728 x 90

ژنرال وسلی کلارک: اقدامات کنونی ما منجر به خاموش کردن این بحران نخواهد شد، باید دنبال اهداف اصلی رژیم ایران بروید

مصاحبه سی.ان.ان با ژنرال وسلی کلارک
مصاحبه سی.ان.ان با ژنرال وسلی کلارک

سی.ان.ان روز شنبه ۱۴بهمن‌ماه مصاحبه‌یی با ژنرال وسلی کلارک و سرهنگ پیتر منصور کرد که درباره حملات روز گذشته آمریکا به ۵۸هدف در سوریه و عراق بود.

مجری: سیاست بازدارندگی آمریکا در منطقه از زمان حمله به نیروهای آمریکایی که باعث کشته شدن سه نظامی آمریکایی شد‍. به نظر شما این حملات که امشب رخ داد و گفته می‌شود که باز هم خواهد بود، آیا کافی است؟

ژنرال وسلی کلارک: باید منتظر شد و دید آنها مجموعه‌یی از اهداف را در دو کشور مختلف زدند. برای این کار هواپیماهای دورپرواز به صحنه آوردند. آنها ۸۵هدف را بمباران کردند که خوب است. آنها برخی از کسانی که ممکن بود کشته شوند را هوشیار کردند که تخلیه شدند. آنها حداقل یک مرکز انبار مهمات را بمباران کردند. دیگر به این بستگی دارد که ادامه کار چگونه باشد و این‌که واکنش این گروهها در صحنه چه باشد و چه تغییراتی در زمین ایجاد کند.

 

مجری: خطاب به سرهنگ منصور در واکنش به نکات ژنرال کلارک: رژیم ایران و نیابتی‌های آن از قبل می‌دانستند که این حملات صورت خواهد گرفت. رئیس‌جمهور به‌طور علنی گفته بود تا به‌اصطلاح تجهیزات انسانی را ‍طی روزهای گذشته جابه‌جا کنند. با نگاهی به تصویر معلوم است که انبار مهمات بمباران شده، ولی آیا با تخلیه مکان، می‌توانستند ضربات و خسارات خود را به حداقل برسانند؟

سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا پیترمنصور: البته جابه‌جا کردن نیرو بسیار ساده‌تر از تسلیحات و مهمات است. معلوم است که برخی مهمات اصلی و مهم جابه‌جا شده، ولی زمان کافی برای جابه‌جایی همه مهمات نبوده است. با توجه به این‌که رئیس‌جمهور از قبل حمله را اطلاع‌رسانی کرده بود، به نظر نمی‌رسد که این حمله چندان بازدارنده بوده باشد. شاید تا حدودی از توانمندی آنها کاسته باشد ولی بدون شک بازدارنده نبوده است.

 

مجری از ژنرال کلارک: وقتی شما به تأثیرات گسترده‌تر سیاست بازدارندگی آمریکا در منطقه نگاه می‌کنید، البته نه تنها حملات نیابتیهای رژیم علیه آمریکا، بلکه حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها و حزب‌الله به اسرائیل، اهرمهای آمریکا برای خودداری از گستردگی این بحران در منطقه یا حداکثر خاموش کردن این بحران در منطقه چیست؟

ژنرال وسلی کلارک: آنچه معلوم است، اقدامات کنونی ما منجر به خاموش کردن این بحران نخواهد شد. برای این کار باید دنبال اهداف اصلی رژیم ایران بروید. به نظر من رژیم ایران تا آخرین شبه‌نظامی در اختیارش خواهد جنگید و اقدام به استخدام احمق‌های بیشتری در صحنه خواهد کرد تا با حماقت بیشتر خودشان را به کشتن بدهند. ارتش (نیروهای نظامی) رژیم ایران امکانات و تجهیزات زیادی در اختیار دارد. این حملات در امتداد همان اقدامات قبلی دولت آمریکاست، فقط قدری بیشتر، هر چند «یک در برابر یک» نیست، ولی بدون شک این‌طور نیست که بگوید «باید متوقف شوید، دیگر بس است. ». . اینطوری نیست.

 

مجری از سرهنگ منصور: آیا آمریکا می‌تواند در طول زمان آنچه را که در این سری حملات به‌دست نیاورد، در جریان حملات مستمر و مداوم به‌دست آورد و تنها به از بین بردن توانمندیها اکتفا نکند، بلکه مانع و بازدارنده حملات آتی بشود؟

سرهنگ منصور: این کار باید در طول زمان صورت گیرد. تنها راه تعقیب پرسنل اصلی است و خصوصاً بتوان عوامل نیروی قدس سپاه پاسداران را دنبال کرد. دو موردی که ما توانستیم بازدارندگی ایجاد کنیم، در هر دو مورد ما عوامل رژیم ایران را دستگیر کرده یا کشتیم. یک مورد در زمان افزایش نیرو به عراق در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ بود که توانستیم شماری از عوامل رژیم ایران را دستگیر کنیم و بار دوم زمانی بود که قاسم سلیمانی فرمانده قدس را کشتیم. در هر دو مورد، رژیم ایران برای مدتی عقب نشست. این کار باید زمانی صورت گیرد که آنها از مخفی‌گاه خود خارج می‌شوند یا زمانی که رژیم ایران این عوامل را دوباره به صحنه برمی‌گرداند پس از این‌که آنها را تخلیه کرده و به ایران بازگردانده تا از تلافی‌جویی آمریکا فراری دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9606d696-2680-4cfb-9571-8081710537ee"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات