728 x 90

کمیته امور خارجه سنای آمریکا خواستار تحقیقات سازمان ملل در مورد شکنجه‌گاههای مخفی ایران شدند

سنای آمریکا
سنای آمریکا

سی‌ان‌ان روز دوشنبه، ۱۵ اسفند خبر داد که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اشاره به گزارش منتشرشده در این خبرگزاری، اعلام کرده که مشخص است که جمهوری اسلامی با هدف سرکوب خیزش اخیر در این کشور به شکنجه شهروندان خود اقدام می‌کند.

کمیته‌ای متشکل از سناتورهای آمریکایی از سازمان ملل خواسته است که در مورد شبکه‌ای از مراکز مخفی شکنجه در ایران که ماه گذشته در گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان افشا شد، تحقیق کند.

به گفته «کمیته امور خارجه سنای آمریکا»، گزارش سی.ان.ان درباره مجموعه‌یی از بازداشتگاههای مخفی که رژیم ایران از آنها برای خشونت علیه معترضان استفاده می‌کند، نشان می‌دهد که تهران برای سرکوب اعتراضات به «سرکوب گسترده» روی آورده است.

کمیته سنا در توئیتی که روز دوشنبه در حساب رسمی خود منتشر کرد، تأکید کرد است که افشاگریهای سی.ان.ان درباره ایران باید توسط یک هیأت حقیقت‌یاب شورای حقوق‌بشر سازمان ملل مورد بررسی قرار گیرد.

شورای مذکور با تشکیل کمیته‌یی در ماه نوامبر تحقیقات مستقل خود را درباره سرکوب خیزش سراسری مردم ایران آغاز کرد، و وظیفه آن گردآوری شواهدی مبنی بر استفاده جمهوری اسلامی از خشونت بیش از حد برای سرکوب معترضان است.

واحد تحقیقات بین‌المللی سی.ان.ان در اواخر فوریه پژوهشی درباره بازداشتگاههای مخفی رژیم ایران منتشر کرد که نشان می‌داد دهها زندان مخفی، موسوم به «سایت‌های سیاه»، در ساختمانهای دولتی یا متعلق به سپاه پاسداران موجود است که وجود آنها اعلام‌نشده است، و رژیم در آنجا معترضان بازداشت شده را شکنجه می‌کند.

بسیاری از قربانیان این بازداشتگاههای مخفی و تعداد زیادی از وکلای ایرانی نزد سی.ان.ان شهادت داده‌اند که جمهوری اسلامی در جریان خیزش ضدحکومتی اخیر از این سایت‌های سیاهِ خارج از روند قانونی در «مقیاس بی‌سابقه» استفاده کرده است.

بر اساس گزارشها، رژیم در این مکانها بازداشت شدگان را تحت «شدیدترین اشکال شکنجه»، شامل دادن شوک الکتریکی، کشیدن ناخن، زدن شلاق، تجاوز جنسی، و ضرب و شتم شدید که منجر به جراحت و شکستگی استخوان می‌شود، قرار داده است.

به گفته سی.ان.ان، این یافته‌ها رژیمی را تصویر می‌کند که برای مقابله با «بزرگترین تهدید داخلی» از زمان استقرار حکومت در ایران، به شکنجه در «مقیاس صنعتی» روی آورده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/64b4bbdc-c7c0-4ce4-8782-1022a6ce472e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات