728 x 90

کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل متحد: کارشناسان سازمان ملل خواستار توقف مجازات اعدام در ایران شدند

کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل متحد
کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل متحد

کارشناسان سازمان ملل که از افزایش اعدامها در ایران نگران هستند، خواستار توقف مجازات اعدام شدند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل متحد روز دوشنبه ۱۲شهریور از ژنو گزارش کرد: کارشناسان سازمان ملل امروز نسبت به افزایش اعدامها در ماه اوت ۲۰۲۴ ابراز نگرانی کردند و از رژیم ایران خواستند فوراً اعدام افرادی را که با مجازات اعدام روبه‌رو هستند متوقف کند.

بر اساس اطلاعات دریافت شده توسط کارشناسان، حداقل ۹۳نفر در ماه اوت اعدام شدند که دو برابر تعداد ۴۵ اعدام گزارش‌شده در ماه ژوئیه است. تعداد گزارش‌شده اعدامها در سال جاری به بیش از ۴۰۰نفر رسیده است که در میان آنها ۱۵زن هستند.

ما عمیقاً از این افزایش شدید اعدامها نگران هستیم. بر اساس اطلاعات دریافتی، از ۸۱مورد اعدام در ماه اوت، تنها بخشی از آن به‌طور رسمی توسط جمهوری اسلامی گزارش‌شده است که نیاز مبرم به شفافیت را برجسته می‌کند.

نزدیک به نیمی از اعدامها برای جرایم مواد مخدر انجام شده است. میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) که ایران یکی از امضا کنندگان آن است، اعمال مجازات اعدام را به «جدی‌ترین جنایات» که به‌عنوان قتل عمدی شناخته می‌شود، محدود می‌کند.

کارشناسان گفتند: «اعدام برای جرایم مواد مخدر استانداردهای بین‌المللی را نقض می‌کند».

از سال ۲۰۲۱ افزایش قابل توجهی در اعدام‌های مواد مخدر در ایران مشاهده شده است، به‌طوری که تنها در سال ۲۰۲۳ بیش از ۴۰۰ اعدام مرتبط با مواد مخدر انجام شده است. این افزایش با وجود بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر غیرمجاز، که با هدف محدود کردن اعمال مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر انجام شده بود، رخ داد.

بر اساس گزارشهای دریافتی، کارشناسان معتقدند که محاکمه‌های افرادی که اعدام شده‌اند از جمله قتل، رعایت ضمانت‌های دادرسی صحیح را رعایت نکرده است... . آنها گفتند: «ما فراخوان خود را از مقامات ایرانی برای توقف اعدام همه افرادی که به اعدام محکوم شده‌اند تجدید می‌کنیم.

کارشناسان: مای ساتو، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی. نازیلا قانع، گزارشگر ویژه آزادی مذهب یا عقیده؛ ایرنه خان، گزارشگر ویژه در مورد حق آزادی عقیده و بیان؛ Tlaleng Mofokeng، گزارشگر ویژه در مورد حق همه افراد برای برخورداری از بالاترین استانداردهای قابل دستیابی سلامت جسمی و روانی؛ جینا رومرو، گزارشگر ویژه حقوق آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز و انجمن؛ موریس تیدبال بینز، گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های غیرقانونی، شتاب‌زده یا خودسرانه. و لورا نیرینکنیدی (رئیس)، کلودیا فلورس (نایب‌رئیس)، دوروتی استرادا تانک، ایوانا کرستیچ، و هاینا لو، گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/15dbcd44-3152-44f5-8b9b-8acd756a63a6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات