728 x 90

پلیتیکو: با ادامه برنامهٔ اتمی توسط ایران و توقف گفتگوها، امیدها رو به زوال می‌رود

رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

پلیتیکو روز ۱۸شهریور درباره نقض تعهدات برجامی رژیم ایران و گزارشهای آژانس نوشت: با ادامه برنامهٔ اتمی توسط ایران و توقف گفتگوها امید رو به زوال می‌رود.

پلیتیکو نوشت: در حالی‌که مذاکره‌کنندگان اتمی از ایران، آمریکا و دیگر قدرتهای جهانی بازگشت به میز چانه‌زنی در پایتخت اتریش را عقب می‌اندازند، اخبار بد انباشته می‌شود و لفاظی‌ها بدبینانه‌تر می‌گردد.

توقف طولانی از ماه ژوئن حالا دیگر باعث شده که برخی حدس بزنند که فرصت ابقای توافق اتمی ۲۰۱۵ با ایران در حال اتمام است.

آخرین ضربه سه‌شنبه شب وارد شد که دیدبان اتمی ملل متحد، یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دو گزارش محرمانه ارائه نمود که پلیتیکو آنها را دیده و در آن خودداری رژیم ایران در ارائه جواب‌های قانع‌کننده به تحقیقات حول فعالیت‌های اتمی گذشته‌اش توصیف شده است...

طی دیدار هیأت حکام آژانس در هفتهٔ آینده در وین، کشورها باید تصمیم بگیرند که آیا وارد قطعنامه‌یی برای محکوم کردن رفتار رژیم ایران بشوند که قدمی حساس است و می‌تواند دولت جدید سخت‌سر ایران را تحریک به کنار گذاشتن دائمی گفتگوها نماید.

ابراهیم رئیسی، در گفتگوی تلفنی خود با پرزیدنت شورای اروپا چارلز میشل در روز چهارشنبه دقیقاً همین امکان را مطرح نمود...

وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن که روز چهارشنبه مشغول دیدار از آلمان بود همین تذکر تأسف‌بار را داد.

بلینکن گفت: ”من نمی‌خواهم یک تاریخ مشخص کنم اما ما داریم به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که در آن بازگشت به التزام... دیگر حاوی منافعی که در توافق بوده نخواهد بود“. وی افزود که ”ما هنوز در آن نقطه نیستیم“...

حالا، آخرین گزارشات آژانس موجب شده که سایر کشورها نیز نسبت به بازگشت به توافق محتاط‌تر گردند. چندین مقام گفتند که انتظار دارند که قدرتهای جهانی قطعنامه‌یی را در جلسهٔ هفتهٔ آینده در محکومیت رژیم ایران تصویب کنند.

یک مقام ارشد که سالهاست پروندهٔ اتمی را دنبال می‌کند گفت: ”مشکل می‌توان تصور کرد که قطعنامه‌یی صادر نشود“ .

و یک دیپلمات ارشد غربی که تجربه فراوانی در رابطه با پروندهٔ اتمی ایران دارد نیز دیدگاه مشابهی داشت.

این دیپلمات گفت: ”انباشت فاکت‌های منفی در این دو گزارش کاملاً فراخوانی به تصویب یک قطعنامه است“...

بنا بر یک توافق موقت با گروسی رئیس آژانس در ماه فوریه، ایران به آژانس قول داده بود که دوربین‌ها و فیلم‌های ضبط شده را دست نخورده نگه دارد.

اما برای این‌که دوربین‌ها به کار خود ادامه دهند، بازرسان آژانس نیاز داشتند که تا ۲۴ماه اوت به آنها دسترسی پیدا کنند ولی چنین اتفاقی هرگز نیفتاد.

اولین گزارش آژانس که ۱۴ صفحه است هشدار می‌دهد که ”این امر به‌طور جدی توانمندی فنی آژانس برای حفظ تداوم دانش/اشراف را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. وضعیت باید توسط ایران بدون هیچ تأخیری تصحیح شود“...

هفتهٔ گذشته، حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجهٔ رژیم ایران گفت که ممکن است ”۲ تا ۳ماه“ طول بکشد تا در رابطه با گفتگوهای اتمی تصمیم گرفته شود.

روز چهارشنبه، هایکو ماس وزیر خارجهٔ آلمان بعد از دیدارش با بلینکن همتای آمریکایی خود گفت که اخیراً به ایران گفته است که ”۲ تا ۳ماه یک چارچوب زمانی است که برای ما خیلی طولانی است“ .

آمریکا نیز در حال افزایش فشار روی رژیم ایران است تا به گفتگوها بازگردد و بدین منظور رابرت مالی، فرستادهٔ ویژهٔ خود برای ایران را این هفته به روسیه و فرانسه فرستاد تا روی استراتژی موضوع کار کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a59b0598-8bba-4597-a882-d7bd6a167647"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات