728 x 90

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل خواستار حسابرسی از رژیم ایران به‌خاطر سرکوب اقلیتهای قومی و مذهبی شد

قیام ۱۴۰۱ - عکس از آرشیو
قیام ۱۴۰۱ - عکس از آرشیو

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۱۵مرداد، با انتشار گزارشی اعلام کرد در اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ اقلیت‌های قومی و مذهبی، از جمله کُردها و بلوچ‌ها توسط رژیم ایران مورد سرکوب شدید قرار گرفتند.

در گزارش کمیته حقیقت‌یاب اشاره شده است که در اعتراضات ۱۴۰۱ «قتل‌های غیرقانونی، اعدام‌های فراقضایی، استفاده غیرضروری از نیروی مرگبار، دستگیریهای خودسرانه، شکنجه، تجاوز، ناپدیدسازی قهری، و آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت» از سوی نیروهای سرکوب علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی اعمال شده است که در نوع خود به‌مثابه «جنایت علیه بشریت» توصیف شده است.
کمیته حقیقت‌یاب هم‌چنین اشاره می‌کند که افزایش چشمگیر اعدامها در مورد اقلیتهای قومی و مذهبی به‌ویژه صدور حکم اعدام علیه زنان و سرکوب علیه کودکان اقلیتهای قومی مذهبی و استمرار «آسیب‌های چند بعدی آن برای دهه‌ها» را مورد بررسی قرار داده است.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در پایان گزارش خود خواستار پاسخگو کردن رژیم ایران در سطح ملی و بین‌المللی به‌منظور تأمین حقوق قربانیان به‌ویژه زنان و کودکان اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/edd768bc-2fea-4d17-9341-c0da4033bc6e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات