728 x 90

وال استریت ژورنال: شکست در خاورمیانه، بایدن را به سیاست‌های ترامپ سوق می‌دهد

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا

وال استریت ژورنال روز ۲۴بهمن نوشت: شکست در خاورمیانه، بایدن را به سیاست‌های ترامپ سوق می‌دهد.
دیوید شنکر نویسنده گزارش در وال استریت نوشته است: رئیس‌جمهور از رویه‌ها در مورد آن‌روا، حوثی‌ها، تحریم‌های رژیم ایران و موارد دیگر دور شده است.
پس از گزارشها در ماه گذشته مبنی بر مشارکت دست‌کم دوازده کارمند آژانس امداد و کار سازمان ملل در حمله هفتم اکتبر توسط حماس، دولت بایدن کمک مالی به این سازمان را به‌حالت تعلیق درآورد. آقای بایدن احتمالاً از قطع کمکها بیزار بود. دولت او ۲.۵سال پیش با هیاهوی زیادی اعلام کرد که کمکهای سالانه ۳۲۰میلیون دلاری ایالات متحده به آن‌روا را که پرزیدنت ترامپ در سال ۲۰۱۸ به صفر رسانده بود، از سر خواهد گرفت.
بازگشت آقای بایدن به سیاست ترامپ در مورد آن‌روا، آخرین مورد از یک سری چرخش‌ها در خاورمیانه است. از آنجایی که امنیت در سراسر منطقه بدتر شده است، کاخ‌سفید سیاست‌های پیشین خود را در قبال ایران و نیروهای نیابتی آن اتخاذ کرده است.
نمونه دیگر بازگشت سیاست‌ها؛ حوثی‌ها در یمن هستند. در ژانویه ۲۰۲۱، در روزهای پایانی دولت ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه، حوثی‌ها را در فهرست سازمانهای تروریستی خارجی قرار داد.
دولت بایدن در اولین تصمیم مهم سیاست خارجی خود، در ۱۶ فوریه ۲۰۲۱، حوثی‌ها را با وجود ادامه فعالیت‌های تروریستی این گروه از فهرست خارج کرد.
در ۱۷ ژانویه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، حوثی‌ها را به‌عنوان یک گروه تروریستی جهانی نامگذاری کرد که کمی ساده‌تر از سازمانهای تروریستی خارجی است.
دولت در حال مذاکره با شرکای غربی برای «تشدید تحریم‌ها علیه تهران» است. این گزارش و دیگر گزارشهای ناامیدی فزاینده از تهران در اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد که آقای بایدن حتی ممکن است برای بازگرداندن اقدامات اقتصادی اجباری چند جانبه را قبل از توافق با ایران به اجرا بگذارد.
بازگشت آقای بایدن به سیاست‌های دوران ترامپ پس از ۳سال آزمایش و خطا صورت می‌گیرد. رویکرد او در قبال ایران نشان‌دهنده تلاش ناموفق برای بازگشت به توافق هسته‌یی بود...
آخرین تغییر سیاست‌های دولت بایدن، همراه با هدف قرار دادن شبه‌نظامیان حشد و حوثی، ممکن است نشان‌دهنده درک جدید و جامعی از مشکل ایران باشد.

تهران از ۷ اکتبر با هماهنگی کمپینی برای بیرون راندن ایالات متحده از خاورمیانه بهره‌برداری کرد. اگر آمریکا بخواهد در آنجا بماند و از متحدان و منافع خود محافظت کند، واشنگتن به استراتژی نیاز دارد که هزینه‌های نیروهای نیابتی و هم‌چنین ارباب دست‌نشانده آنها را افزایش دهد. در عین‌حال که رویکرد سخت‌گیرانه‌تر دیپلماتیک و نظامی ایالات متحده مستلزم خطراتی است، ترس رژیم ایران از تشدید تنش به واشنگتن اجازه می‌دهد تا شجاعانه‌تر عمل کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/15c4d792-27df-4a08-8df6-775f296ab186"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات