728 x 90

کمیته سوم مجمع عمومی- گزارش دبیرکل ملل ‌متحد درباره نقض حقوق‌بشر در ایران و سرکوب وحشیانه قیام آبان

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد

نیروهای امنیتی رژیم با مهمات جنگی

به سر و ارگانهای حیاتی تظاهرات کنندگان و رهگذران شلیک کرده‌اند

جراحتهای مرگبار حاکی از شلیک به سر، گردن و سینه یا قلب است

نیروهای امنیتی به قصد کشتن تیراندازی کرده‌اند

و سرکوب خشونت‌آمیز با دستگیریهای انبوه همراه بوده است

کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۲مهر۹۹) - ارائه گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق‌بشر ایران تحت حاکمیت آخوندها و سرکوب وحشیانه قیام آبان۹۸.

در این گزارش که در نیمه مرداد۹۹ تهیه شده و در برگیرنده مقطع ۹مهر ۹۸ تا ۲۱خرداد۹۹ است، ضمن بررسی وضعیت کلی حقوق‌بشر در ایران بدلیل، نقض مداوم و فاحش حقوق‌بشر هم‌چنان مایه نگرانی جدی ارزیابی شده و آمده است:

«این وضعیت به‌طور خاص بیانگر سرکوب خشونت‌آمیز و استفاده مفرط و کشنده توسط نیروهای امنیتی در پاسخ به تظاهرات سراسری در نوامبر۲۰۱۹ و ژانویه۲۰۲۰ (قیامهای آبان و دیماه ۹۸) است.

دبیرکل عمیقاً در مورد گزارشهای استفاده مفرط و کشنده توسط نیروهای امنیتی برای سرکوب خشونت‌بار تظاهرات در نوامبر ۲۰۱۹ نگران است.

این تظاهرات با اعلام قطع سوبسید های قدیمی بنزین و افزایش چشمگیر قیمتهای بنزین شروع شد.

تظاهرات متعاقباً به ۲۹ استان از ۳۱ استان جمهوری اسلامی ایران طی دو روز پیاپی گسترش یافت.

به‌طور عام مردم به‌طور مسالمت‌آمیز در خیابان‌ها راهپیمایی کرده یا اتوبانها و جاده‌ها و پمپ‌بنزینها را سد کردند هر چند چندین حادثه در مورد ساختمانهای عمومی و پمپ‌بنزین‌هایی که تخریب شدند وجود داشت که مورد تأیید دولت قرار گرفت.

ریشه اصلی تظاهرات‌ها به‌نظر می‌رسد نارضایتی از نظام سیاسی و بحران اقتصادی باشد. دولت تظاهرات کنندگان را «اوباشی که متفاوت از مردم عادی می‌باشند» خواند که برای «دشمنان جمهوری اسلامی ایران» کار می‌کنند.

- دبیرکل از گزارشهای مبنی بر این‌که مقامات ارشد دستور استفاده از نیروی کشنده را داده‌اند، نگران است.

کمیته حقوق‌بشر متذکر شده که استفاده از زور باعث کشته شدن تظاهرات کنندگانی شده است که از حق آزادی تجمعات استفاده می‌کردند. این به‌معنای محروم کردن خودسرانه آنها از زندگی بوده است.

گزارشهای دریافتی توسط دفتر کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل متحد نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی به‌طور مفرط از زور استفاده کرده‌اند که شامل هدف گیری با مهمات جنگی به سر و ارگانهای حیاتی تظاهرات کنندگان و رهگذران است.

دست کم ۳۰۴نفر از مردم شامل ۲۳بچه (۲۲پسر و ۱دختر) و ۱۰زن در فاصله ۱۵ تا ۱۹نوامبر ۲۰۱۹ در ۳۷شهر در سراسر جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند.

بررسی از جراحتهای مرگبار حاکی از شلیک به سر، گردن و سینه یا قلب تعدادی از قربانیان است.

وزیر کشور زمانی که مورد تحقیق یک نماینده مجلس قرار گرفت گفت به «پاهای تظاهرات کنندگان شلیک شده است».

دفتر کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متذکر شده است که الگوی شلیک به اعضای حیاتی بدن نشان داد که نیروهای امنیتی به قصد کشت تیراندازی کرده‌اند یا بی‌توجه نسبت به عواقب آن بوده‌اند.

دفتر کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل هم‌چنین متذکر شده است که کشته شدن کودکان شواهد بیشتری از استفاده خودسرانه از نیروی مرگبار توسط نیروهای امنیتی را نشان می‌داد از جمله، کودکان در حالی که از مدرسه باز می‌گشتند از پشت‌بامها مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

در ۶دسامبر۲۰۱۹ کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل علناً گفت این حوادث نقض آشکار معیارهای بین‌المللی در استفاده از نیروی قهر بوده است... .

هم‌چنان که کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل می‌گوید این سرکوب خشونت‌آمیز با دستگیریهای انبوه تظاهرات کنندگان همراه بوده است. دولت در اظهارات خود تأیید کرد که هیچکس صرفاً به‌خاطر استفاده از حق تجمعات مسالمت‌آمیز دستگیر نشده است. در حالی که عدد واقعی آن نامعلوم است به‌گفته یک عضو مجلس دست کم ۷۰۰۰نفر دستگیر شدند...

دبیرکل به‌طور خاص از گزارشهای مربوط با بازداشت و بدرفتاری با کودکان بسیار نگران است.

برخی منابع اظهار داشتند دست کم ۱۰۰۰ کودک در سراسر جمهوری اسلامی ایران در خلال تظاهرات‌ها دستگیر شده‌اند. گزارش دیگری از استان خوزستان گفته است حدود ۱۰۰۰کودک تنها در آن استان دستگیر شده‌اند....

- دبیرکل هم‌چنین در مورد گزارشهایی نگران است که به خانواده‌های تظاهر کنندگان دستگیر شده اطلاعات محل وابستگانشان داده نشده بود در شرایطی که ممکن بود به ناپدید شدن اجباری آنها بیانجامد .

در فوریه ۲۰۲۰ بستگان ۴۰۰تظاهر کننده بازداشتی از استان خوزستان هنوز از محل دقیق اقوامشان اطلاعی ندارند. ناپدید شدن اجباری به‌طور ویژه در برگیرنده «شکل تشدید شده دستگیری خودسرانه است»در بخشی از گزارش آمده است: اعمال مجازات اعدام از جمله برای کودکان متهم هم‌چنان بالاست. سران رژیم هم‌چنان به اعمال اتهامات مربوط به امنیت ملی و احکام زندان طولانی‌مدت علیه افرادی که ابراز مخالفت کرده یا منتقد باشند از جمله مدافعان حقوق‌بشر، وکلا و روزنامه‌نگاران ادامه می‌دهند.

دفتر کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل هم‌چنین گزارشهایی از شکنجه و بازداشتهای خودسرانه در ابعاد گسترده و نیز تبعیض مستمر علیه زنان و دختران و اقلیتها را دریافت کرده است. (سایت سازمان ملل متحد ۲۳مهر۹۹)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e6202766-0997-41c3-b47d-1fc39266f9ca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات