728 x 90

وال استریت – اسماعیل قاآنی دلال مرموز پشتی، «محور مقاومت» را هدایت می‌کند

اسماعیل قاآنی سرکرده نیروی تروریستی قدس
اسماعیل قاآنی سرکرده نیروی تروریستی قدس

وال استریت ژورنال روز دوشنبه ۱۶ بهمن‌ماه درباره نقش اسماعیل قاآنی سرکرده نیروی تروریستی قدس بعد از قاسم سلیمانی در مطلبی با عنوان «دلال مرموز پشتی که محور مقاومت ایران را هدایت می‌کند» نوشت: اسماعیل قاآنی که کنترل نیروی شبه‌نظامی قدس را در اختیار دارد، برای جلوگیری از درگیری مستقیم با واشنگتن تحت فشار است.
چهار سال پیش، ایالات متحده یک حمله هواپیمای بدون سرنشین را برای کشتن مردی که رهبری عملیات‌های شبه‌نظامی مخفی ایران را برعهده داشت، انجام داد. قاسم سلیمانی به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین فرمانده نظامی خاورمیانه، پیروانی تقریباً فرقه‌یی داشت و نیروی قدس خود را در بالای شبکه شبه‌نظامیان منطقه‌یی قرار داده بود که بیش از دو دهه نفوذ نظامی ایران را در سراسر جهان عرب گسترش داده بود. مراسم تشییع جنازه او چنان جمعیت عظیمی را به سوی خود کشاند که بیش از ۵۰ نفر در ازدحام جمعیت کشته شدند.
مردی که جانشین او شد بسیار متفاوت است، یک دلال بی‌ادعا که اکنون با یک کار دشوار جدید یعنی استفاده از این مجموعه گروه‌های مسلح برای گسترش رد پای ایران بدون برانگیختن انتقام ویرانگر از سوی ایالات متحده مواجه است.
هنگامی که ایالات متحده با حمله به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سراسر سوریه و عراق در آخر هفته پاسخ داد، این پیامی بود که مستقیماً به قاآنی خطاب شده بود: عقب بنشین.
ترور سردار سلیمانی توسط ایالات متحده تلاشی خاص برای از بین بردن زنجیره فرماندهی از تهران به متحدان مسلح آن بود که از سوریه و عراق تا یمن، لبنان و سرزمینهای فلسطینی فعالیت می‌کردند. اما این توانایی آنها را برای به هم ریختن منطقه کاهش نداد. این فقط آنها را آزادتر کرد، کشتیرانی در دریای سرخ را مختل کرد، به اسراییل حمله کرد و تهدیدی فزاینده برای نیروهای آمریکایی ایجاد کرد.
با توجه به این‌که خاورمیانه در آستانه یک درگیری گسترده‌تر است، قاآنی و سایر مقامات ایرانی در تلاش هستند تا اطمینان حاصل کنند که شبه‌نظامیان آنها حملات بیشتری را تحریک نمی‌کنند.
به‌گفته یکی از مشاوران ارشد دولت ایران که در این جلسات شرکت کرده بود، پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین در اردن، مقامات ایرانی به عراق سفر کردند تا به متحدانش در آنجا بگویند که این حمله با کشتن نیروهای آمریکایی از مرزی عبور کرده است.
عزیزی از SWP گفت، مقامات آمریکایی می‌گویند که هنوز شواهدی را مشاهده نکرده‌اند که نشان دهد ایران دستور حمله در اردن را داده است و کشتن نیروهای آمریکایی سودی برای ایران نداشته است.
او گفت: «هدف از هفتم اکتبر این بوده است که جبهه‌های دیگر را مشغول نگه‌دارد تا بدون دعوت به درگیری گسترده‌تر یا حمله آمریکا برای حماس فضای تنفسی فراهم شود». اینکار با الگوی تشدید تنش در ایران مطابقت ندارد و در حال حاضر به هیچ‌یک از اهداف استراتژیک ایران خدمت نمی‌کند».
اکنون سؤال این است که آیا شبه‌نظامیان گوش خواهند داد یا خیر.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e7252d1a-7554-44f6-9a2a-36bbaac0ebc6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات