728 x 90

کنفرانس قیام مردم ایران برای یک جمهوری دموکراتیک - سخنرانیهای ادوارد سولنس، جیم هیگینز و مارک ویلیامز

 ادوارد سولنس، جیم هیگینز و مارک ویلیامز
ادوارد سولنس، جیم هیگینز و مارک ویلیامز

کنفرانس قیام مردم ایران برای یک جمهوری دموکراتیک

نقش اروپا و جامعه بین‌المللی

 

سخنرانیهای

ادوارد سولنس وزیر پیشین محیط‌زیست ایسلند

جیم هیگینز نمایندهٔ پارلمان اروپا (۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴)

مارک ویلیامز وزیر سایهٔ ولز در پارلمان انگلستان (۲۰۱۰)

 

ادوارد سولنس – وزیر پیشین محیط‌زیست ایسلند

متشکرم. آقای رئیس، خانم‌ها و آقایان. به‌نظر می‌رسد سیاست اصلی همهٔ رژیم‌های دیکتاتوری در جهان که تعداد آنها بسیار زیاد است، به‌فلاکت‌کشاندن زندگی مردم عادی تا سرحد ممکن است. در ایران یک بعد اضافی وجود دارد که بر سختی‌های تحمیل‌شده بر مردم ایران توسط آخوندها می‌افزاید. آنها وضعیت محیط‌زیست را به‌یک فاجعهٔ زیست‌محیطی تبدیل کرده‌اند. طی سالیان رژیم در تهران دست به‌تخریب گستردهٔ محیط‌زیست با عواقب ویرانگر زده است. آخوندها منابع طبیعی ایران را ویران کرده‌اند. سوءمدیریت و بی‌توجهی آنها به‌پایداری زیست‌محیطی منجر به‌فرو نشست زمین، آلودگی و خشک‌شدن منابع آبی و اختلال در اکو سیستم‌های ظریف شده است. اقدامات رژیم، از جمله خشک‌کردن دریاچه‌ها، سرقت آب و تخریب کشاورزی و زمینهای وسیع، بسیار فراتر از غارت صرف منابع نفت و گاز ایران است. سپاه پاسداران در این چرخهٔ ویرانگر حضور فعال داشته و صدمات فراوانی به‌منابع طبیعی ایران وارد کرده است. تهران اکنون در خاک فرو می‌رود، که علت آن همین سوءمدیریت است. سطح سفرهٔ آب زیرزمینی شهر به‌طور خطرناکی پایین آمده و باعث ناپایدار شدن زیرخاک شده است.

در اعتراضات اخیر در سراسر ایران، مردم خواستار آزادی و دسترسی به‌آب بودند و همبستگی خود را با بسیاری از شهرهای محروم از آب در ایران و کشاورزان ایرانی ابراز می‌کردند که از کمبود شدید آب رنج می‌برند. ولی‌فقیه وعده داد که آب قابل‌دسترس در اولویت قرار خواهد گرفت. با این وجود، پلیس ضدشورش او به‌سرکوب مطالبات کشاورزان و حتی کشتار وحشیانهٔ آنها در خوزستان و اصفهان ادامه داد. تا زمانی‌که این به‌اصطلاح مافیای آب، یعنی سپاه پاسداران و وزارت، آب‌های سطحی را کنترل می‌کنند، هر گونه تلاش برای آرام کردن کشاورزان با دادن وعده‌های تو خالی به‌آنها ناکام خواهد ماند. به‌طور خلاصه، اقدامات رژیم صدمات شدیدی به محیط‌زیست ایران وارد کرده است که عواقب فراگیری برای کل جهان دارد. از جنگل‌زدایی و تخریب زمین گرفته تا آلودگی آب و شیوه‌های صنعتی ناپایدار، بی‌توجهی رژیم به‌حفظ محیط‌زیست، سلامت نسل امروز و آینده ایران را به‌خطر انداخته است. به‌همین دلیل است که در بند نهم برنامه ده ماده‌یی خانم رجوی، حفاظت و احیای محیط‌زیستی که تحت سلطه آخوندها قتل‌عام شده است، آمده است. بگذارید تغییر رژیم و اجرای برنامهٔ ده ماده‌یی در تهران هر چه زودتر صورت بگیرد. دوست دارم برای دیدن آن روز زنده بمانم. با تشکر.

 

جیم هیگینز - نمایندهٔ پارلمان اروپا (۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴)

آقای رئیس، همکاران پیشین، خانم‌ها و آقایان، دوستان ایران آزاد، بسیار سپاسگزارم. آفرین.

این یک موقعیت شگفت‌انگیز است و سازمان شما شایستهٔ همهٔ تشویق‌هایی است که دریافت می‌کند، زیرا شما کار فوق‌العاده‌یی انجام داده‌اید. من از زمانی که برای اولین بار در سال۲۰۰۴ عضو پارلمان اروپا بودم، حامی (شما) بوده‌ام و ما پیش‌تر شاهد انقلاب بسیار بسیار الهام‌بخشی بودیم که اکنون در خیابان‌ها در حال وقوع است. نکتهٔ مهم و همه‌چیز، قدرت مردم است. قدرت مردم در نهایت پیروز خواهد شد. ممکن است دشوار باشد، ممکن است مانند راندن یک سنگ بزرگ به‌بالای تپه باشد، اما در نهایت این اتفاق خواهد افتاد و قدرت مردم همان چیزی است که پیروزی را به ارمغان می‌آورد. و ما در اشرف۱ دیدیم که چه اتفاقی افتاد وقتی اجازه داده شد که وحشی‌ها در عراق به‌ساکنان اشرف۱ حمله کنند. به‌آنهایی که به‌اصطلاح محافظان اشرف۱ نامیده می‌شدند، اجازه داده شد که با آزادی کامل بمباران وحشیانه انجام بدهند. و ما لیست قربانیان را دیدیم و دلخراش‌تر از آن چیزی بود که در خیابانهای تهران و سایر شهرها دیده‌اید. ضرب‌المثلی هست که توسط اولین رئیس‌جمهور زن ما در ایرلند، مری رابینسون ابداع شده، یکی از مدافعان بزرگ حقوق‌بشر، کسی که در جنبش ضد آپارتاید نقش جدی داشت. شبی که او به‌عنوان رئیس‌جمهور ایرلند انتخاب شد، این عبارت را ابداع کرد. او گفت، دستی که گهواره را تکان می‌دهد همان دستی است که بر جهان حکومت می‌کند. و به‌همین دلیل است که خانم مریم رجوی با برنامهٔ ۱۰ماده‌یی‌اش، ایران را از استبداد آخوندها نجات می‌دهد و ایران را به‌مردم ایران برمی گرداند. حال دربارهٔ مماشات، در خصوص مماشات زیاد شنیده‌ایم، من مماشات را درک نمی‌کنم. راستش را بخواهید، نمی‌فهمم چرا ما (در ایران) سفارت داریم. سفارتخانه‌ها (در ایران) باید همه بسته شوند و باید آنها را منزوی کنیم. می‌توانیم دوباره به‌محض این‌که به‌خانم رجوی فرصت تحقق برنامه‌اش داده شد، همهٔ آنها را باز کنیم.

به‌همین دلیل قیامی که در جریان است و به‌طور متناوب در خصوص آن می‌شنویم، باید ادامه داشته باشد. فشار باید حفظ شود. مردم باید در آن پیروز شوند؛ و در نهایت، امیدوارم که ما به‌این‌جا باز گردیم، زیرا من هر سال و هر سال اینجا بوده‌ام. اینجا و در مکانهای مختلف، در لندن و سایر نقاط. اما در نهایت مهم‌ترین چیز، مردم و ارادهٔ آنها و قدرت آنها و قیام آنهاست.

آن‌وقت است که خداوند آزادی را برای مردم ایران به‌ارمغان خواهد آورد و به‌آنها اجازه خواهد داد، همان‌طور که چندین سخنران در اینجا گفتند از پتانسیل عظیم اقتصادی موجود در آنجا بهره ببرند. کشوری به‌این بزرگی با ثروتهای عظیم که می‌شود در راستای بهبود و خواست مردم از آن بهره‌برداری کرد. از شما بسیار متشکرم و دست مریزاد.

 

مارک ویلیامز وزیر سایهٔ ولز در پارلمان انگلستان (۲۰۱۰)

دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، دنیایی که همهٔ ما در آن زندگی می‌کنیم مکان امنی برای زندگی نیست، زمانی که یک رژیم اراده می‌کند هر کاری لازم است، هر کاری که برای حفظ قدرتش لازم است انجام دهد. این رژیم نه‌تنها تروریسم و بنیادگرایی را به‌خارج صادر می‌کند، بلکه همان‌طور که شنیده‌ایم و می‌دانیم، مردم را نیز با سبعیت غیرقابل‌تصور سرکوب می‌کند؛ و خطاب به‌مردم ایران که قادرند در داخل ایران به‌این جلسات گوش بدهند ما همبستگی خود را با آنها اعلام می‌کنیم. می‌بینیم شما چه می‌کشید. می‌دانیم شما چگونه رنج می‌برید و ما از شما حمایت می‌کنیم.

خانم‌ها و آقایان، باید دربارهٔ تلاش‌های مذبوحانه برای اختلال در جلساتی که بسیاری از ما آخرین‌بار اینجا در سال۲۰۱۸ گردآمده بودیم صحبت کنم. در روزهای اخیر در مورد تلاش‌های رژیم ایران برای خراب‌کردن تظاهرات مسالمت‌آمیز پاریس فکر می‌کردم، هر چند دادگاه فرانسه در این‌باره موضع دیگری گرفت. . اما از همه مهم‌تر، در حالی‌که در آخر هفته با هم دیدار می‌کنیم، باید فداکاریهای شجاعانه‌یی را سرلوحهٔ ذهن خود کنیم که هر روز از شهریور سال گذشته در جریان بوده و نیز هزاران فداکاری را که در ۴۳سال گذشته صورت گرفته و همه در راستای آرمان دموکراسی است.

و ضروری است که ما از شورای ملی مقاومت ایران حمایت کنیم. انقلاب در ایران اجتناب‌ناپذیر است زیرا یک آرزوی قلبی مردم ایران برای تغییر است. جنبشی که با اصیل‌ترین آرمانها، یعنی دموکراسی و آزادی هدایت می‌شود و رژیم باید بفهمد که رود مقاومت هم‌چنان می‌خروشد تا زمانی که به‌مقصدش برسد.

تاریخ به‌ما آموخته است که مماشات هرگز دیکتاتورها را متوقف نمی‌کند. کارکرد گذشتهٔ آن امروز نیز اعمال می‌شود. همین امر در مورد دیکتاتورها در ایران نیز صدق می‌کند. دولتهای اروپایی نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنند و باید متحد بایستند.

دو نکته پایانی که مستلزم اقدام قاطع است؛ همان‌طور که تقریباً در هر سخنرانی فکر می‌کنم شنیده‌ایم، جامعهٔ بین‌المللی باید سپاه پاسداران را غیرقانونی اعلام کند آن‌هم به‌عنوان ارگانی که تروریسم صادر می‌کند و مردم را سرکوب می‌کند. ما یک نمایش برجسته را در آنجا دیده‌ایم: ۲۵پارلمان در اروپا، مجلس نمایندگان ایالات‌متحده، پارلمان و مجلس اعیان انگلستان، پارلمانهای فرانسه، نروژ، هلند و پارلمان اروپا دقیقاً خواستار آن هستند. آنهایی از ما که گذشته را به‌خوبی به‌یاد دارند ساواک را به‌یاد آورند. سپاه همان ساواک جدید است. این تراژدی سال۱۹۷۹ بود، رژیمی اسفناک که با چیزی بدتر جایگزین شد و این تراژدی برای دهه‌های طولانی ادامه داشته است. ما باید از طریق اقدامات تنبیهی، انزوای دیپلماتیک و استفادهٔ حداکثری از اختیارات سازمان‌ملل، فشار وارد کنیم و در نهایت، ما باید بر بازدید کارشناسان حقوق‌بشر سازمان‌ملل از زندانهای رژیم و امکان ملاقات با معترضان زندانی و زندانیان سیاسی بازداشت شده تأکید کنیم و ما باید از دادگاه کیفری بین‌المللی بخواهیم که حکم بازداشت ولی‌فقیه و رئیس‌جمهور به‌اصطلاح منتخب را که مسئول آن جنایات علیه بشریت است صادر کند. جنایات آنها، خانم‌ها و آقایان، جنایات آنها هرگز فراموش نخواهد شد. دسامبر گذشته -من یک نمایندهٔ پیشین پارلمان هستم و این غیرعادی بود- من پیامی از وزارت‌خارجه انگلستان دریافت کردم که به‌من اطلاع دادند توسط رژیم ایران در لیست تحریم قرار گرفته‌ام. گمان می‌کنم بسیاری از شما نیز احتمالاً در آن لیست باشید. معنی‌اش این است من از ویزا محروم شدم. ورود من به‌ایران ممنوع است و دارایی‌های من در ایران، اگر داشته باشم، مسدود می‌شود. خب، خانم‌ها و آقایان، من این‌را به‌عنوان یک نشان افتخار با خودم حمل می‌کنم. این، اما این یک نشانهٔ کوچک است که رژیم به‌آنچه ما می‌گوییم گوش می‌دهد و به‌آنچه انجام می‌دهیم گوش می‌دهد. پیامش امیدوار شدن است و پیام واضحی است که آرمان دموکراسی و آزادی توقف‌ناپذیر است. آرمان تأمین حقوق بنیادین بشر هرگز رها نخواهد شد. آرمان عدالت، محاکمهٔ جنایتکاران، به‌خطر نخواهد افتاد. در ولز، جایی که من از آنجا آمده‌ام، عبارت chwarae teg هست به‌معنای بازی جوانمردانه، معاملهٔ منصفانه که دقیقاً همان چیزی است که مریم رجوی در برنامهٔ ۱۰ماده‌یی ارائه می‌دهد. یک معاملهٔ عادلانه برای رفع بی‌عدالتی، ترویج اقتصاد واقعی و حقوق‌بشر، آزادی برای ایران. دوباره با عبارتی از ولز: پیش به‌سوی یک ایران جدید دموکراتیک با جدایی دین و دولت و آزاد.

خیلی ممنون

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e8153b79-fb86-43ab-a0ce-7096604d5543"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات