728 x 90

پنجاه و هفتمین روز جنگ در غزه و اسراییل - رویترز: تیم اسراییل در قطر در مورد شروع مجدد آتش‌بس غزه گفتگو می‌کند

دومین روز از شروع مجدد جنگ در غزه
دومین روز از شروع مجدد جنگ در غزه

اخبار و تحولات پنجاه و هفتمین روز جنگ در غزه و اسراییل در این صفحه به روز می‌شود.

 

اخبار کوتاه از خبرگزاریهای رویترز و خبرگزاری فرانسه:

رویترز:
تیم موساد در قطر در مورد شروع مجدد آتش بس غزه گفتگو می‌کند
مذاکرات موساد با میانجیگری قطر بر آزادی احتمالی دسته های جدید گروگان های اسرائیلی و پارامترهای جدید آتش بس متمرکز بود.

سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه : از زمان فروپاشی آتش بس تعداد ۱۹۳فلسطینی کشته و ۶۵۰زخمی در غزه مجروح شدند که به بیش از ۱۵۰۰۰فلسطینی از زمان آغاز جنگ افزوده شده است

مدیرکل صلیب سرخ روز شنبه گفت که از سرگیری درگیریها در نوار غزه شدید بوده است. 
COP28- امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه: من به قطر می روم تا تلاش کنم برای یک آتش بس جدید که می تواند منجر به آتش بس شود، درگیر باشم. فرانسه نسبت به وضعیت غزه بسیار نگران است
پس از فروپاشی آتش بس در جنگ نزدیک به دو ماهه بین اسرائیل و شبه نظامیان حماس، هواپیماهای جنگی و توپخانه اسرائیل روز شنبه خان یونس را در جنوب نوار غزه بمباران کردند و مساجد و خانه ها و نزدیک به یک بیمارستان را هدف قرار دادند.
امسال درخت کریسمس در بیت لحم وجود نخواهد داشت، زیرا مکان سنتی تولد عیسی، جشن‌های کوچکی را «بدون هیاهو و بدون چراغانی زیاد» در سایه جنگ غزه برگزار می‌کند.

خبرگزاری فرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز شنبه هشدار داد که هدف اسرائیل برای از بین بردن گروه شبه نظامی فلسطینی حماس، خطر آغاز یک دهه جنگ را در پی دارد.
ماکرون در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه مذاکرات آب و هوایی COP28 سازمان ملل در دوبی گفت که دستیابی به «ویرانی کامل حماس» به معنای این است که «جنگ ۱۰سال» طول خواهد کشید.
اسرائیل و حماس روز شنبه درخواست های بین المللی برای تمدید آتش بس منقضی شده را در حالی که حملات هوایی به اهداف شبه نظامیان در غزه اصابت کرد و گروه های فلسطینی رگبار راکت پرتاب کردند، نادیده گرفتند.
ارتش اسراییل روز جمعه اعلام کرد که ۱۳۶گروگان همچنان در غزه نگهداری می شوند که بیش از ۱۲زن نیز شامل آنها می شود.


خبرگزاری فرانسه
یک ناظر جنگ گفت که در حملات هوایی اسرائیل بامداد روز شنبه به سایت‌های متعلق به گروه حزب‌الله تحت حمایت تهران در نزدیکی دمشق ۴نفر شبه نظامی حزب‌الله کشته شدند.
رامی عبدالرحمن دیدبان حقوق بشر سوریه گفت که دو تن از شبه‌نظامیان که برای حزب‌الله کار می‌کردند و دو تن از فرماندهان سپاه در حملات هوایی اسرائیل به سایت‌های حزب‌الله در نزدیکی سیده زینب در جنوب دمشق کشته شدند.

 

اخبار کوتاه جنگ از رویترز:

حملات هوایی و بمباران توپخانه اسراییل به خان یونس در جنوب نوار غزه در روز شنبه در حالی که اسراییل حملات خود را علیه شبه‌نظامیان حماس با نیروی تازه تشدید کرد که پس از فروپاشی آتش‌بس در جنگ تقریباً دو ماهه بود.

ساکنان فلسطینی می‌گویند که در ساعات گذشته خانه‌ها و مناطق باز مورد اصابت قرار گرفته و سه مسجد در خان یونس تخریب شده است. روزنامه‌نگاران رویترز در شهر گفتند که ستونهای دود به آسمان بلند شده بود.
ارتش اسراییل اعلام کرد که در ۲۴ساعت گذشته در حملات ترکیبی نیروهای زمینی، هوایی و دریایی این رژیم به ۴۰۰هدف شبه‌نظامیان حمله کرده و تعداد نامشخصی از جنگجویان حماس را کشته‌اند.

رسانه‌های حماس اعلام کردند که از زمان پایان آتش‌بس حدود ۲۰۰فلسطینی کشته شده‌اند که به‌گفته مقامات بهداشتی در این منطقه، به بیش از ۱۵۰۰۰کشته از زمان آغاز جنگ در غزه اضافه شده است.

نخست وزیر بلژیک روز شنبه گفت که در پی از سرگیری درگیریها در غزه با رئیس‌جمهور اسراییل صحبت کرده و به او گفته است که دیگر امکان کشتن غیرنظامیان وجود ندارد.
منابع مصری و منطقه‌یی گفتند که اسراییل به چندین کشور عربی اطلاع داده است که می‌خواهد به‌عنوان بخشی از پیشنهادات برای این منطقه پس از پایان جنگ یک منطقه حائل در سمت فلسطینی مرز غزه ایجاد کند تا از حملات آینده جلوگیری کند.
خبرگزاری فرانسه: دیدبان حقوق‌بشر سوریه: حملات اسراییل دو نیروی طرفدار حزب‌الله را در سوریه کشته است. یک دیدبان جنگی به خبرگزاری فرانسه گفت که حملات هوایی اسراییل دو سوری طرفدار حزب‌الله را هنگامی که بامداد روز شنبه به سایت‌های متعلق به گروه تحت حمایت ایران در نزدیکی دمشق حمله کردند، کشته شده‌اند

اسکای نیوز: به‌گفته وزارت بهداشت غزه، تعداد کشته‌شدگان حملات هوایی از زمان پایان آتش‌بس صبح دیروز از ۲۰۰نفر فراتر رفته است.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، اهداف ایالات متحده را برای پایان جنگ در نشست اقلیم COP۲۸ امروز در دبی بیان خواهد کرد.
صدای آژیر راکت در جوامع اسراییلی بصدا در آمده در حالی که صدای انفجار صبح امروز در غزه شنیده می‌شود.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که بامداد امروز آژیر موشک در جوامع اسراییلی خارج از غزه به صدا درآمد. گزارشی از خسارات و تلفات جدی گزارش نشده است. در فیلم غزه که از جنوب اسراییل گرفته شده است، صدای انفجارهایی شنیده می‌شود که دود به آسمان بلند شده است.

رویترز: شبکه تلویزیونی ان تی وی روز شنبه گزارش داد، رجب طیب اردوغان گفت که فرصت صلح در غزه پس از وقفه بشردوستانه در حال حاضر به‌دلیل رویکرد سازش ناپذیر اسراییل از دست رفته است.

نیویورک تایمز ۱دسامبر: هدف بعدی اسراییل جنوب غزه است. ایالات متحده خواستار خویشتنداری است. مقامات آمریکایی به اسراییل تصریح می‌کنند که نمی‌تواند عملیاتی را در جنوب دنبال کند که همان عواقب ویرانگری را در شمال داشته باشد.

 

وال استریت ژ‌ورنال: آمریکا برای جنگ غزه، بمبهای ۲۰۰۰پوندی را به اسراییل ارسال می‌کند

وال استریت ژ‌ورنال روز ۱۰آذرماه نوشت: ایالات متحده برای جنگ غزه، بمبهای ۲۰۰۰ پوندی را به اسراییل ارسال می‌کند.
پس از ارسال بمبهای عظیم و گلوله‌های توپخانه، ایالات متحده هم‌چنین از اسراییل می‌خواهد که تلفات غیرنظامیان را محدود کند.
وال استریت ژ‌ورنال نوشت: مقامات آمریکایی گفتند که ایالات متحده برای کمک به بیرون راندن حماس از غزه، بمبهای مخفی بزرگ، در میان دهها هزار سلاح و گلوله‌های توپخانه دیگر، در اختیار اسراییل قرار داده است.
مقامات گفتند که افزایش تسلیحات شامل تقریباً ۱۵، ۰۰۰ بمب و ۵۷، ۰۰۰ گلوله توپ، اندکی پس از حمله هفتم اکتبر آغاز شد و در روزهای اخیر ادامه یافته است.

ایالات متحده قبلاً تعداد کل تسلیحاتی را که به اسراییل ارسال کرده و هم‌چنین انتقال ۱۰۰بمب از نوع بمبهای ۲۰۰۰پوندی بلو۱۰۹ (BLU-۱۰۹) را فاش نکرده است.

برخی از تحلیلگران امنیتی می‌گویند که انتقال تسلیحات می‌تواند فشار دولت بر اسراییل برای محافظت از غیرنظامیان را کاهش دهد...

اسراییل هم‌چنین یکی از بزرگترین دریافت کنندگان کمکهای نظامی ایالات متحده است که سالانه ۳.۸میلیارد دلار دریافت می‌کند.
بمبهای سنگرشکن بلو۱۰۹ کلاهک ۲۰۰۰پوندی حمل می‌کنند و برای نفوذ به پناهگاه بتنی طراحی شده‌اند.

ارتش ایالات متحده هم‌چنین از این بمبها در جنگ خلیج‌فارس و جنگ در افغانستان استفاده کرد...

 

رویترز: اسراییل به کشورهای عربی اطلاع می‌دهد که خواهان منطقه حائل در غزه پس از جنگ است

رویترز ۱۱آذر نوشت: جنگ مجدد غزه به دومین روز پس از فروپاشی آتش‌بس اسراییل و حماس ادامه می‌یابد.

پس از این‌که مذاکرات برای تمدید آتش‌بس یک هفته‌یی با حماس شکست خورد و میانجیها گفتند که بمبارانهای اسراییل تلاش‌ها برای توقف مجدد خصومت ها را پیچیده می‌کند، درگیریهای مجدد در غزه روز شنبه به دومین روز ادامه یافت. روزنامه نگاران رویترز در این شهر گفتند، مناطق شرقی‌ خان یونس در جنوب غزه با پایان یافتن ضرب‌الاجل آتش‌بس اندکی پس از سپیده دم روز جمعه و با بلند شدن ستونهای دود به آسمان، زیر بمباران شدید قرار گرفت.

اسراییل اعلام کرد که نیروهای زمینی، هوایی و دریایی آن بیش از ۲۰۰هدف را در غزه هدف قرار دادند.

تا عصر روز جمعه، مقامات بهداشتی در نوار ساحلی گفتند که حملات اسراییل ۱۸۴کشته، حداقل ۵۸۹زخمی و بیش از ۲۰خانه را هدف قرار داده است... .

تلفات در جنوب لبنان گزارش شد که یکی دیگر از نقاط درگیری برای اسراییل است... .

یک مقام اسراییلی در واشنگتن گفت که آزادی هر چه بیشتر گروگانها اولویت بسیار بالایی دارد. این مقام مسئول گفت: «و بر اساس شرایط توافق شده، اسراییل مایل است وقفه‌های بیشتری بدهد «ما می‌توانیم در حالی که هنوز می‌جنگیم، مذاکره کنیم»... .

یک مقام لبنانی گفت که گلوله‌باران اسراییل روز جمعه سه نفر را کشت. گروه لبنانی حزب‌الله مورد حمایت رژیم ایران، متحد حماس، گفت که چندین حمله به مواضع نظامی اسراییل در مرز انجام داده است... .

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که واشنگتن به‌صورت دیپلماتیک برای بازگرداندن آتش‌بس تلاش می‌کند... حماس واشنگتن را متهم کرد که به جنگ نسل‌کشی و پاکسازی قومی اسراییل چراغ سبز نشان داده است... .

هلال احمر فلسطین اعلام کرد که نیروهای اسراییل تمام کمکهای خود را از طریق گذرگاه مرزی رفح با مصر به غزه متوقف کرده‌اند... .

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده در حال کار بر روی طرحی با اسراییل برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان در هر عملیات نظامی در جنوب غزه است... .

در طول هفته گذشته حماس ۸۰زن، کودک و نوجوان اسراییلی را به‌عنوان بخشی از توافق آتش‌بس در ازای فلسطینی‌هایی که در زندانهای اسراییل نگهداری می‌شدند، آزاد کرد.

حماس هم‌چنین ۲۵نفر دیگر را خارج از محدوده قرارداد آتش‌بس آزاد کردند که بیشتر آنها کارگران مزرعه تایلندی بودند و تعداد اسیران آزاد شده در طول توقف درگیریها را به ۱۰۵نفر رساند. با آزادی پنج گروگان قبل از آتش‌بس، در مجموع ۱۱۰ اسیر زنده به خانه بازگشته‌اند - ۳۳کودک، ۴۹زن و ۲۸مرد از گروه اولیه حدود ۲۴۰نفر...

ارتش اسراییل روز جمعه اعلام کرد که پنج گروگان دیگر جان خود را از دست دادند و تعداد کل آنها به هفت نفر رسید و ۱۳۶نفر هم‌چنان در بازداشت هستند.

دولت گفت که ۱۲۵اسرائیلی، هشت تایلندی، یک نپالی، یک تانزانیایی و یک مکزیکی فرانسوی-مکزیکی که توسط خانواده‌اش اوریون هرناندز-رادوکس ۳۲ساله شناسایی شده است... .

هفده زن و کودک از جمله شیری بیباس هم‌چنان در غزه نگهداری می‌شوند...

پنج زن ۱۸ تا ۱۹ساله در حال انجام خدمت سربازی بودند که ربوده شدند...

حداقل ۹۱مرد هنوز در بازداشت هستند، از جمله ۱۰نفر بین ۱۸ تا ۲۲ سال که بیشتر آنها در زمان حمله ۷ اکتبر در خدمت سربازی بودند.


خبرگزاری فرانسه ۱۱آذر نوشت: اسرائیل روز شنبه برای دومین روز در غزه بمباران مرگباری را انجام داد

ابرهای دود خاکستری ناشی از حملات هوایی بر فراز غزه مشهود است، جایی که وزارت بهداشت حماس گفت که از زمان پایان توقف درگیریها در اوایل روز جمعه، نزدیک به ۲۰۰نفر کشته شده‌اند.

هر دو طرف یکدیگر را به‌خاطر شکستن آتش‌بس سرزنش کردند و اسراییل مدعی شد که حماس قبل از پایان آتش‌بس سعی کرده یک موشک شلیک کند و فهرستی از گروگانهای دیگر برای آزادی ارائه نکرده است... .


یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه در حالی که ارتش اسراییل بمباران این منطقه را پس از فروپاشی آتش‌بس یک هفته‌یی با حماس از سر گرفت، گفت که ایالات متحده در حال کار بر روی طرحی با اسراییل برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان در هر عملیات نظامی در جنوب غزه است.


به گفته مقامات، یک معترض با پرچم فلسطین روز جمعه در مقابل کنسولگری اسراییل در آتلانتا خودسوزی کرد و یک نگهبان امنیتی را که قصد مداخله داشت، مجروح کرد. دارین شیربام، رئیس پلیس، در یک کنفرانس خبری گفت که وضعیت فردی که مقامات او را معرفی نکردند، وخیم است. وضعیت نگهبان بلافاصله مشخص نشد.

 

مقامات آمریکایی برای از سرگیری توقف درگیریها به‌منظور آزادی گرونگانهای بیشتر در غزه توسط حماس فشار می‌آورند. کربی گفت که حماس مقصر در شکست آتش‌بس است.
کربی گفت: به‌دلیل حملات حماس بوده که این توقف بشردوستانه به پایان رسید. مسئولیت بر عهده حماس است.
جان کربی هم‌چنین آمار قبلی خود از تعداد گروگانهای آمریکایی آزاد شده توسط حماس را از شش به ۴نفر اصلاح کرد.

مقامات بهداشتی غزه از کشته شدن ۱۸۴نفر و زخمی شدن دست کم ۵۸۹نفر در حملات هوایی اسراییل به غزه خبر دادند

ارتش اسراییل روز جمعه گفت، در حالی که جنگ در نوار غزه پس از یک وقفه یک هفته‌یی از سر گرفته شد، نیروهای اسراییلی جسد یکی از گروگانها را که توسط افراد مسلح حماس در ۷ اکتبر ربوده شده بود، شناسایی کردند و تأیید کردند که ۴ نفر دیگر جان خود را از دست داده‌اند.


کربی از کاخ سفید: غزه باید سرزمین فلسطین باقی بماند و نمی‌توان آن را کم کرد.

آنتونی بلینکن، دیپلمات ارشد آمریکایی روز جمعه به‌دنبال آغاز گفتگو با همسایگان عرب اسراییل در مورد آینده غزه بود، حتی در شرایطی که اسراییل حملات خود به فلسطین را با هدف نابودی حماس از سر گرفت.
بلینکن ماه گذشته گفت که واشنگتن از فلسطینیها می‌خواهد که غزه را اداره کنند و نمی‌خواهد شاهد اشغال مجدد سرزمین توسط اسرائیل، محاصره یا کاهش وسعت آن باشد.
مقامی که خواست نامش فاش نشود، گفت که هنوز هیچ پیشنهاد روشنی برای امنیت و حکومت آینده غزه ارائه نشده است، اما واشنگتن می‌خواهد گفتگوها آغاز شود و می‌خواهد کشورهای منطقه در آن شرکت کنند.

 حزب‌الله گفت که دو تن از اعضای آن در میان ۳نفری هستند که در حملات اسراییل در روز جمعه در لبنان کشته شدند، این در حالیست که شبه‌نظامیانش حملات خود را به اسراییل پس از پایان آتش‌بس غزه از سر گرفتند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e05ebb71-9ba5-4535-b142-28c3f5d4f4e6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات