728 x 90

پاسداران، کارگران افغان را شکنجه و به رودخانه انداختند

شکنجه و به رودخانه انداختن مهاجرین افغانی توسط پاسداران
شکنجه و به رودخانه انداختن مهاجرین افغانی توسط پاسداران

فرماندار گلران هرات:کارگران افغان توسط پاسداران ایرانی شکنجه و سپس به رودخانه انداخته شدند.

عبدالغنی نوری، فرماندار گلران ولایت هرات افغانستان دوشنبه ۱۵اردیبهشت اعلام کرد: «کارگران افغان توسط پاسداران ایرانی با «بیل و انبر» شکنجه شده بودند و با تهدید اسلحه آنها را به رودخانه انداختند».

وی که با رادیو «سلام وطندار» مصاحبه می‌کرد اضافه کرد: «از ۵۰کارگر افغان که به رودخانه انداخته شدند ۳۰نفر آن جان سالم به در بردند، اما ۲۰نفر دیگر جان باختند که اجساد ۱۲نفر آن پیدا شده و دیگران‌اش ناپدیداند.

این مهاجران افغان از «دهانه ذوالفقار» ولسؤالی گلران وارد خاک ایران شدند، اما نیروهای مرزی ایران با «بیل و انبر» به جان آنان افتاده و با استفاده از اسلحه آنان را در رودخانه هریرود غرق کردند که مردم منطقه تا بخش‌هایی از ولایت نیمروز دریا را بررسی کردند، اما هیچ اثری از اجساد باقی مانده پیدا نکردند.

تحقیقات افغانستان نشان می‌دهد، مأموران رژیم ایران مهاجران افغانی را غرق کردند

خبرگزاری رویترز ۱۴اردیبهشت گزارش داد: گزارش تحقیقاتی افغانستان نشان می‌دهد مأموران رژیم ایران مهاجرین افغان را به‌زور به رودخانه انداختند که بسیاری از آنها غرق شدند. یک مقام ارشد ریاست‌جمهوری در کابل گفت برآوردهای اولیه بر این دلالت می‌کنند که افغانیانی که قصد ورود به‌خاک ایران از طریق مرز استان هرات را داشتند، به‌رودخانه هریرود پرتاب شده‌اند. وحید قاتالی، فرماندار هرات در توئیت خود خطاب به مقام‌های رژیم ایران نوشت: «مردم ما فقط چند اسم نیستند که شما آنها را به رودخانه بیندازید. یک روز حسابمان را تسویه خواهیم کرد.

فراخوان حقوق‌بشر افغانستان برای شکایت علیه رژیم در دادگاه لاهه

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان ۱۴اردیبهشت از دولت این کشور خواست از رژیم ایران برای شکنجه و قتل ٢٣ شهروند افغان به دادگاه لاهه و کمیته منع شکنجه سازمان ملل متحد شکایت کند. کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان اعلام کرد شکنجه و به‌قتل رساندن شماری از شهروندانی افغانی یک عمل ظالمانه و خلاف تمامی اصول حقوق‌بشری است. نعیم نظری، معاون کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان گفت: این قضیه یک نقض بزرگ حقوق‌بشری است و دولت افغانستان باید این مسأله را پیگیری کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/63542430-e2d4-49e0-b142-d618dccd4778"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات