728 x 90

پیامدهای جنگ در غزه و اسراییل - استقرار قایق‌های موشکی اسراییل در دریای سرخ

حمله اسراییل به غزه
حمله اسراییل به غزه

اخبار بیست و ششمین روز از جنگ در غزه و اسراییل در این صفحه به روز می‌شود.

 

استقرار قایق‌های موشکی اسراییل در دریای سرخ در حالی که حوثی‌ها از یمن حمله می‌کنند
رویترز- یک روز پس از این‌که حوثیهای تحت حمایت رژیم ایران گفت که حملات موشکی و پهپادی را به اسراییل انجام داده است و قول داد که بیشتر انجام دهد، ارتش اسراییل گفت که قایق‌های موشکی را در دریای سرخ در روز چهارشنبه به‌عنوان تقویت مستقر کرده است.

اجازه تخلیه محدود غزه از طریق رفح پس از میانجیگری قطر
یک منبع مطلع در مورد این معامله روز چهارشنبه به رویترز گفت، قطر میانجیگری یک توافق بین مصر، اسراییل و حماس را در همآهنگی با ایالات متحده کرده است، که اجازه می‌دهد تخلیه محدود از غزه محاصره شده را انجام دهد.
این منبع افزود که این توافق به دارندگان گذرنامه خارجی و برخی از افراد به‌شدت مجروح اجازه می‌دهد تا از طریق گذرگاه مرزی الرفح بین مصر و غزه خارج شوند، هر چند هیچ جدول زمانی برای این‌که چه مدت برای تخلیه باز خواهد ماند وجود ندارد.

فاکس نیوز: پسر رهبر حماس از آمریکا خواست مصریها را برای باز کردن مرز به روی غیرنظامیان غزه تحت فشار قرار دهد
مصعب حسن یوسف، که مدتی را در زندان اسراییل گذراند و در نهایت به ایالات متحده پناهنده شد، در جریان برنامه «فاکس و دوستان» در مورد نیاز شدید به اجازه دولت مصر برای عبور امن برای غیرنظامیان غزه صحبت کرد.

سناتور باب منندز: رژیم ایران در واقع یک تهدید است 

سناتور باب منندز در پستی در شبکه ایکس نوشت: رژیم ایران در واقع یک تهدید است. این چیزی نیست جز یک خودکامگی وحشیانه که توسط آخوندهایی رهبری می‌شود که مایل به ربودن، شکنجه و حتی قتل غیرنظامیان هستند تا قدرت خود را خفه کنند. هر کسی که خلاف این بحث می‌کند فقط باید به رویدادهای وحشتناک ۷اکتبر نگاه کند.

 

جان کربی: باید بگویم که حماس دیگر نمی‌تواند حاکم غزه باشد.

خیلی از مردم غزه با حماس رابطه‌یی ندارند و ما با شرکایمان صحبت می‌کنیم و برای برنامه بعد از جنگ تلاش می‌کنیم.
یک آتش‌بس اکنون فکر نمی‌کنیم جواب درستی باشد... . ما کماکان به حمایت از ایده آتش‌بس موقت ادامه می‌دهیم

رویترز:

جوزپ بورل، نماینده عالی [اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی در رابطه با وضعیت اسراییل و فلسطین سلسله‌ای از تماسهای تلفنی سطح بالا گرفت.  بورل در مورد تشدید تنش با شرکای کلیدی در منطقه از جمله وزرای خارجه عربستان، اردن و مصر، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان، ایمن صفدی، سامح شکری، و حسین براهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی (OIC) بحث کرد.

بایدن می‌گوید که انتظار دارد در روزهای آینده شاهد خروج شهروندان آمریکایی بیشتر از غزه باشد

 

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: بنا‌به لایحه جمهوریخواهان مجلس نمایندگان ۱۴.۳میلیارد دلار به اسراییل اختصاص داده می‌شود.

به گفته سه منبع مصری و یک مقام فلسطینی، در اولین توافقی که از توافق با میانجیگری قطر می‌باشد حداقل ۳۲۰دارنده گذرنامه خارجی و تعدادی از شهروندان غزه زخمی شده، روز چهارشنبه از طریق گذرگاه رفح به مصر، منطقه محصور فلسطینی را ترک کردند.

 

وال استریت ژورنال ۱۰آبان

  • نخست‌وزیر لبنان می‌گوید: زمان برای توقف جنگ که «از کنترل خارج شود» در حال اتمام است.
  • چین خواستار کنفرانس صلح برای درگیری فلسطین است
  • اردن به سفیر خود می‌گوید اسراییل را به‌خاطر جنگ در غزه ترک کند. این وزارتخانه افزود: سفیر تنها در صورتی به تل آویو باز خواهد گشت که اسراییل جنگ خود را در این منطقه متوقف کند و به بحران انسانی که ایجاد کرده است پایان دهد.
  • رهبر حماس می‌گوید که گروگانهای اسراییلی هم به مانند فلسطینیان در معرض همان «مرگ، ویرانی» قرار دارند.
  • هنیه، رهبر حماس: ما به میانجی‌گران گفته‌ایم که توقف این قتل‌عام ضروری است

 

  • تصاویر منتشر شده از غزه حاکی از جنگهای خیابانی بین نیروهای اسراییلی و حماس در خیابان دهم و خیابان الرشید و تل‌الحوا واقع در غرب ⁦غزه، می باشد
  • نخستین مجموعه از شهروندان خارجی از غزه خارج و به مصر رفتند.
  • تصاویر منتشر شده از گذرگاه رفح خروج اولین مجموعه از شهروندان خارجی از غزه به مصر را نشان می‌دهد.

 

اسکای نیوز: بمباران مجدد کمپ جبالیا در غزه:

کمپ جبالیا برای دومین روز پیاپی مجدداً توسط اسراییل بمباران شد. کمپ جبالیا دارای بیشترین تراکم جمعیتی در سطح جهان است. تاکنون بر اثر بمباران تعداد زیادی قربانی بر جای مانده است. وزارت بهداشت باریکه غزه می‌گوید برآورد عدد اولیه قربانیان امروز سخت است. روز گذشته برآورد شد که بر اثر حمله نیروهای اسراییلی به این کمپ حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰نفر کشته و مجروح شدند. روز گذشته یک مربع کامل در کمپ جبالیا نابود شد. کمپ جبالیا از ۸ کمپ موجود در باریکه غزه یکی از بزرگترین کمپهای پناهندگی قلمداد می‌شود. در سال۴۸ تأسیس شد و توسط آژانس ملل‌متحد برای نجات و کاریابی پناهندگان فلسطینی (آونروا) اداره می‌شود. اسراییل می‌گوید که او این حمله را انجام داده که منجر به کشته شدن یکی از فرماندهان حماس شده است. این در حالیست که انتقادات زیادی وجود دارد. کمی قبل جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت از تصاویری منتشر شده از کمپ جبالیا شوکه شده است. وی تأکید کرد که اسراییل باید قانون جهانی انسانی را محترم بشمرد. الآن ما صحنه‌هایی از نجات مجروحان را دنبال می‌کنیم... .

 

آخرین تحولات جنگ در غزه و اسراییل

  • رویترز: جوزپ بورل دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت که از تعداد بالای تلفات بمباران اردوگاه آوارگان در غزه توسط اسرائیل 'متحیر' شده است و از طرف های درگیر خواست تا به قوانین بین المللی جنگ احترام بگذارند.
  • رویترز: جوزپ بورل - ایمنی و حفاظت از غیرنظامیان نه تنها یک التزام اخلاقی، بلکه یک تعهد قانونی است
  • وزارت بهداشت در غزه تحت کنترل حماس روز چهارشنبه اعلام کرد که حداقل ۸۷۹۶فلسطینی از جمله ۳۶۴۸کودک در حملات رژیم اسراییل از ۷ اکتبر تاکنون کشته شده‌اند.
  • پس از آن که قطر توافقی بین مصر، اسرائیل و حماس برای اجازه تخلیه محدود از نوار غزه میانجی گری کرد، مصر روز چهارشنبه برای ورود مجروحان غزه و برخی از دارندگان گذرنامه خارجی از طریق گذرگاه رفح آماده شد.
  • یک منبع امنیتی مصری گفت: علاوه بر این، بیش از ۵۰۰دارنده گذرنامه خارجی روز چهارشنبه از گذرگاه رفح عبور خواهند کرد و افزود که حدود ۲۰۰نفر در سمت فلسطین منتظر هستند.
  • تلویزیون اسکای نیوز: کمپ جبالیا بار دیگر توسط اسراییل بمباران شد.
  • این کمپ برای دومین روز پیاپی مجددا توسط اسرائیل بمباران شد.
  • کمپ جبالیا دارای بیشترین تراکم جمعیتی در سطح جهان است. تا کنون بر اثر بمباران تعداد زیادی قربانی برجای مانده است.
  • وزارت بهداشت باریکه غزه می‌گوید برآورد عدد اولیه قربانیان امروز سخت است. 
  • روز گذشته برآورد شد که بر اثر حمله نیروهای اسرائیلی به این کمپ حدود ۴۰۰تا ۵۰۰نفر کشته و مجروح شدند.
  • روز گذشته یک مربع کامل در کمپ جبالیا نابود شد.
  • کمپ جبالیا از ۸کمپ موجود در باریکه غزه یکی از بزرگترین کمپهای پناهندگی قلمداد می‌شود. در سال ۴۸ تاسیس شد و توسط آژانس ملل متحد برای نجات و کاریابی پناهندگان فلسطینی (آونروا) اداره می‌شود. اسرائیل می‌گوید که او این حمله را انجام داده که منجر به کشته شدن یکی از فرماندهان حماس شده است. این درحالیست که انتقادات زیادی وجود دارد.
  • تلویزیون العربیه: اسماعیل هنیه تاکید کرد که اسرائیل جنگ زمینی خود در نوار غزه را شروع کرده است. به میانجی‌ها ضرورت پایان دادن به خشونت اسرائیل را اطلاع دادیم. ما آماده مذاکرات سیاسی برای راه حل دو کشوری به پایتختی قدس هستیم. توقف جنگ و بازکردن گذرگاهها و وارد کردن کمکها و سپس مذاکرات سیاسی.

 

 

آخرین تحولات جنگ در غزه و اسراییل تا ساعت ۱۱۳۰

  • مورگان اورتگاس: آمریکا باید همان مسیری را برود که ترامپ برای نابودی داعش در گروه‌های تروریستی خاورمیانه استفاده کرد.
  • سناتور مارشا بلکبرن: کاخ‌سفید اذعان کرد که حماس نزدیک به ۵۰۰آمریکایی را در غزه گروگان گرفته است.
  • آسوشیتدپرس: شورشیان حوثی یمن مدعی حمله به اسراییل شدند و حامی اصلی آنها رژیم ایران را به جنگ حماس نزدیکتر کرد.
  • وال استریت ژورنال: آمریکا سال‌ها پس از ۱۱سپتامبر جاسوسی از حماس را متوقف کرده بود
  • رویترز: با تشدید حملات اسرائیل، مجروحان و خارجیان غزه را ترک می‌کنند. بر اساس توافقی با میانجیگری قطر، قرار است روز چهارشنبه تعدادی خارجی و مجروحان شدید نوار غزه را ترک کنند.
  • خامنه‌ای از کشورهای مسلمان خواست که اسراییل را تحریم کنند. رسانه‌های حکومتی گزارش دادند، خامنه‌ای، از کشورهای مسلمان خواست صادرات نفت و مواد غذایی به اسراییل را متوقف کنند و خواستار توقف بمباران نوار غزه شدند.
  • شاخه مسلح حماس از کشته شدن ۷گروگان غیرنظامی در حملات به اردوگاه جبالیه خبر داد.
  • حداکثر ۵۰۰دارنده گذرنامه خارجی روز چهارشنبه از رفح عبور خواهند کرد.
  • با افزایش تلفات اسرائیل، نتانیاهو وعده پیروزی در جنگ طولانی غزه را داد
  • اسرائیل قایق‌های موشکی را در دریای سرخ به هنگام حمله حوثی‌ها از یمن مستقر می‌کند
  • یک منبع دولتی عراق به رویترز گفت: دو پهپاد که پایگاه آمریکا در التنف سوریه را هدف قرار داده بود توسط دفاع هوایی پایگاه خنثی شد.
  • اسرائیل قطع روابط بولیوی با این کشور را تسلیم شدن به تروریسم خواند
  • قطر میانجی توافقی بین مصر، حماس و اسراییل برای تخلیه محدود غزه شد
  • ارتش اسرائیل: کشته شدن سربازان ما به‌دلیل اصابت موشک ضدتانک به خودروی آنان در روز گذشته در شمال غزه بوده است.
  • ابوعبیده سخنگوی نظامی حماس: تعداد زیادی از سربازان اسراییل را در جریان درگیریهای روز گذشته کشته و زخمی کردیم.
  • ابوعبیده‌: به میانجی‌گران اطلاع دادیم که ما تعدادی از گروگانهای خارجی را در روزهای آینده به‌دلیل این‌که در فکر حفاظت از آنان هستیم آزاد خواهیم کرد.
  • مدیر بیمارستان شفاء: تا ساعاتی دیگر سوخت ژنراتورهای بیمارستانهای شفا و اندونزی تمام شده و از کار خواهند افتاد.
  • ارتش اسرائیل: رهگیری و سرنگون کردن یک موشک زمین به هوا که از جنوب لبنان به‌سمت هواپیمای جنگی در شب گذشته شلیک شده بود.

 

ارتش اسرائیل: به ۱۱هزار هدف در غزه حمله کردیم

ارتش اسراییل روز چهارشنبه ۱۰ آبان اعلام کرد که از زمان آغاز جنگی که با حمله موشکی حماس در ۷ اکتبر آغاز شد، بیش از ۱۱هزار مرکز را در نوار غزه هدف قرار داده است.

ارتش اسراییل در بیانیه خود تأکید کرد: «این اهداف متعلق به سازمانهای تروریستی مستقر در نوار غزه بوده‌اند».

 

قطع دوباره تلفن و اینترنت در غزه

پالتل و جاوال دو شرکت ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی بامداد چهارشنبه اعلام کردند که تلفن و اینترنت در غزه برای دومین بار در پنج روز گذشته قطع شد. آژانس‌های ارائه کننده کمکهای بشردوستانه هشدار دادند که این قطعی‌ها به‌شدت کار آنها را در وضعیت وخیم غزه مختل می‌کند.

گروه حامی دسترسی به اینترنت، نت‌بلاکس هم صبح چهارشنبه ۱۰ آبان تأیید کرد که ارتباطات اینترنتی در غزه تقریباً به‌طور کامل قطع شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داد که برقراری ارتباط تلفنی با غزه غیرممکن شده است.

اگر چه بیش از نیمی از ۲.۳میلیون فلسطینی ساکن شمال نوار غزه خانه‌های خود را ترک کرده‌اند، اما هنوز چند صد هزار نفر در این منطقه که به صحنه نبرد نیروهای اسراییلی و حماس بدل شده، حضور دارند. طبق گزارشها، سربازان و تانکهای اسراییلی هم‌چنان در حال پیشروی در شهر غزه هستند.

 

۱۱سرباز اسراییلی در غزه کشته شدند.

ارتش اسراییل روز چهارشنبه ۱۰ آبان اسامی ۱۱سرباز کشته شده روز سه‌شنبه در غزه را منتشر کرد.

بدین ترتیب، تعداد سربازان کشته شده از ۷ اکتبر به ۳۲۶نفر رسید. 

 

بلینکن خواستار افزایش میزان کمکهای بشردوستانه برای غیرنظامیان غزه شد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بامداد روز چهارشنبه دهم آبان، اعلام کرد که در گفتگوی تلفنی با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، خواستار سرعت بیشتر و افزایش میزان توزیع کمکهای بشر دوستانه به غیرنظامیان در نوار غزه شده است.

 

گفتگوی ملک عبدالله و بایدن درباره وخامت اوضاع در نوار غزه

ملک عبدالله و رئیس‌جمهور آمریکا تلفنی درباره وخامت اوضاع در نوار غزه و تلاش برای آتش‌بس در این باریکه گفتگو کردند. 

سایت آکسیوس گزارش داد: با تشدید جنگ اسراییل و حماس، ایالات متحده در معرض خطر شرکت در درگیری بزرگتری قرار می‌گیرد. جنگی که می‌تواند برخی از نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه را که تعداد آنها بیش از ۴۰۰۰۰نفر است درگیر کند

به گزارش العربیه: نیروی بزرگی معادل دو لشکر و ۲۰هزار سرباز شامل تیپهای توپخانه و زرهی و پیاده از سمت شرق و شمال وارد غزه شده‌اند این یک جنگ زمینی واقعی است

سخنگوی حماس گفت این گروه ۱۲خودروی نظامی اسراییل را هدف قرار داده و در تلافی حمله به جبالیا عسقلان و تل آویو را موشک‌باران کرده است.

آتش‌سوزی مهیبی در محله الزیتون در جنوب شرق غزه بر اثر بمبارانها رخ داده است.

العربیه افزود: نیروهای اسراییل به‌سوی شهر عبسان در شرق خان یونس پیشروی می‌کنند. مردم شهر را ترک کرده و به‌سوی‌خان یونس رفته‌اند. درگیریهای شدید میان نیروهای حماس و اسراییل در این منطقه به‌وقوع پیوسته است.

وال استریت به‌نقل از ارتش اسراییل نوشت: یکی از فرماندهان ارشد حماس (ابراهیم بیاری) را در جبالیا به‌قتل رسانده است

هم‌چنین وال استریت افزود:

مقامات ارشد مصری اعلام کردند مصر اجازه داده است روز چهارشنبه ۴۰۰خارجی از طریق مرزهای خود غزه را ترک کنند.

 

رویترز به‌نقل از مقام‌های محلی غزه گزارش داد در حمله هوایی روز گذشته به ارودگاه جبالیا ۴۰۰تن کشته و مجروح شدند

پنتاگون روز سه‌شنبه گفت آمریکا ۳۰۰سرباز دیگر را از پایگاههای خود به خاورمیانه می‌فرستد. این سربازان در زمینه دفع مواد منفجره، ارتباطات و سایر زمینه‌های پشتیبانی برای نیروهایی که در حال حاضر در منطقه هستند کار خواهند کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b09cbc50-c580-49de-a6b4-b8be33c3843c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات