728 x 90

وزیر خارجه بحرین: رژیم ایران سرپل تروریست ها

شيخ خالد بن أحمد وزیر خارجه بحرین
شيخ خالد بن أحمد وزیر خارجه بحرین

روزنامه الشرق‌الأوسط چاپ عربستان سعودی در مصاحبه‌یی با شیخ خالد بن أحمد وزیر خارجه بحرین در مورد موضوعات مختلف سیاسی و منطقه‌ای و نقش رژیم ایران در تروریسم و نیز وضعیت رژیم ایران بعد از لغو برجام توسط آمریکا گفتگویی داشت. وزیر خارجه بحرین در بخشی از مصاحبه‌اش که روز ۷خرداد۹۷صورت گرفته در پاسخ به این سؤال که آیا ۱۲شرط آمریکا برای رژیم ایران بعد از لغو برجام به نقطه تعیین‌کننده رسیده گفت:

موضع جدید آمریکا سخت و تعیین‌کننده است و در دوران سختی که روابط ما با ایالات متحده آمریکا به‌ویژه به‌خاطر پرونده رژیم ایران تیره بود رهبران ما این روش را برای برخورد با مسائل منطقه داشتند. تیرگی روابط ما با آمریکا تنها به‌دلیل پرونده اتمی رژیم ایران نبود بلکه به‌خاطر نقش رژیم در کل منطقه بود ولی در حال حاضر اوضاع مجدداً به کنترل آمریکا در آمده و زمانی که نسبت به ۱۲شرط اعلام شده توسط مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در روز دوشنبه گذشته مطلع شدیم خود را در مواجهه با رژیم ایران در موضعی مشترک دیدیم.

 

سیاست مماشات اوباما

الشرق‌الأوسط: آیا کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواهان مذاکره برای دادن شروط توافق اتمی شده‌اند؟

وزیر خارجه بحرین: ما در گذشته به باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفته بودیم که موضوع مذاکرات اتمی موضوعی بین‌المللی است و محدود به کشورهای پنج +۱نمی‌شود و درصورتی‌که شما بخواهید در مورد مسائل منطقه گفتگو کنید ما نیز می‌بایست در میز مذاکره حضور داشته باشیم.

از گفتگو در پشت سرمان استقبال نکردیم و مطلع شدیم که مذاکرات رسمی و غیررسمی بدون اطلاع ما برگزار می‌شود.

به عقیده ما ایران اتمی حتی قبل از این‌که سلاح اتمی داشته باشد مزدورانی را دارد که منطقه را به‌جای سازندگی و پیشرفت به جنگ وامی‌دارند و امروز نحوه برخورد با رژیم ایران برای هم‌پیمانان بزرگمان روشن شده است.

‎الشرق‌الأوسط: چه تعداد از گروه‌های تروریستی هستند که هنوز توسط آمریکا و کشورهای خلیج‌فارس نامگذاری تروریستی نشدند.

وزیر خارجه بحرین: این لیست نه اولین لیست است و نه آخرین لیست تروریست‌ها و شرکتهایی است که از نظر ما مهم هستند و اعلام می‌شود. به‌ویژه افرادی که مرتبط به حزب‌الله هستند. ما بخشی از این جهان هستیم و می‌بایست که به خطری که جهان را تهدید می‌کند نگاه کنیم. ما در مواجهه با بنیادگرایی نقشی بنیادین داریم.

الشرق‌الأوسط: ولی در اطلاعیه آمده است که کشورهای خلیج‌فارس از جمله قطر این لیست را تهیه کرده در حالی که قطر کشوری حامی تروریسم است.

وزیر خارجه بحرین: بله اسم این کشور هم آمده چرا که این اطلاعیه با همکاری کشورهای خلیج‌فارس و ایالات متحده آمریکا تهیه شده و ما در مسائل استراتژیکی مانند همکاری با هم‌پیمانان مانند آمریکا می‌بایست کار مشترک کنیم و قطر نیز مجبور است که به مفاد بیانیه التزام داشته باشد و درصورتی‌که ملتزم نبود برملا می‌شود.

 

حمایت رژیم ایران از تروریسم

الشرق‌الأوسط: آیا بعد از تحریم قطر و فشارهای آمریکا بر روی رژیم ایران عملیات تروریستی کمتر شده است؟

وزیر خارجه بحرین: در بحرین ارتباط با تروریست‌ها متوقف شد چرا که این ارتباط با رابطین آنها در منامه انجام می‌شد ولی اگر هم‌چنان ارتباطاتی داشته باشند از طریق رژیم ایران انجام می‌دهند و راههای ارتباطی آنها با دادن پول به آنها و دادن تریبونهای تبلیغاتی به ایشان زیاد است.

 

توطئه‌های رژیم ایران در کشورهای خلیج‌فارس

الشرق‌الأوسط: در قطر از یک سو یک پایگاه آمریکایی وجود دارد و از سوی دیگر آمریکا به تهران فشار می‌آورد و این کشور با رژیم ایران هم‌پیمان است. نظر شما در رابطه با این تناقض چیست؟

وزیر خارجه بحرین: در شرایطی که در قطر پایگاه آمریکایی وجود دارد ما در ارتباط با گشایشی که دوحه با تهران دارد می‌بایست با آمریکا با قدرت و روشنی برخورد کنیم. به عقیده ما هر گونه رابطه‌ای با رژیم ایران خطری برای کشورها و امنیت ما بحساب می‌آید ولی از آمریکا انتظار داریم که به این موضوع توجه داشته باشد.

الشرق‌الأوسط: درصورتیکه رژیم ایران در قطر پایگاه نظامی داشته باشد؟

وزیر خارجه بحرین: این تهدیدی روشن است. ما شنیده‌ایم که کارشناسان ایرانی در قطر حضور دارند. هم‌اکنون رابطه قطر با رژیم ایران بیشتر از رابطه با همسایگانش در خلیج‌فارس شده است. به عقیده ما این یک تهدید است. ولی درصورتی‌که رژیم ایران بخواهد در امور داخلی بحرین دخالت کند به آن اجازه نخواهیم داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4e30e0c5-d407-4dbb-9c54-ff465d990bcc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات