728 x 90

وحشت رژیم از مذاکرات آمریکا و دولت عراق در ۱۱ژوئن

بریفینگ وزارت خارجه آمریکا
بریفینگ وزارت خارجه آمریکا

به‌دنبال اعلام جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه و ائتلاف جهانی ضدداعش مبنی بر مذاکرات آمریکا با دولت عراق در تاریخ ۱۱ژوئن که کمک ائتلاف به‌عراق برای مقابله با مشکلات دست‌اندازی رژیم ایران یکی از محورهای آن است. کیهان خامنه‌ای وحشت‌زده به صحنه آمده و با عنوان (عراق و ‌خطرهای ۱۰ژوئن!) در یادداشت روز ۱۸خرداد نوشت:

«۱۰ ژوئن- بغداد-واشنگتن که با دستور کاری آمریکایی آغاز می‌شود، از مدتها قبل با سؤالات اساسی مواجه گردیده است؛ موضوع اصلی این مذاکرات چیست؟ ارتباط این مذاکرات با توافقنامه امنیتی که در سال ۲۰۰۸ به امضای جرج بوش و نوری ‌مالکی رسید، چیست؟ ارتباط این مذاکرات با مصوبه بهمن‌ماه مجلس عراق -خروج نظامیان بیگانه از خاک عراق- چیست؟
این مذاکرات چه فرصتها و تهدیدهایی برای دو طرف و به‌خصوص برای جمهوری اسلامی ایران دارد؟
از نظر طرف آمریکایی، هیأت عراق باید بین دادن امتیاز سیاسی به طرف مقابل و تحمل خسارتها و فشارهای ناشی از اقدامات تروریستی دست به انتخاب بزند.
میز مذاکره روز چهارشنبه، به‌ درخواست و بر اساس تدبیر طرف آمریکایی چیده شده و اگر اوضاع بر منوال چند روز اخیر جلو برود، طرف عراقی به‌صورت منفعل در این مذاکرات حضور خواهد داشت و نتیجه آن امضای توافقی خواهد بود که نه تنها مشکلی از مشکلات عراق را حل نخواهد کرد بلکه خود به «ام‌المشکلات» عراق تبدیل خواهد شد. چرا که توافقنامه جدید بر مبنای استمرار حضور نظامی آمریکا در عراق استوار است و این حضور صرفاً برای آنکادره کردن روابط خارجی عراق و محروم کردن آن از رابطه امنیتی با مهم‌ترین پشتیبانان منطقه‌یی عراق خواهد بود. چنین توافقی در عین‌حال حتماً سبب ناخشنودی ایران خواهد گردید».

کیهان خامنه‌ای در ادامه نوشت: «یک نکته دیگر که دردمندانه باید گفت این است که یک جریان شناخته شده سیاسی که حل مسأله ایران با غرب را به مهم‌ترین راهبرد خود تبدیل کرده است در ماه‌ها و هفته‌های اخیر در تماس‌های مکرر با پاره‌ای از رهبران شیعه عراقی، تلاش کرده تا آنان را به سمت مذاکره و دادن امتیاز و در نهایت رها کردن موضوعات استراتژیکی مثل اخراج نظامیان آمریکا از عراق سوق دهد. از منظر این افراد عراق با توجه به جایگاه حساسی که در وضع منطقه‌یی ایران دارد، می‌تواند نقطه آغاز «چرخش اجباری» ایران در سیاست منطقه‌یی باشد».

خاطرنشان می‌شود جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه و ائتلاف جهانی ضدداعش درباره مذاکرات روز ۱۱ژوئن (۲۲خرداد ۹۹) با دولت عراق و مشکلات دست‌اندازی رژیم ایران به حاکمیت عراق گفت: «ائتلاف می‌تواند هم‌چنان به عراق برای مقابله با مشکلات دست‌اندازی رژیم ایران به حاکمیت عراق کمک کند. این نیز یک مسأله مهم است. این از موارد نگرانی ما می‌باشد، زیرا قطعاً که، نیروهای تحت حمایت رژیم ایران بارها به نیروهای ما حمله کردند و در یک مورد نیروهای موشکی رژیم ایران از ایران به نیروهای ما حمله کردند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f3497bf2-e79c-4901-8475-a4305de8a5ce"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات