728 x 90

چهلمین روز جنگ در غزه و اسراییل - شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف جنگ غزه برای دریافت کمک شد

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار و تحولات چهلمین روز جنگ در غزه و اسراییل در این صفحه به روز می‌شود.

آخرین اخبار و تحولات جنگ در غزه از خبرگزاری رویترز

شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه خواستار توقف فوری و تمدید شده در نبرد بین اسراییل و شبه‌نظامیان فلسطینی حماس در نوار غزه برای «تعداد روز کافی» شد تا امکان دسترسی به کمکهای بشردوستانه فراهم شود. 

ارتش اسراییل ویدئویی را منتشر کرد که در آن اسلحه، مهمات، نارنجک و جلیقه در بیمارستان شفا را نشان می‌دهد.

ارتش اسراییل می‌گوید: دارایی‌های فناوری و اطلاعات گسترده اطلاعاتی از شفا در حال ارزیابی است

ارتش اسراییل می‌گوید: سربازان یک مرکز فرماندهی عملیاتی و دارایی‌های فنی متعلق به حماس را در شفا پیدا کردند.

اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه گفت که اسراییل یک دولت تروریستی است که مرتکب جنایات جنگی و نقض قوانین بین‌المللی در غزه است و انتقادات مکرر خود از رهبران اسراییل و حامیان آنها در غرب را تندتر کرد.

اردوغان ۲روز قبل از سفر برنامه‌ریزی شده به آلمان برای دیدار با اولاف شولز صدراعظم آلمان گفت که عملیات نظامی اسراییل علیه گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس شامل خائنانه‌ترین حملات تاریخ بشریت  با حمایت نامحدود غرب است.

اولین کامیون حامل سوخت به غزه از زمان آغاز جنگ اسراییل با حماس، روز چهارشنبه از مصر عبور کرد تا گازوییل را به سازمان ملل برساند، هر چند که برای کاهش کمبودهایی که تلاش‌های امدادی را با مشکل مواجه کرده است، کار چندانی انجام نخواهد داد.

دو مقام آمریکایی به رویترز گفتند: ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا امروز پهپاد یمن را در دریای سرخ سرنگون کرد.

 

مهمترین اخبار و تحولات جنگ در غزه و اسراییل در چهلمین روز 

تهاجم اسراییل به بیمارستان شفا در غزه و بمباران مناطق مرکزی شهر همراه با دهها کشته و مجروح. افزایش آمار کشته‌شدگان در غزه به ۱۱۳۲۰تن از جمله ۴۶۵۰ کودک

تلویزیون العربیه: ارتش اسراییل هر گونه ورود و خروج به بیمارستان شفا را متوقف کرده و به تفتیش قسمتهای داخلی بیمارستان پرداخته است

خبرگزاری فلسطینی وفا: هلال احمر فلسطین می‌گوید تانکهای اسراییل بیمارستان را محاصره کرده‌اند. در مجمتع پزشکی شفا ۱۵۰۰شهروند شامل تیم های پزشکی، بیماران مجروح از جمله نوزادان نارس و حدود ۴هزار تن که به این محل پناه آورده‌اند مستقر هستند

مدیر یونیسف به‌دنبال سفر به نوار غزه اعلام کرد در داخل نوار غزه هیچ جای امنی برای یک میلیون کودک وجود ندارد. بیش از ۴۶۰۰کودک کشته و نزدیک به ۹۰۰۰تن مجروح شده‌اند

سخنگوی ارتش اسرائیل: ارتش اسراییل تاکنون ۱۶۰ تونل حماس را شناسایی کرده و نزدیک به ۲۸۰۰ زیرساخت آنها را هدف قرار داده است. ارتش اسراییل تلفات خود از آغاز جنگ زمینی را ۵۲تن اعلام کرد

رویترز: اولین محموله سوخت شامل ۲۴هزار لیتر گازوییل وارد غزه شد

مدیر آژانس ملل‌متحد برای پناهندگان فلسطینی برای غزه: معادل نصف یک تانکر سوخت از مصر دریافت شد. اما استفاده از آن توسط مقامات اسراییلی محدود شده است

شلیک موشکهای بالستیک توسط حوثیهای وابسته به رژیم ایران به شهر بندری ایلات در اسرائیل

دیدبان حقوق‌بشر سوریه: شلیک موشکهای شبه‌نظامیان رژیم ایران در سوریه به پایگاه کونیکو متعلق به ائتلاف بین‌المللی در شمال دیرالزور. ‌این ششمین حمله به پایگاه آمریکایی کونیکو در سوریه از ۲۷مهر تاکنون است

خبرگزاری فرانسه: پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه در طول ماه گذشته ۵۵بار مورد حمله قرار گرفته‌اند  که باعث زخمی شدن دهها سرباز آمریکایی شده است

سناتورهای آمریکایی با ارائه قطعنامه‌ای از جو بایدن خواستند برای جلوگیری از حملات رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن از نیروی نظامی استفاده کند

روزنامه العرب چاپ لندن: هر چه رژیم ولایت فقیه در تهران در گوشه‌یی تنگ و تاریک قرار می‌گیرد بازوان سرطانی خود در منطقه را که از عراق شروع می‌شود و از سوریه و لبنان و غزه می‌گذرد و به گروه حوثی در یمن ختم می‌شود به حرکت در می‌آورد

 

 رویترز ۲۴آبان:

دستیار نتانیاهو ریگف به‌ام اس ان.بی.سی گفت: سلاح‌هایی در داخل بیمارستان الشفا پیدا شده است

به‌گفته دیپلمات‌ها، شورای امنیت سازمان ملل قرار است عصر روز چهارشنبه در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌یی رأی‌گیری کند که خواستار توقف فوری و طولانی‌تر راهروهای بشردوستانه در سراسر نوار غزه برای چند روز کافی برای دسترسی به کمک‌ها است.

برخی از دیپلماتها گفتند که انتظار دارند شورای ۱۵عضوی این قطعنامه را تصویب کند، اگر‌چه برخی کشورها احتمالاً از رأی ممتنع خودداری می‌کنند. یک قطعنامه حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتوی ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه یا بریتانیا نیاز دارد.

مارتین گریفیث، مسئول کمکهای سازمان ملل روز چهارشنبه از اسراییل درخواست کرد که اجازه دهد کمکهای بشردوستانه از طریق گذرگاه کرم شالوم (Kerem Shalom) در اسراییل وارد غزه شود. گریفیث گفت که گذرگاه کرم شالوم برای حمل بیش از ۶۰درصد از کامیون‌هایی که قبل از این درگیری به غزه می‌رفتند استفاده می‌شد. کمک‌هایی که در حال حاضر به غزه می‌رود از گذرگاه رفح در مرز مصر می‌آید.

مقامات بهداشتی فلسطین روز چهارشنبه اعلام کردند که به‌دلیل فروپاشی بیمارستان و سیستم بهداشتی در بخش‌هایی از محاصره اسرائیل، به دست آوردن آمار دقیق تلفات غزه دشوارتر می‌شود.

آخرین آمار از هفتم اکتبر نشان می‌دهد که ۱۱۳۲۰نفر از جمله ۴۶۵۰ کودک یا خردسال کشته شده‌اند. به‌گفته این وزارت، علاوه بر این، ۲۰۲ پرسنل پزشکی کشته شده‌اند و ۳۶۰۰غیرنظامی از جمله ۱۷۵۰ کودک مفقود شده‌اند.

- یک مقام حماس، روز سه‌شنبه گفت که ۲۵بیمارستان از ۳۵بیمارستان در این منطقه به‌دلیل بمباران از دسترس خارج شده‌اند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه گفت که حمله نظامی اسراییل به بیمارستان الشفا در غزه کاملاً غیرقابل قبول است.

رئیس سازمان ملل: ما ۴۶۰ کامیون آماده عبور از گذرگاه رفح به غزه داریم.

سخنگوی ارتش اسراییل سرهنگ دوم ریچارد هچت در مصاحبه‌یی با سی.ان.ان روز چهارشنبه گفت که کامیونهای سازمان ملل قصد دارند امروز برای اولین بار پس از حمله ۷ اکتبر سوخت را روز چهارشنبه وارد نوار غزه کنند.

یک مقام مطلع از مذاکرات به رویترز گفت، میانجی‌های قطری روز چهارشنبه در تلاش برای توافقی بین حماس و اسراییل هستند که شامل آزادی حدود ۵۰گروگان غیرنظامی از غزه در ازای آتش‌بس سه روزه می‌باشد.

یکی از پزشکان بیمارستان الشفا غزه گفت که کارکنان، بیماران و فلسطینی‌های آواره که در آنجا پناه گرفته‌اند، وحشت‌زده شده‌اند، زیرا نیروهای اسراییلی برای ریشه‌کن کردن شبه‌نظامیان حماس که می‌گویند در زیر آن پنهان شده‌اند، به مجتمع حمله کردند.

اسراییل گفت که ارتش این حمله را به این دلیل آغاز کرده است که حماس یک مرکز فرماندهی در زیر بیمارستان دارد و از تونل‌های متصل برای گروگان‌گیری استفاده می‌کند.  (Mokhallalati) پزشک مقیم الشفا که ایرلندی الاصل است گفت: ما می‌دانیم که این یک دروغ بزرگ است.

خبرگزاری فرانسه ۲۴آبان:

یک خبرنگار به خبرگزاری فرانسه گفت ارتش اسراییل از داخل بیمارستان غزه عقب‌نشینی می‌کند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل روز چهارشنبه هشدار داد که هیچ مکان امنی برای شبه‌نظامیان حماس در پشت حملات هفتم اکتبر وجود ندارد و 'هیچ مکانی در غزه' وجود ندارد که ارتش به آن دسترسی پیدا نکند.

گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرد که شاخه مسلح آن یک پهپاد اسراییلی را در غزه که در کنار حماس می‌جنگد سرنگون کرد.

محمود عباس، رئیس‌ دولت فلسطین روز چهارشنبه در سخنرانی خود به‌مناسبت سی و پنجمین سالگرد اعلام استقلال فلسطین، گفت که جنگ اسراییل با حماس «علیه موجودیت فلسطینی‌ها» است.

 

 

خبرگزاری فرانسه: سازمان ملل و صلیب سرخ نسبت به حمله به بیمارستان غزه هشدار دادند

ژنو - چهارشنبه ۲۴آبان: سازمان ملل و صلیب سرخ روز چهارشنبه پس از حمله نیروهای اسرائیلی به بزرگترین بیمارستان غزه هشدار دادند و خواستار حفاظت از هزاران بیمار و غیرنظامیان غزه شدند...

مارتین گریفیث، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل در شبکه X گفت: «از گزارش‌های حملات نظامی به بیمارستان شفا در غزه وحشت زده شده‌ام.

او گفت: «حمایت از نوزادان، بیماران، کادر پزشکی و همه غیرنظامیان باید بر همه نگرانی‌های دیگر غلبه کند.» او افزود بیمارستانها میدان جنگ نیستند....

تدروس آدهانوم ، رئیس سازمان بهداشت جهانی در صفحه ایکس نوشت: «گزارش‌های حمله نظامی به بیمارستان شفا عمیقاً نگران‌کننده است» و هشدار داد که آژانس بهداشت سازمان ملل «دوباره ارتباط خود را با پرسنل بهداشتی بیمارستان از دست داده است». او گفت ما به شدت نگران امنیت آنها و بیمارانشان هستیم.»

کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز در بیانیه ای اعلام کرد که «به شدت نگران تأثیر آن بر بیماران و مجروحان، کادر پزشکی و غیرنظامیان است».

این سازمان با تاکید بر اینکه بیماران، کارکنان پزشکی و غیرنظامیان باید همیشه محافظت شوند، گفت: «تمام اقدامات برای جلوگیری از هرگونه عواقبی برای آنها باید اتخاذ شود»...

 

پنتاگون اعلام کرد نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه در طول ماه گذشته ۵۵بار مورد حمله قرار گرفته‌اند که باعث زخمی شدن دهها سرباز آمریکایی شده است.

خبرگزاری فرانسه گفت: واشنگتن نیروهای مورد حمایت رژیم تهران را مقصر افزایش خشونتها دانسته و در سه نوبت به سایتهایی در سوریه که وابسته به رژیم ایران هستند، حمله کرده است، اما حملات پهپادی و موشکی هم‌چنان ادامه دارد... 

 

همزمان با حضور جو بایدن در شهر سانفرانسیسکو هزاران تظاهر کننده در مرکز این شهر به خیابان‌ها آمدند و خواستار آتش‌بس در غزه شدند. تظاهر کنندگان بعد از راهپیمایی در مقابل ساختمانی که جو بایدن برای گردآوری کمک مالی انتخاباتی حضور داشت تجمع کردند.

بایدن میزبان رهبران جهان از جمله رئیس‌جمهور چین در سانفرانسیسکو برای نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه است.

 

یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ‌سفید در بیانیه‌یی گفت: ما از حمله هوایی به بیمارستان حمایت نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم شاهد درگیری مسلحانه در بیمارستانی باشیم که در آن افراد بی‌گناه، و بیماران در میان آتش گرفتار شوند. بیمارستانها و بیماران باید محافظت شوند».

 

مای الکایلا Mai Alkaila وزیر بهداشت دولت فلسطین، در کرانه باختری، که تحت کنترل حماس نیست، گفت که اسراییل با محاصره شفا مرتکب جنایت جدیدی علیه بشریت، کادر پزشکی و بیماران شده است.

الکایله در بیانیه‌یی گفت: «ما نیروهای اشغالگر را مسئول کامل جان کارکنان پزشکی، بیماران و آوارگان در الشفا می‌دانیم.

 

رویترز گزارش کرد جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در تندترین انتقاد خود از اسراییل از زمان آغاز جنگ علیه حماس، گفت کشتار زنان، کودکان و نوزادان در نوار محاصره شده غزه باید پایان یابد...

ترودو در یک کنفرانس خبری گفت: «من از دولت اسراییل مصرانه می‌خواهم که حداکثر خویشتنداری را به کار گیرد. جهان از تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی تماشا می‌کند - ما شاهد اظهارات پزشکان، اعضای خانواده، بازماندگان، کودکانی هستیم که والدین خود را از دست داده‌اند».

ترودو هم‌چنین گفت که حماس باید استفاده از فلسطینیان به‌عنوان سپر انسانی را متوقف کند و باید همه گروگانهای خود را آزاد کند.

 

 

خبرگزاری رویترز: حمله اسراییل به بیمارستان شفا در غزه

اسرائیل به بیمارستان الشفا غزه حمله کرد و از حماس خواست تسلیم شود. ارتش اسراییل اعلام کرد که روز چهارشنبه در حال انجام حمله‌یی علیه حماس در بیمارستان الشفاء است و از آنها خواسته است با هزاران غیرنظامی فلسطینی که هنوز در بزرگترین بیمارستان نوار غزه پناه گرفته‌اند، تسلیم شوند.

 

سایت کاخ سفید- چهارشنبه ۲۴آبان نوشت: جو بایدن، سه‌شنبه بعدازظهر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در مورد آخرین تحولات اسراییل و غزه صحبت کرد.

رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر به‌طور مفصل درباره تلاش‌های جاری برای آزادی گروگانهای حماس، از جمله بسیاری از کودکان و تعدادی از آمریکایی‌ها، گفتگو کردند.

 

آسوشیتدپرس چهارشنبه ۲۴آبان نوشت: ارتش اسراییل اعلام کرد نیروهایش وارد بیمارستان شفا در غزه شده‌اند...

اسراییل روز چهارشنبه گفت که نیروهایش در حال انجام یک عملیات دقیق علیه حماس در منطقه خاصی از مجتمع بیمارستان هستند...

اسراییل حماس را متهم می‌کند که از بیمارستانها به‌عنوان پوشش جنگجویان خود استفاده می‌کند... حماس و کارکنان بیمارستان شفا هر دو اتهامات اسراییل را رد می‌کنند...

اوایل روز چهارشنبه، ارتش اسراییل اعلام کرد که نیروهایش در حال انجام عملیات دقیق و هدفمندی علیه حماس در یک منطقه مشخص در بیمارستان هستند ولی جزئیات بیشتری ارائه نکرد...

 

چند خبر کوتاه از رویترز

سخنگوی وزارت بهداشت غزه: نیروهای اسراییلی در حال جستجو در زیرزمین بیمارستان الشفا هستند.
وزیر دفاع مالزی خواستار آتش‌بس فوری در درگیری اسراییل و حماس شد
کاخ‌سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که از حمله به یک بیمارستان حمایت نمی‌کند و نمی‌خواهد شاهد درگیری مسلحانه در بیمارستان باشد، پس از این‌که ارتش اسراییل اعلام کرد در حال انجام حمله به حماس در بیمارستان الشفا در غزه است.
کاخ‌سفید می‌گوید بیمارستانها و بیماران باید محافظت شوند
بیمارستان الشفا که روز چهارشنبه توسط اسراییل مورد حمله قرار گرفت، بزرگترین بیمارستان در نوار غزه است. هم اسراییل و هم آمریکا گفته‌اند که شبه‌نظامیان حماس از بیمارستانهای غزه برای مخفی کردن مقرهای فرماندهی و گروگانها با استفاده از تونل‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند.

حماس روز چهارشنبه در بیانیه‌یی اعلام کرد که اسراییل و بایدن را مسئول کامل حمله ارتش اشغالگر به مجتمع پزشکی الشفا می‌داند.
اسرائیل می‌گوید این عملیات بر اساس معلومات اطلاعاتی و یک ضرورت عملیاتی انجام می‌شود... ارتش گفت: نیروهای ارتش اسراییل شامل تیم‌های پزشکی و عرب زبان هستند که آموزش‌های مشخصی را برای آمادگی در این محیط پیچیده و حساس گذرانده‌اند تا آسیبی به غیرنظامیان وارد نشود.
در بحبوحه امید به آزادی گروگانها، آمریکا ادعای استفاده از بیمارستانهای غزه به‌عنوان پوشش نظامی را تأیید کرد.

 

دیده بان حقوق‌بشر سوریه چهارشنبه ۲۴آبان نوشت: هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی بر فراز حومه دیرالزور پرواز کردند

استان دیرالزور: هواپیماهای جنگی ائتلاف بین‌المللی روز سه‌شنبه در ارتفاع کم بر فراز حومه دیرالزور پرواز کردند. این پس از حمله نیروهای تحت حمایت رژیم ایران به پایگاه آمریکایی کونیکو صورت گرفت.

اوایل روز سه‌شنبه صدای انفجارهایی در پایگاه کونیکو متعلق به ائتلاف بین‌المللی در شمال دیرالزور بر اثر شلیک موشکهای شلیک شده توسط نیروهای تحت حمایت ایران شنیده شد.

این ششمین حمله از این نوع به پایگاه کونیکو از ۱۹ اکتبر تاکنون بوده است...

 

رویترز ۲۴آبان: ترودو نخست‌وزیر کانادا به اسراییل می‌گوید کشتار نوزادان در غزه باید پایان یابد

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز سه‌شنبه در تندترین انتقاد خود از اسراییل از زمان آغاز جنگ علیه حماس، گفت کشتار زنان، کودکان و نوزادان در نوار محاصره شده غزه باید پایان یابد...
ترودو گفت: «من از دولت اسراییل مصرانه می‌خواهم که حداکثر خویشتنداری را به کار گیرد. جهان از تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی تماشا می‌کند. ما شاهد اظهارات پزشکان، اعضای خانواده، بازماندگان، کودکانی هستیم که والدین خود را از دست داده‌اند».
او در یک کنفرانس خبری در استان بریتیش کلمبیا گفت: جهان شاهد این کشتار زنان، کودکان و نوزادان است. این باید متوقف شود.
ترودو هم‌چنین گفت که حماس باید استفاده از فلسطینیان به‌عنوان سپر انسانی را متوقف کند و باید همه گروگانهای خود را آزاد کند.

 

خبرگزاری رویترز ۲۴ آبان: یک منبع می‌گوید، اسراییل مقداری سوخت برای کامیونهای سازمان ملل در غزه را تأیید کرده است.

یک منبع بشردوستانه روز سه‌شنبه گفت که اسراییل مجوز استفاده از ۲۴۰۰۰ لیتر (۶۳۴۰ گالن) سوخت دیزل توسط کامیون ها برای عملیات سازمان ملل در نوار غزه را صادر کرده است.

آژانس‌های امدادی در این منطقه می‌گویند در حالی که اسراییل علیه شبه‌نظامیان حماس به راه انداخته‌اند، کمبود سوخت، تلاش‌ها برای رساندن غذا، آب و دارو به فلسطینی‌های غزه که در محاصره‌اند را با مشکل مواجه کرده است.

این منبع گفت که این سوخت فقط برای کامیونهای سازمان ملل است و نه برای بیمارستان ها. این منبع افزود که ایالات متحده سازمان ملل را برای پذیرش سوخت تحت فشار قرار داده است.


به‌نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی، اکسیوس گزارش داد که اسراییل قصد دارد به کامیونهای مورد استفاده آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل در غزه اجازه دهد روز چهارشنبه در گذرگاه رفح با مصر سوخت‌گیری کنند.

مقامات بهداشتی غزه فعالیت بسیاری از بیمارستانهای غزه را به‌دلیل کمبود سوخت و سایر تجهیزات به‌حالت تعلیق درآورده‌اند... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8db7ccec-1316-4e77-8630-d5aa2c9b1766"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات