موزهٔ آنها بازدید کنم که یک سند تاریخی از جنایات رژیم ایران است. عکس و اسنادی که دیدم عمیقاً تکان‌دهنده بود. من تحت‌تأثیر تصاویر زنان قدرتمندی قرار گرفتم که جان خود را برای آزادی مردمشان فدا کرده بودند.

اکنون شاهد حضور زنانی از همان نسل هستم که نقش رهبری را در قیام ایران برعهده گرفته‌اند و در این راه به‌واقع فداکاری می‌کنند. این زنان موتور محرک تغییر در ایران هستند.

امیدوار و مایل هستم که بر نقش زنان در مقاومت ایران تأکید کنم. من عمیقاً از خانم مریم رجوی و عملکرد ایشان در رهبری قیام قدردانی می‌کنم. او این باور را در همهٔ زنان جاری کرده که باید فداکاری کرد و بایستی بر هر مانعی برای تحقق جامعهٔ ی آزاد با ارزش‌های انسانی غلبه کرد. من حمایت خودم را از برنامهٔ ۱۰ماده‌ای خانم رجوی ابراز می‌کنم، به‌ویژه در رابطه با برابری زن و مرد. متشکرم.

 

پاول پو پسکو عضو کمیسیون دفاع پارلمان رومانی:

من به‌عنوان یک سیاستمدار غربی خواهان رویکردی عملی‌تر در رابطه با رژیم ایران از نظر نحوهٔ برخورد با آن هستم

بسیار از شما متشکرم. از دیدن همهٔ شما بسیار خوشحال و خرسندم.

من معمولاً دوست دارم همان چیزی را که نظرم هست و به آن اعتقاد دارم بگویم و این لزوماً گاهی اوقات یک مزیت در سیاست نیست، می‌دانید؛ ما می‌بینیم که مردم و سیاستمداران در سراسر جهان کار درست را به‌روشی بسیار سیاسی انجام می‌دهند و یکی از چیزهایی که من از آن متنفرم، از ته قلبم در سیاست از آن متنفرم، دو‌رویی خود ما، سیاستمدارانمان است، به‌ویژه دو‌رویی در خصوص حقوق‌بشر.

فکر می‌کنم حقوق‌بشر در ایران موضوعی است که بخشی از این دورویی سیاسی است و این یک واقعیت است که ما در قبال اعمال رژیم ایران علیه مردم، سازگار عمل نمی‌کنیم. نمی‌خواهم آمارهایی را نقل کنم که البته وحشتناک هستند. نمی‌خواهم در مورد مرگ و نحوهٔ جان‌باختن مردم در ایران و رفتار رژیم ایران با جهان نمونه بیاورم. ولی من فقط یک چیز را می‌دانم. اگر شروع به‌اقدام در مورد ایران از نظر ژئوپلیتیکی نکنیم، اگر همهٔ ما، همهٔ کشورهای جهان، با رویکرد جدی‌تری با این موضوع بسیار جدی برخورد جدی‌تری نداشته باشیم و حقوق‌بشر را در میان مباحث خود قرار ندهیم، به این دورویی ادامه خواهیم داد و من به همین دلیل امروز اینجا هستم تا به‌شما بگویم که باید امور را به‌سرانجام برسانیم. و این روزها، من به‌عنوان یک سیاستمدار غربی خواهان کمی رهبری بیشتر و رویکردی عملی‌تر در رابطه با رژیم ایران از نظر نحوهٔ برخورد با آن، هستم. به‌همین دلیل است که من امروز اینجا هستم. قصد ندارم، همان‌طور که گفتم، به آمار و ارقام بسیاری اشاره کنم. همهٔ ما این آمار را می‌دانیم. فقط باید در این رابطه، اقدامات بیشتری بکنیم. این نتیجه‌گیری امروز من است و از همهٔ شما تشکر می‌کنم.

 

آنتیا مک‌اینتایر نمایندهٔ پارلمان اروپا (۲۰۲۰):
زنان و دختران جوان در خط مقدم تظاهرات هستند زیرا این زنان هستند که در ۴۴سال گذشته اپوزیسیون سازمان‌یافتهٔ ایران، سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت را رهبری کرده‌اند
زمانی که برنامه ۱۰ماده‌یی خانم رجوی اجرا شود ایران و خاورمیانه را متحول خواهد کرد زیرا به‌زنان این فرصت را می‌دهد تا آینده کشورشان را شکل دهند
مردم در خیابانهای ایران از برنامه دموکراتیک خانم رجوی حمایت می‌کنند

دوستان و همکاران عزیز، خوشحالم که امروز اینجا در کنار شما هستم و این فرصت را دارم که از جنبش مقاومت ایران حمایت کنم. برای چند سال، در زمانی که من نمایندهٔ پارلمان اروپا بودم، به‌طور مرتب با مریم رجوی در بروکسل و استراسبورگ ملاقات می‌کردیم تا از آرمان آزادی ایران حمایت کنیم و امروز از دیدن بسیاری از همکاران قبلی‌ام در اینجا خوشحالم. ما اغلب از شیوه‌ای که اتحادیهٔ اروپا در آن زمان سیاست مماشات با رژیم آخوندها را دنبال می‌کرد، انتقاد می‌کردیم. شگفت‌انگیز است که زنان و نسل جوان دختران در خط مقدم اعتراضات در ایران هستند. نباید تعجب کنیم که آنها جلودار هستند، زیرا این زنان هستند که در ۴۴سال گذشته اپوزیسیون سازمان‌یافتهٔ ایران، سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت را رهبری کرده‌اند. زنان ایران هر روز با مقاومت سازمان‌یافته رژیم را به چالش می‌کشند و فداکاریهای شخصی بزرگی انجام می‌دهند. چه زنان شجاعی و چه رویارویی با حاکمان زن‌ستیز در ایران دارند! رژیم ایران به‌وضوح زنان و دختران را تهدیدی جدی برای حاکمیت خود می‌بیند. بنابراین آنها را هم در قانون و هم در عمل به شهروندان درجه دو تقلیل می‌دهند. جنبش مقاومت ایران، شورای ملی مقاومت، برعکس، زنان و دختران را نیروی محرک تغییر و ضامن یک جمهوری آزاد، دموکراتیک با جدایی دین و دولت می‌بینند.

در برنامهٔ ۱۰ماده‌یی مریم رجوی، در مادهٔ ۵، برابری کامل جنسیتی در حوزهٔ حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و مشارکت برابر زنان در رهبری سیاسی آمده است. لغو هر نوع تبعیض و حق انتخاب آزادانهٔ پوشش و حق ازدواج آزادانه و طلاق به‌عنوان یک زن، به‌عنوان یک فرد و به دست آوردن تحصیل و اشتغال؛ و هم‌چنین ممنوعیت هر گونه استثمار علیه زنان تحت هر بهانه‌ای. خانم رجوی و برنامه دموکراتیک ۱۰ماده‌یی او زمانی که اجرا شود، ایران و خاورمیانه را متحول خواهد کرد. زیرا به زنان این فرصت را می‌دهد تا آینده کشورشان را شکل دهند. مردم در خیابانهای ایران به‌وضوح از برنامه دموکراتیک خانم رجوی حمایت می‌کنند و این باید توسط جامعهٔ جهانی به‌رسمیت شناخته شده و حمایت و تأیید شود. شنیدن این‌که نمایندگان پارلمان از بسیاری از کشورهای اروپایی این جنبش را در بیانیه‌های خود حمایت و تأیید می‌کنند، به واقع دلگرم‌کننده است. تا زمانی که رژیم کنونی در ایران بر سر کار است، نقض حقوق‌بشر، شکنجه، اعدام‌های دسته‌جمعی و تروریسم ادامه خواهد یافت. این به‌هیچ‌وجه نشان‌دهندهٔ خواست مردم ایران یا آرزوهای آنها نیست. خواست مردم ایران سرنگونی رژیم و ایجاد یک جمهوری با جدایی دین و دولت و دموکراتیک است. این در اعتراضات ضد رژیم نشان داده شد. پس جامعهٔ جهانی باید این را درک کند و در کنار مردم ایران و خانم رجوی بایستد تا آن روز هر چه زودتر فرا برسد. اتحادیهٔ اروپا و انگلستان مسئولیت و وظیفهٔ اخلاقی دارند که رژیم ایران را مورد بازخواست قرار بدهند و سران این رژیم را به دست عدالت بسپارند. آنها می‌توانند این کار را به‌روش‌های مختلفی انجام دهند. با ارجاع رژیم به‌شورای امنیت سازمان‌ملل، با به‌رسمیت شناختن مریم رجوی و برنامه ۱۰ماده‌ای او به‌عنوان یک جایگزین آشکار دموکراتیک برای رژیم، با کمک به ایرانیان و مقاومت ایران که در پی عدالت تحت قوانین جهان‌شمول در اروپا هستند؛ و مهم‌تر از همه، آنها می‌توانند سپاه پاسداران را ممنوع اعلام کنند و آن را به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی و لیست‌گذاری کنند که همه می‌دانیم چنین است. دوستان من، با قدرتی که مقاومت ایران و رهبری مریم رجوی دارد، امید و اعتقاد بسیاری دارم که پایان رژیم آخوندها در پیش است و به‌زودی شاهد ایرانی دموکراتیک و آزاد خواهیم بود. متشکرم.

 

آندری اوسادچوک نمایندهٔ پارلمان اوکراین

ما معتقدیم که رژیم ایران، سران آن و بسیاری از سرکردگانش مسئول مستقیم مرگ اوکراینی‌ها و تخریب زیرساخت‌های ما هستند

خانم‌ها و آقایان، عصربه‌خیر. حضور در اینجا باعث خوشحالی و افتخار بسیار برای من است. نام من آندری اوسادچوک است. من معاون کمیتهٔ اجرای قانون پارلمان اوکراین هستم. پس سلام می‌کنم از کیف

در طول ۱۶ماه جنگ، فکر می‌کنم مجموع پهپادهای انتحاری ارسال‌شدهٔ (رژیم) ایران به اوکراین، بیش از چند هزار باشد. من مطمئنم که وزیر دفاع اوکراین رقم دقیقی دارد، اما هزاران پهپاد می‌شود.

این برای ما به این معنی است که رژیم ایران فقط یکی از رژیم‌های استبدادی موجود در دنیا که که حقوق‌بشر را نقض می‌کند و مردم (ایران) را می‌کشد. برای ما، رژیم ایران دشمن اوکراین است، دشمن تک‌تک شهروندان اوکراینی.

ما معتقدیم که رژیم ایران، سران آن و بسیاری از افسرانش، مسئول مستقیم مرگ اوکراینی‌ها و تخریب زیرساخت‌های ما هستند. به این معنی که از یک طرف، هرگز نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم. دوم این‌که تمام تلاش خود را می‌کنیم تا همهٔ آنها را پاسخگو قرار بدهیم. پس رژیم ایران دشمن اوکراین است.

پس لطفاً یک چیز را ترویج دهید: تحمل نکردن مطلق دیکتاتوریها. متشکرم

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2bb6adb2-de9a-4313-8036-1b9cce9ca89b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات