728 x 90

وحشت در ولایت پوسیده خامنه‌ای بعد از هلاکت رئیسی جلاد

سقوط بالگرد رئیسی جلاد
سقوط بالگرد رئیسی جلاد

سایت حکومتی خبر آنلاین ۱۲خرداد ۱۴۰۳:

  • حوادثی هم‌چون آنچه عصر ۳۰ اردیبهشت برای هشتمین رئیس‌جمهور نظام رخ داد با همه تلخی آن، بی‌سابقه نبوده
  • اگر امروز معاون اول رئیس‌جمهوری شورای ریاست‌جمهوری تشکیل داده بعد از ۸ شهریور ۶۰ کشور حتی نخست‌وزیر هم نداشت
  • ویژگی دوره دهه ۶۰ قدرت داشتن گروه مجاهدین بود که میلیشیا هم داشت
  • عمر دولت رجایی و نخست‌وزیرش باهنر به یک ماه هم نرسیده بود
  • در همین فاصله شاهد ترور قدوسی دادستان انقلاب، مدنی امام جمعه تبریز و هاشمی‌نژاد بودیم

 

سایت حکومتی خبرآنلاین (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) برای تسکین دادن نیروهای رژیم که پس از هلاکت رئیسی و امیر عبداللهیان و آل هاشم و استاندار رژیم در آذربایجان در اضطراب و نگرانی به‌سر می‌برند، ناگزیر به حوادث سال ۱۳۶۰ پناه برد. این منبع حکومتی به شیوه خاص خودش با وقایع‌نگاری مورد نظر رژیم برای گرفتن نتیجه‌ٔ مورد نظر نوشت:

حوادثی هم‌چون آنچه عصر ۳۰ اردیبهشت برای هشتمین رئیس‌جمهوری نظام ایران رخ داد، با همه تلخی آن، بی‌سابقه نبوده و جمهوری اسلامی حوادث مهمی را پیش از این هم از سر گذرانده است.

این رسانه حکومتی نوشت: یکشنبه شب (۳۰ اردیبهشت ماه) نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاثر از بروز حادثه برای رئیس‌جمهوری تأکید کردند: «ملت ایران نگران و دلواپس نباشند؛ هیچ اختلالی در کار کشور به‌وجود نمی‌آید».

اما آیا این پیام فقط تلاش رهبری برای آرام کردن جامعه بود؟ بررسی ایرنا (خبرگزاری رسمی رژیم) از تاریخ ۴۵ ساله جمهوری اسلامی نشان می‌دهد حوادثی هم‌چون آنچه عصر ۳۰ اردیبهشت برای هشتمین رئیس‌جمهوری ایران رخ داد، با همه تلخی آن، بی‌سابقه نبوده است.

عزل نخستین رئیس‌جمهوری و انتخابات زودرس فرایند عزل بنی صدر بی‌هزینه هم نبود و سازمان مجاهدین خلق (، روز ۳۰ خرداد فراخوان مسلحانه داد.

خبر آنلاین می‌افزاید که در آن زمان، شورای موقت ریاست‌جمهوری اسلامی ایران با حضور موسوی اردبیلی (رئیس وقت قوه قضاییه)، محمدعلی رجایی (نخست وزیر) و هاشمی رفسنجانی (رئیس وقت مجلس) برای اداره امور اجرایی کشور تشکیل شد.

با فعال شدن شورای موقت، فراخوان برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید انجام شد و ۷۱ نفر برای انتخابات ثبت نام کردند. شورای نگهبان که برای نخستین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری فعال بود، ۲۱ تیرماه از بین آنها صلاحیت چهار نفر یعنی «عباس شیبانی، علی‌اکبر پرورش، حبیب اللّه عسکراولادی و محمدعلی رجایی» را تأیید کرد.

در نهایت محمدعلی رجایی با کسب ۱۲ میلیون و ۷۷۰ هزار رأی دومین رئیس‌جمهور شد.

ویژگی این دوره، در جریان بودن جنگ و قدرت داشتن گروه مجاهدین بود که «میلیشیا» هم داشت.

به‌نوشته خبر آنلاین عمر دولت رجایی و نخست وزیرش حتی یک ماه هم طول نکشید و... اگر امروز طبق قانون اساسی معاون اول رئیس‌جمهوری شورای ریاست‌جمهوری تشکیل داده، بعد از ۸ شهریور، کشور حتی نخست‌وزیر هم نداشت.

طبق خاطرات هاشمی، سیاست امام ره این بود که جای نیروهای از دست رفته به‌سرعت پر شود.

ویژگی این دوره نیز از یک‌سو رخدادهای جنگ و از سوی دیگر تداوم درگیری نظام با عملیات مکرر مجاهدین است،  به‌گونه‌یی که در همین فاصله، شاهد ترور آیت‌الله قدوسی دادستان انقلاب (۱۴ شهریور)، آیت‌الله مدنی امام جمعه تبریز (۲۰ شهریور) ترور هاشمی‌نژاد و هم‌چنین سقوط هواپیمای فرماندهان ارتش در سانحه هوایی بودیم.

اکنون از سال پرحادثه ۱۳۶۰، ۴۳ سال گذشته و بار دیگر حادثه‌یی باعث فقدان رئیس‌جمهوری نظام ایران شده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9a8e5b31-3bd0-4617-93a7-ca8c1b91efda"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات